Gå till innehåll

Dålig värme trots varm motor..?

Pistvakt

Rekommendera Poster

Nyss hemkommen från Berlin och därför fick sambon hämta ut Toyotan igår. Jag har därför inte hunnit prata med verkstan men de åtgärdade enligt uppgift nämnda läckage och fyllde på. Får bevaka att nivån består OCH att värmen förhoppningvis återkommer.

Jag lär höra av mig igen, i alla fall om problem kvarstår.

Apropå Audin så såg jag idag på mobilen att "min" Audimekaniker (vi har lärt känna varandra under de senaste 5 åren..) sökte mig och då var jag tvungen att avvika från mötet. Han berättade att efter rep av förvärmningen till vevhusventilationen visade sig "comenheten"(?) ha gått sönder och instrumentpanelen var delvis svart och en startspärr aktiverad... Ny del måste beställas från Tyskland så bilen står ytterligare en vecka! Min tidigare A6 Q -05 (tidigt ex) hade också en del knepiga problem så det var därför jag ville bekanta mig med LC med sitt goda rykte. Hoppas valet inte visar sig fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade precis samma fenomen för några veckor sedan att kupe tempen inte gick upp som den borde. Försvann i nedförsbackarna osv.

Glykolen bytes i maj 2012 och fömodigen har det suttit kvar luft i värmepaketet så länge.

Först när det blir kalt märks det att värmen inte fungerar som den skall.

Efter att fått ur all luft ur systemet (en del jobb) så fungerar allt felfritt igen.

Så lufta på bara så skall du se att det försvinner.

Länk till kommentar

Tillbaka med liten rapport:

Efter telefonkontakt meddelades att verkstan INTE åtgärdade läckaget vid mv-elementet utan fyllde bara på kylarvätska, "det var så mycket med det andra sakerna (spridaraktion + storservice). Oklart om det gjordes med samtidig luftning via kylaren. Jag ska därför se om jag kan "klättra ner" och hitta var läckaget är och försöka knacka fast den del av elementet som är otät.

Värmen är dock avsevärt bättre nu men jag ska hålla ett öka på vätskenivån närmaste veckorna och bevaka om värmen är proportionell till vätskenivån...

Länk till kommentar

• 10 months later...

Jag lyfter tråden igen. Ni som har lyckats med denna luftningen, har ni något recept förutom brant backe? Har någon lokaliserat luftskruvarna som nämns? Var sitter " värmepaketet"?

Jag hör hur det bubblar i systemet i bland och värmen är ostabil, tycker det tyder på luft i systemet. Köpte long life glykol, röd, på biltema.

Tackar på förhand.

Länk till kommentar

• 4 months later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Om du "med samma bil" avser Pistvakts LC120 så är läget i denna tråds grundfråga att jag fortfarande har ett visst läckage men det går att hantera genom lite förebyggande påfyllning av kylvätska inför långresor. Men visst, jag hade tänkt att verkstaden skulle åtgärda elementläckaget vid senaste servicen men de hann inte. Har glömt hur trångt det är och om det går att göra på egen hand. Har ju faktiskt monterat 3-4 motor- o kupévärmare så jag borde nog ta en titt igen.

Länk till kommentar