Jump to content

Uppfölning Land cruiser 200 - äntligen är förbrukningen normal

Hilmar

Recommended Posts

Jag har nu chippat växellådan. Econolock - en dyr pryl 14 000 ! Econolock lovar en sänkt förbrukning med minst 20%, men jag skulle gissa att den snarare handlar om 30 %.

Dyr pryl, men värt varenda krona! Åkte Östersund - Stockholm sent på kvällen, natten, snittfart 108 km/h. Ingen trafik så jag kunde hålla hög fart hela tiden.

Förbrukning 1,02. Det är 3,5 till 4 deciliter mindre än vad den brukar dra när jag kör fort med bilen och nu slipper jag tanka på långkörningar - nu har jag en aktions radie på 85 mil istället för 60 mil, så Stockholm Östersund då kan jag obehindrat köra hela vägen utan att tanka. Jag arbetar med utbildningar runt om i Sverige, ofta mindre orter, och då är bilen oftast enda alternativen - så det blir mycket mil och köra bilen på långkörning utan att behöva tanka så ofta är en väldig fördel.

Econolock låser lockupen på växelådan redan från 2, 3, 4, 5 och naturligtvis 6. Den största förändring är nog ända att bilen har gått från en oceanångare till att bli en sportbil. Nu sticker den iväg direkt när jag trampar på gasen: Jag har nytta av de 375 diesel hästarna och 850 nm. Förut så slirade den bara iväg och sedan så sa bilens dator ifrån och aktiverade nödläge. Nu kan jag gasa hårt och nödläge aktiveras inte.

6: an går från ca 100 km/h och sedan håller den kvar den växen där hela tiden.

Nu har jag: Chippat bilen: Diesel kraft: Gjorde 3 dec mil. Fullflödesavgasystemt från Taipan gjorde 2 dec mil. Sportluftfilet gjorde 1,5 dec mil. Så nu har jag sänkt förbrukningen i bilen från: 1,6 till 1,8 till i snabb körning till 1,0 liter per mil.

Ganska imponerande. Hm ...och sanslöst kul att köra bilen när jag får nu fått nytta av alla hästarna.

Bilen går helt otroligt - den sticker iväg med fantastisk kraft i alla farter - accelrationen är våldsam! Inte för att jag kör på det sättet, men det är väldigt trevligt att toucha på gasen vid en omkörning av en långtradare och susa förbi lätt som en plätt.

I lung landsvägkörning så går det lätt att köra på 0,85 - och det är exakt 4 deciliter mindre än när bilen var omodfierad. Jag kör mellan 3 - 4 upp tll 5 tusen mil per år i jobbet, så det är ganska lätt att hämta igen pengarna för alla modifieringar.

Installerade också ARB spärar fram och bak i höstas- så nu har jag äntligen en riktig terrängbil. Elektroniska diffspärrar i all ära - bra tills det slirar, men det går inte att jämföra med riktiga spärrar.

Hilmar