Gå till innehåll

Klydd's KDJ90

Klydd

Rekommendera Poster

Väl värt att tänka på i dom fallen då inte plasten är i så dåligt skick ifrån början .

Men dessa hade nog redan passerat "bäst före" datumet, så detta var en åtgärd för att förlänga livslängden något och underhåller man ytan med lite pollisch eller vax så skall det nog hålla ett bra tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 5 weeks later...

Veckans projekt har varit att byta kylare. Den gamle var rejält full med skit och eftersom bilens förra ägare också hade lyckats böja(!) den i nederkanten kändes det som det var dags att byta.

Manövern var ganska enkel, inte mycket som behövde demonteras för att komma åt. Lurigast var att lufta efteråt, den blir ju knappt varm längre..

Gamla kylen

image.jpg

Bortplockad

image.jpg

Och nya fina

image.jpg

Passade även på att montera nya extralyse som jag hade liggande

image.jpg

Länk till kommentar

Nyförvärvet

CooperSTmaxx.jpeg

Cooper S/Tmaxx 235/85-16 för landsväg och lite vinterkörning. Ganska grovt AT mönster, men de är godkända som vinterdäck i Sverige Säkert inte världens bästa vinterdäck, men fungerar nog skapligt för vad Sid kommer rulla under vintern. Tanken är att dessa däck ska vara lite snällare att köra på till vardags och långresor som mestadels går på asfalt.

Hade det gamla ST däcket på min 80 och var väldigt nöjd med dem, så det ska bli kul att prova hur den nyare modellen står sig. :)

Länk till kommentar

Nej, största anledningen var att ha lite snällare däck för kommande resor genom Europa. Men, att de skulle vara vintergodkända för att i alla fall kunna köra lite i snöblasket här i Göteborg.

Jag hade dubbade vinterdäck, men de flyttade in hos Jenik i Kristianstad :)

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Idag var det nederlag i verkstaden :(

image.jpg

Skulle kränga på nya däcken, men det tog stopp redan på första... Lurigt med smala däck, får inte i någon luft så de hoppar ut. Försökte med spännband runt, men utan att lyckas.

Blir väl till att köpa startgas och se om man vågar försöka explodera ut dem.

Någon som har erfarenhet och tips?

Länk till kommentar

Idag var det nederlag i verkstaden :(

post-832-0-23450600-1381780030_thumb.jpg

Skulle kränga på nya däcken, men det tog stopp redan på första... Lurigt med smala däck, får inte i någon luft så de hoppar ut. Försökte med spännband runt, men utan att lyckas.

Blir väl till att köpa startgas och se om man vågar försöka explodera ut dem.

Någon som har erfarenhet och tips?

Åk till en däckverkstad, de har sätt att få på dom :) "Min" verkstad laddade upp tryckluftbehållare som de använde för att "spränga" (med luft) på däcket (släppte på all luft med stor ventil).

"Spränga" på däck kan gå riktigt illa om man inte vet vad man håller på med (har jag läst på nån overifierad länk) ...

Länk till kommentar

Hade samma problem när jag skulle ha på smala på min 90-serie. Men med "luftkanon" gick det tillslut. Men ett #&%€ jobb var det.

Men prova med gas, det verkar ju kul/coolt! Men var utomhus, ha brandsläckare till hands, akta all behåring och framför allt FILMA det hela!!! :-P

Länk till kommentar

Mecki, du får spara popcorn och snacks till dina däck ska på igen ;)

Ikväll lyckades jag själv få luft i ett däck utan varken fyrverkeri eller explosioner, detta som verkade så omöjligt häromdagen :)

Det ser lite smått ut nu när man vant sig vid de större däcken

255/85-16

image.jpg

235/85-16

image.jpg

Imorgon åker det sista däcket på plats, sen är det dags för provkörning :)

Länk till kommentar

Du har missat fåfänga :) Dessa fälgarna är snyggare än de andra jag har, så offroad-däcken hamnar på den andra uppsättningen fälg och dessa som antagligen kommer rulla mest får ligga på de här fälgarna.

Men, en mycket relevant fråga :)

Länk till kommentar

Btw, när jag dryftade ett evt alternativ till mina BFG MT så lovprisade du ju dina mtp ljud, ekonomi etc. Vad fick dig att tänka om? Dvs byte av däck?

Tycker fortfarande BFG MT däcken är riktigt bra, men tycker det är lite synd att slita asfalt på dem hela tiden. Ville därför ha ett däck att köra på vid resor söderut som trots allt är mestadels asfalt men som också var godkänt vinterdäck. Tyvärr finns inte 255/85-16 i något AT mönster.

Glömde skriva att det ser väldigt bra ut med mer luft i hjulhuset. Ökar det artikulationen på hjulen/ axeln oxå?

Tycker själv det ser lite klent ut nu, men man vänjer sig säkert. Nej, de andra däcken tog inte i vid infjädring, så det ska inte göra någon skillnad.

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Idag blev det till att plocka fram sina gamla syslöjds kunskaper :)

Tyckte ratten på Sid kändes lite sliten och dassig så jag fick för mig att prova att sy på ett läderskydd

Skinnet inhandlades på ebay här http://stores.ebay.co.uk/Mr-Steering för ca £17 med frakt och kom ett par dagar senare.

Först trodde jag att jag fått ett för litet skinn, men med lite övertalning så satt det perfekt

image.jpg

Lite lurigt var det med början och slutet på varje sektion eftersom jag tydligen sovit när det var knop-utbildning :wacko:

image.jpgimage.jpg

Och slutresultat enligt

image.jpg

Blev skapligt nöjd tillslut och nu återstår det att känna hur det känns när man kör :)

En nyans mörkare grått skulle passat bättre. Jag chansade på "medium gray" när jag beställde men skulle valt "Dark gray" om jag skulle beställt igen.

• Like 1
Länk till kommentar

• 2 weeks later...
  • 3 months later...

Med tanke på hur värdelös jag är på att uppdatera denna tråden kan man ju tro att det inte händer något!

Tvärt om, här händer det grejer ska ni tro :)

Toyotas ingenjörer tyckte inte att man skulle ha någon kompressor under huven, så de lämnade ingen plats för sådan...

Såhär ser det ut original

image.jpg

Men med lite Tetris-spelande med prylarna och några nya bitar..

image.jpgimage.jpg

Och nu ser det ut såhär.

image.jpgimage.jpgimage.jpg

Återstår att koppla den sista elen och fundera ut var och jag kan sätta en liten lufttank.

Har även börjat med att pyssla in andra stolar i bilen.

image.jpgimage.jpgimage.jpg

Även här är det lite småpyssel och färg som återstår.

I planen för att ändra lite på el-kopplingarna var att koppla vinschen på vänstra batteriet och förbrukare på det högra (för att ev kunna avskilja startbatteriet vid stillastående) så beslutade jag mig även för att serva vinschen och byta ut den något tilltygade styrboxen med solenoider till ett modernare alternativ med relä.

Så, vinschen demonterades och plockades i bitar för att åter monteras ihop med nytt fett.

image.jpg

Här provkörs den med nya relät

image.jpg

Nu är den monterad i bilen igen och el som återstår.

Kommer en separat tråd på vinsch-service så småningom. :)

Länk till kommentar