Gå till innehåll

LC 100 köpes

Höök

Rekommendera Poster

Ouch, då blir den ganska kall på marknaden ja ...

Vad spelar det för roll om bilen är fin, går som den skall och en saklig test innan man köper?

Det allmänna skicket är bättre än en service-bok som någon har stämplat i. Toyota har idag elektronisk servicebok - men denna är inte aktuell på äldre bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll om bilen är fin, går som den skall och en saklig test innan man köper?

Det allmänna skicket är bättre än en service-bok som någon har stämplat i. Toyota har idag elektronisk servicebok - men denna är inte aktuell på äldre bilar.

Skicket är väl alltid det viktigaste, men att ha lite koll på hur långt bilen gått osv är ju inte fel.

Sen kan man givetvis fuska med serviceböcker mm oxå, men det blir iaf lite jobbigare.

Rätt eller fel, en bil utan servicebok är ändå ganska kall på marknaden.

Det finns väl en anledning till att Toyota har utvecklat en elektronisk servicebok.

Om det är det jag tror det är, så finns den till alla bilar som servas på Toyota.

De skriver in servicen och man kan även lägga till egna saker man gjort med bilen. Säljer man bilen kan man sen enkelt föra över rättigheterna till nästa ägare, riktigt smidigt.

Jag har fått en sådan login till min bil iaf och den får väl räknas som gammal :)

Länk till kommentar

• 1 month later...

Kan någon förklara varför utbudet/antalet sålda bilar är så lågt när det gäller denna, "världens bästa bil"? När gatorna kryllar av Discoverys, Touaregs och liknande.

Snart ger jag upp och tröstköper Discovery 4.

Länk till kommentar

Toyota har en policy att INTE marknadsföra Land Cruiser i Sverige. Som du ser så görs ingen marknadsföring alls. Antal sålda bilar är försumbart.

GA anser att marknadsföra LC ger märket dålig image. Man har en falsk förebild att Toyota tillverkar miljövänliga bilar. Till saken hör att det inte finns några miljövänliga bilar oavsett om de drivs med el, diesel, bensin, etanol eller andra alternativ.

LR Disco4, LC120, LC150 är inga dåliga alternativ. Disco4 är dock i särklass den rymligaste och mest ombonade bilen. Imponerad av Disco4 låga bränsleförbrukning med tanke på den höga effekten. V6'an är riktigt potent med skön karraktär och rejält med pulver. Med risk för att bli lynchad, så är Diso4/RRS 8 vxl automat helt outstanding jmf med Toyota. Dessa går inte att jämföra.

Allt är ju en smaksak.

Länk till kommentar

Precis, miljöbilar är bra för miljön, det säljs miljövänlig bensin/diesel, Ikea har kvalitetsmöbler och Mc Donalds säljer nyttig mat. Reklam som dunkar in falsk information år efter år till den upplevs som sann.

Jag vill helst ha en LC100 för att den ligger mellan Defender och Disco4:an. Stor, bekväm och oöm. Har förstått att Disco4 är en bra bil men den är nog för "fin" för mig. Kör dagligen material, verktyg och tre vilda ungar.

Men fortsätter LC100-torkan och det dyker upp en Brittish Green D4 med panoramatak och 10.000 mil (=300tkr) så blir det nog ändå en sån.

LC 120, den avskalade versionen, skulle kunna vara intressant också men den är nog för liten och den verkar dessutom än mer ovanlig på marknaden. Eller så blir det en ny Defender, jag har feber efter alla överväganden och vad som helst kan hända.

Länk till kommentar

Det verkar ju var Tyskland som gäller om man skall få tag på en LC100.

Finns ju en i Uddevalla för 285 tusen med 18 tusen mil men det känns inte så prisvärt.

Vad kan man kolla på en bil i Tyskland hemifrån?

Att få bilder på serviceboken har jag bett om, men kan man kolla att mätaren stämmer via någon tysk motsvarighet till bilprovningen?

Är det något speciellt man bör kontrollera med LC100?

Samt hur gör man med betalningen om man köper privat?

Att åka ner med 150-200 tusen i fickan känns inte så trevligt.

/Jonas

Länk till kommentar

Det verkar ju var Tyskland som gäller om man skall få tag på en LC100.

Finns ju en i Uddevalla för 285 tusen med 18 tusen mil men det känns inte så prisvärt.

Vad kan man kolla på en bil i Tyskland hemifrån?

Att få bilder på serviceboken har jag bett om, men kan man kolla att mätaren stämmer via någon tysk motsvarighet till bilprovningen?

Är det något speciellt man bör kontrollera med LC100?

Samt hur gör man med betalningen om man köper privat?

Att åka ner med 150-200 tusen i fickan känns inte så trevligt.

/Jonas

Hej Jonas,

Skruvade mätare behöver du nog inte oroa dig för mer i Tyskland än i Sverige, där är det dessutom olagligt att ställa om mätare till skillnad från Sverige.

De flesta (import)bilar som skruvas gör ju det när de tagits in i Sverige och reggas här.

Be att de skickar bilder på farzueg breif eller vad det heter och serviceboken, ring verkstäderna som servat bilen ... Borde räcka.

Jag hade hållet mig borta från norra Tyskland och de billigaste bilarna ( vilka alltid brukar finnas i just norra Tyskland), man får nästan alltid vad man betalar för.

Det finns något som heter "snabb överföring" eller liknande, kostar en slant (500kr för 2år sedan).

Då för bankerna över pengarna till mottagaren utan paus.

Du förbereder överföringen hos din bank med mottagarens kontonummer, iban, swish och allt vad de behöver. Sen när du vill genomföra transaktionen så ringer du bara banken och swish så har säljaren sina pengar på kontot, till bra kurs dessutom.

Hur bra som helst.

Ang fel på LC 100 är det enkelt, finns inga ;)

Fast kolla rost på bakluckan, typfel som även drabbat mig ...

Kolla all el, men det är ju mer allmänt. Kanske finns andra som vet bättre ang detta?

Länk till kommentar

Angående betalning; när jag köpte min förra 100 i Tyskland så sa säljaren dagen innan att jag kunde betala med MasterCard på plats. Väl där funkade inte det och säljaren fick istället en handpenning på 1000 Euro och släppte iväg mig med bil och allt mot löfte att jag skulle föra över resterande belopp.. vänlig själ.

Typfel är väl bara rost i bakluckan samt konvertern i automatlådan som kan ge upp. Sen är det ju en tung bil så kolla slitdelar som bromsar etc.

Gynner, verkar som att vi är konkurrenter på en mycket smal marknad. Jag känner desperationen komma krypande, vill verkligen ha en bil nu för vi åker till Kroatien om fyra veckor och det vill jag helst inte göra i Defendern. Kanske tvingas slå till på någon av dom gangstersvarta bensinarna som ligger ute nu..

Länk till kommentar