Jump to content

Bra vinterdäck till Cruisern?

Jah

Recommended Posts

Vilket vinterdäck ska man välja till sin Cruiser, det finns om sagt en uppsjö av märken och modeller, sitter i dagarna och letar runt efter ett riktigt dubbat vinterdäck som är anpassat och tillverkat för den nordiska marknaden. Tanken är att bilen ska gå på vägen under vintern dvs inte aktuellt med offroad, AT eller året runt däck.

Kommer köpa nya fälgar. Vilket öppnar upp för ännu fler valmöjligheter.

-Bör man ha en positiv ET under vintern?

-16 tum fälgar! Eller finns det för/ nackdel med större eller mindre fälgar?

-Vad kör ni på?

-Vart köper ni?

post-866-074472700 1348064874_thumb.jpeg

-Bör man ha en positiv ET under vintern?

-16 tum fälgar! Eller finns det för/ nackdel med större eller mindre fälgar?

-Vad kör ni på?

-Vart köper ni?

Mina tankar om detta skulle nog vara:

ET måttet skulle jag vilja påstå handlar mer om bilens konstruktion än årstiden. Min erfarenhet säger att vissa bilar blir "nervösa" på vägen av att man ändrar ET + eller -, hänger ju ihop med bilens konstruktion av fram och bakvagn (Hur hjulen rör sig/vinklar sig när fjädringen rör sig).

Mer däck mellan fälg och väg = mjukare färd men "sävligare" respons och sämre känsla för underlaget.

Tror inget slår Nokia hacka!!! Hade några Michelin på XC70 och halkade omkring. Köpte nya Nokia Hacka till Corolla T-sporten vi hade och insåg att den trots 2WD och 192 ystra HP låg som på räls jämfört med Volvon! Köpte Hacka till Volvo'n med och fick en ny bil! Tyvärr görs ju Hacka inte i så stora storlekar. Jag har själv funderat på att köpa Cooper ST-Maxx som även finns i dubbat utförande och ända upp till 33". Men blir nog inte till denna vinter.

Jag köper där det är billigast ;-) Dvs. när jag hittat vilket däck jag vill ha, startar googlingen :lol:

Min tanke om ET!

Just nu kör jag på större däck med spacers och ET0, vilket gör bilen lite spårig. Helt klart att man ska välja däck, fälg med ET efter bilmodell och vart/hur man kör, där av min tanke att under vintern köra på bilens original spec. -För bästa köregenskaper och säkerhet!

Om man tittar på LC original specar, det är väldigt små däck på alla modeller!

Just nu har jag detta däck som favorit på inköpslistan.

http://www.nokiantyres.se/dack?id=16898448&group=2,%202&name=Nokian+Hakkapeliitta+7+SUV

Hakkapeliitta 7 SUV 265/75R16 (+1tum mot original) på stål fälgar 16x8 ET 0.

alt. har jag Alu fälg liggandes, men då får jag en +ET.

Även LT och LT2 verkar vara mycket bra däck.

Nämnas bör ju oxå att det är en HZJ73 som ska sulas om.

Här är ett riktigt bra länk tips för att ha koll på däck storlekar. http://www.rimsntires.com/specs.jsp

post-866-090635500 1348142364_thumb.jpeg

Glöm inte ha koll på bilens vikt och däckens belastningsklass, jag letade förra vintern efter däck till min bj75. Då var det bara cooper däck som klarade detta och gick att få tag på. Så ett par dubbade cooper funkade kanon för mig och nöjd var jag.

/David

Gällande ET:

Ju bredare fälg, desto mer negativ ET man måste ha för att fälgen/hjulen ska inte ta i ramen/bromsoken/styrled osv.

Originala Landcruiser-fälgar är som regel rätt smala, typ 7x15 eller 6x16...Men jag tror att de lämpar sig bäst för att montera vinterdäck på :-) Känns bilen 'spårig' nu så kan det vara ännu mer komplicerat att styra den på en vinterväg.

Hade en uppsättning dubbade Cooper Discoverer M/S 235/85 R16 på 6x16 fälgar på min HJ60 ett par vintrar.Bilen kändes ganska inexakt och svajig, troligtvis p.g.a. hög profil på däcken.Pumpar man mer luft i dom så får man sämre grepp...