Gå till innehåll

Econolock skryt - 9,4 på långkörning

Hilmar

Rekommendera Poster

Jag måste skryta av Econolocken. Nu har jag kört ett flertal långkörningar - och det går att köra på under en liter, ganska lätt.

Den här bilden är från långkörning. Jag körde enligt skyltarna + 10 km/ följde trafikrytmen. Förbrukning 9,4

Jag kan inte i ord säga hur nöjd jag är med den här modifieringen. Det är inte bara att bilen drar så extremt mycket mindre.

Den är så mycket roligare att köra när den håller kvar växlarna, istället för att slira. Dessutom går bilen markant mycket tystare på

landsvägkörning. När den ligger och slirar på växlarna så hörs det ett mycket högre ljud från transmissionen och motor. Det verkar inte

bara handlar om varvtal - utan när Econlock är aktivera så bullrar det mycket mindre.

Hur kunde Toyota släppa ut Land cruiser bilarna med en sådan här slirande växellåda? Det verkar som om problemet består.

I en provkörning från 2012 Teknikens Värld så provkör de bilen och då klagar de över den höga förbrukningen och att bilen inte håller kvar

växlarna utan den rusar upp i varv. Jag vill minnas att den under provkörningen drog 1,3. Fastän bilen ska vara modifierad och dra mindre jämfört med min 2008.

Är det någon som är insatt i ämnet. Hur är det möjligt att man släpper ut modern bil med en slirande växellåda? Finns det någon logik i detta?

Hilmar

post-973-0-15558100-1364332216_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hilmar, kul att det går bra och du nu har glädje av din bil!

Enda anledning jag kan se till en slirande växellåda är nog att den ska gå mjukare. Men, som du skriver, det finns ju ingen riktig rim och reson i detta om förbrukningen är katastrof och dessutom sämre komfort (buller). En anledning till att inte vilja låsa en lockup kan vara vibrationsproblem i drivlinan, men det känns som att Toyota borde löst detta i så fall istället för att bara låta convertern slira.

Länk till kommentar

Jag håller helt med Hilmar.

Mina erfarenheter av econ-lock är.

Mycke bättre response när man trycker på gassen.

20-25% bättre diesel ökonomi .

Bilen kan helt plötslig motor bromsar .

Mindre vibrationer och buller i drivlinan .

Minus .. pris ca1400euro +moms.:-(

Man kan få problem med garantien , men eftersom toyota själv eftermontera econ-lock , hos missnöjda lc 200 ägare burde problemet inte vära så stort.

Mvh

Jes

Länk till kommentar

• 7 years later...
På 2013-03-27 på 19:26, Jes säger:

Jag håller helt med Hilmar.

Mina erfarenheter av econ-lock är.

Mycke bättre response när man trycker på gassen.

20-25% bättre diesel ökonomi .

Bilen kan helt plötslig motor bromsar .

Mindre vibrationer och buller i drivlinan .

Minus .. pris ca1400euro +moms.:-(

Man kan få problem med garantien , men eftersom toyota själv eftermontera econ-lock , hos missnöjda lc 200 ägare burde problemet inte vära så stort.

Mvh

Jes

Chansar med en fråga då du inte varit inne på några år!

Vilken toyotaverkstad var det som installerade din Econ-lock?

Länk till kommentar

Jag vet inte om det fanns någon svensk återförsäljare. Jag har köpt mina från killen som tillverkade dom. Inga större problem att installera och mycket bra support från tillverkaren. 

Länk till kommentar

21 timmar sedan, Martin säger:

Jag vet inte om det fanns någon svensk återförsäljare. Jag har köpt mina från killen som tillverkade dom. Inga större problem att installera och mycket bra support från tillverkaren. 

Vem är det? Kan du länka? Här eller i den andra tråden 😄

Känns hoppfullt att lösa detta nu, så onödigt att inte använda allt vrid som finns!

Länk till kommentar

On 3/6/2021 at 7:14 AM, Landmann said:

Vem är det? Kan du länka? Här eller i den andra tråden 😄

Känns hoppfullt att lösa detta nu, så onödigt att inte använda allt vrid som finns!

Albert Welledits. Men an håller inte på längre. Jag tror att han blev sjuk. 

http://www.econ-lock.com/index.htm

Jag är ganska så säker på at varianterna från Australien är minnst lika bra och betydligt billigare. 

• Like 1
Länk till kommentar

• 2 years later...

Tänkte att det vore på sin plats att uppdatera den här tråden. Jag gjorde lite research inför att jag skulle fixa till min låda och utifrån det skulle jag säga att det finns tre större aktörer i Australien med gott ryckte som tillhandahåller hårdvara för torque converter lock up i nuläget. Richards Auto Electrical, Stocklock och MM4x4 Lockup-mate. Sedan ett par år verkar det även finnas aktörer som kan mappa om växellådan för att låsa convertern utan att börja löda om kablar. Jag utforskade dock inte det spåret mer noggrant. 

Jag valde till slut ett kit från Richards. De har sålt sin produkt länge och det fanns folk i Sverige som använt dem vilket kändes tryggt. 
Här finns info om deras kit Richards Auto 

Istället för att låta convertern låsas först i 110km/h aktiveras den nu redan i 80km/h. Väldigt bra förbättring! För många uppstår felkoder när hastigheten pendlar mellan 70-80km/h och convertern låses och låses upp. Dessa är ingen fara och kan enkelt släckas med en felkodsläsare. Dock störande. Richards erbjuder även omappning av växellåda (och motor om man öskar det) och de har en laptop stationerad i Norge som skickas till Europeiska kunder. 

Jag störde mig på felkoderna och att femman och sexans växel läggs i först i höga farter trots att motorn har väldigt mycket vrid. Så efter ett halvår med bara lockup-kit fick jag möjlighet att få min låda omappad på distans från Australien. De läste ner originalfilen, skrev om den och laddade sedan ner filen i min bil.

Förändringen är helt fantastisk. Inga mer felkoder, bilen växlar tidigare och mer distinkt, sexan läggs i vid ca 95km/h och tack vare lite högre linjetryck i lådan håller den växlarna mycket bättre. 

Skulle jag göra om det hela skulle jag kanske lägga lite mer tid på att utforska möjligheterna att bara mappa om lådan för att slippa montera en box och klippa kablar till ECU:n. 

Redigerad av soll
  • Like 2
Länk till kommentar

På 2023-08-05 på 21:46, soll säger:

Tänkte att det vore på sin plats att uppdatera den här tråden. Jag gjorde lite research inför att jag skulle fixa till min låda och utifrån det skulle jag säga att det finns tre större aktörer i Australien med gott ryckte som tillhandahåller hårdvara för torque converter lock up i nuläget. Richards Auto Electrical, Stocklock och MM4x4 Lockup-mate. Sedan ett par år verkar det även finnas aktörer som kan mappa om växellådan för att låsa convertern utan att börja löda om kablar. Jag utforskade dock inte det spåret mer noggrant. 

Jag valde till slut ett kit från Richards. De har sålt sin produkt länge och det fanns folk i Sverige som använt dem vilket kändes tryggt. 
Här finns info om deras kit Richards Auto 

Istället för att låta convertern låsas först i 110km/h aktiveras den nu redan i 80km/h. Väldigt bra förbättring! För många uppstår felkoder när hastigheten pendlar mellan 70-80km/h och convertern låses och låses upp. Dessa är ingen fara och kan enkelt släckas med en felkodsläsare. Dock störande. Richards erbjuder även omappning av växellåda (och motor om man öskar det) och de har en laptop stationerad i Norge som skickas till Europeiska kunder. 

Jag störde mig på felkoderna och att femman och sexans växel läggs i först i höga farter trots att motorn har väldigt mycket vrid. Så efter ett halvår med bara lockup-kit fick jag möjlighet att få min låda omappad på distans från Australien. De läste ner originalfilen, skrev om den och laddade sedan ner filen i min bil.

Förändringen är helt fantastisk. Inga mer felkoder, bilen växlar tidigare och mer distinkt, sexan läggs i vid ca 95km/h och tack vare lite högre linjetryck i lådan håller den växlarna mycket bättre. 

Skulle jag göra om det hela skulle jag kanske lägga lite mer tid på att utforska möjligheterna att bara mappa om lådan för att slippa montera en box och klippa kablar till ECU:n. 

Tack för info! 
Jag sitter själv och stör mig på samma sak. 
Jag trodde att mappningen av motorn skulle lösa det till det bättre, vilket det gjorde. Men jag förväntar mig en ännu tidigare uppväxling till 6:an.

Förstår jag dig rätt att det du till slut gjorde var att mappa om växellådan på distans? Påverkar det motormappningen eller är det separata databoxar?

Kan du berätta lite mer utförligt så vore jag enormt tacksam! Priser och tidsåtgång. Hur mycket åverkan som behöver göras osv…

Med vänlig hälsning, Klas

Länk till kommentar

Motorn och växellådan har olika "datorer" och mappas separat. Jag gjorde inget åt motorn vid det här tillfället även om jag var lockad. 

Precis, de mappade den på distans. Richards har en dator i Europa som jag hade hos mig. När jag hade datorn uppkopplad till min bil kopplade de upp sig på datorn via teamviewer. De tankade ner bilens programvara till sig. Det tog ca 10 min. Sedan skrev de om filen. När filen var klar kopplade vi upp oss igen och de läste in den nya filen i bilen. Det tog ungefär 15 min. Jag betalade 800 AUD för mappningen. Värt varenda öre. Mappningen gör ingen åverkan på bilen. Om du är intresserad kan du skicka ett mail till Oliva på Richards Auto. Hon är väldigt trevlig och hjälpsam. olivia@richardsauto.com.au

• Like 2
Länk till kommentar

11 timmar sedan, soll säger:

Motorn och växellådan har olika "datorer" och mappas separat. Jag gjorde inget åt motorn vid det här tillfället även om jag var lockad. 

Precis, de mappade den på distans. Richards har en dator i Europa som jag hade hos mig. När jag hade datorn uppkopplad till min bil kopplade de upp sig på datorn via teamviewer. De tankade ner bilens programvara till sig. Det tog ca 10 min. Sedan skrev de om filen. När filen var klar kopplade vi upp oss igen och de läste in den nya filen i bilen. Det tog ungefär 15 min. Jag betalade 800 AUD för mappningen. Värt varenda öre. Mappningen gör ingen åverkan på bilen. Om du är intresserad kan du skicka ett mail till Oliva på Richards Auto. Hon är väldigt trevlig och hjälpsam. olivia@richardsauto.com.au

Tack! 😃

Länk till kommentar