Jump to content

Min LC ställer sig på nosen vid kraftig inbromsning


Highgrade

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet men sen tidigare med i LC-Klubben.

 

Mitt problem är att min LC från 2007 ställer sig på nosen vid kraftig inbromsning plus att ratten skakar kraftigt. Efter en 2-3 sådan inbromsningar mattas tendensen av. Vi fuktig väderlek märks problemet mindre. Det känns som om bromsverkan bak är "obefintlig". Ingen risk för att bilen inte stannar...

 

Detta har min verkstad åtgärdat;

 

- utbyte av skivor fram och bak. Dom är fortfarande blanka och fina. Verkstaden har haft av samtliga skivor och mätt upp dom men allt är ok.

- nya belägg fram och bak

- nytt bromsok höger fram. Vänster och de där bak är kollade och OK.

- nya belägg till handbroms samt funktionskoll

- framhjulslager båda sidor utbytta

- total kontroll av framvagn - inga fel funna

- nya Bridgestone sommardäck sen förra sommaren. Verkstad och däckfirma säger båda att det ej har med däcken att göra. Kan just undra...?

 

Är det någon som råkat ut för detta? Bilen har bara rullat ca 17.000 mil.

 

Tacksam för alla tips att vidarebefordra till verkstan.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen hit!

 

När uppstod problemen? Har det alltid varit så, eller kan du koppla samman det med tex däckbytet? Det finns väl en lastavkänningsventil som ska hjälpa till att fördela bromskraft fram och bak beroende på last och in/utfjädring, kan det vara denna som spökar?

 

Spekulerar vilt, men någon annan här kan säkert flika in något klokare :)

Link to comment
Share on other sites

Om bilen ställer sig på nosen tyder det på kraftig bromsverkan, bilens last(tyngd) strävar framåt och tas inte upp av fjädrar o stötdämpare. Skulle tro att det beror på mjuka fjädrar o dåliga dämpare. Original fjädring o dämpare är ganska mjuka o efter 17.000 mil säkert ganska uttröttade.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen hit!

 

När uppstod problemen? Har det alltid varit så, eller kan du koppla samman det med tex däckbytet? Det finns väl en lastavkänningsventil som ska hjälpa till att fördela bromskraft fram och bak beroende på last och in/utfjädring, kan det vara denna som spökar?

 

Spekulerar vilt, men någon annan här kan säkert flika in något klokare :)

 

Hej...

Jo, det hela började kännas påtagligt när allt var utbytt. Verkstan har haft funderingar om det har något med ABS-funktionen att göra men jag har snart inte råd med fler felsökningar som ju bara baseras på antaganden. Inte sannolikt att jag fortsätter hos märkesverkstaden. Dom gissar ju alltid, byter en del och säger "Oj, det var visst inte den.."

 

Tack för ditt svar. Ska framföra till min Toyotaspecialist...

Link to comment
Share on other sites

Om bilen ställer sig på nosen tyder det på kraftig bromsverkan, bilens last(tyngd) strävar framåt och tas inte upp av fjädrar o stötdämpare. Skulle tro att det beror på mjuka fjädrar o dåliga dämpare. Original fjädring o dämpare är ganska mjuka o efter 17.000 mil säkert ganska uttröttade.

 

Hej och tack för svar...

Önskar att det vore så lätt men hela framvagnen är kollad - ALLT! Ska såklart fråga om dom kollat dämparna.

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Luft i bakre bromskretsen och/eller igenrostad lastavkänningsventil.

 

Åtgärd: Motionera ventilen samt fjädrar/länkage till den samt byt bromsvätska och lufta igenom systemt ordentligt.

 

Hej och tack för svar...

Servar bilen var 1500 mil. Den går uteslutande landsväg som pendlarbil. Jag är noga med att göpra service. Ska be verkstan kolla.

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Är inte så säker på att de kollat fjädrar o dämpare.Du skriver att de kollat o bytt delar i bromssystemet, hjullager bussningar mm. Den kraftiga nigningen kan med min erfarenhet inte ha någon annan orsak än mjuka fjädrar o dämpare.

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på att du kanske har en bil med sk Tems (luftfjädring). På norska forumet har det skrivits mycket om problem med Tems, men annars tycker jag att din beskrivning av hur problemet upplevs tyder på dåliga dämpare i första hand. Att uppträdandet minskar vid flera inbromsningar efter varandra tycker jag också kan hänföras dit då dämpare o fjädrar fått sig en duvning o är hopklämda o därmed kanske lite styvare.

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på att du kanske har en bil med sk Tems (luftfjädring). På norska forumet har det skrivits mycket om problem med Tems, men annars tycker jag att din beskrivning av hur problemet upplevs tyder på dåliga dämpa 22re i första hand. Att uppträdandet minskar vid flera inbromsningar efter varandra tycker jag också kan hänföras dit då dämpare o fjädrar fått sig en duvning o är hopklämda o därmed kanske lite styvare.

 

No tems då jag hade hört om problemen. Spontant känns det B att höra att fjädrar och dämpare skulle lägga av redan vid 17.000 mil, speciellt då bilen till 90% endast rullar med mig som förare ca 3000 mil/år som pendlarbil och endast på asfalt. Jag drar aldrig något med den och den har aldrig körts i terräng. Varför jag köpt den? Världens bästa bil sas det. Det uttalandet skulle jag nog vilja tona ned. Det har varit en hel del småfel på min LC som gudskelov hamnade inom garantitiden. Värre var det när ett AC-rör började läcka...

 

Mina 2 bilar före LC´n var Suzuki Grand Vitara XL7 V6, en från 2002 som rullade 22.000 mil i min ägo, den andra från 2005 rullade 17.000 mil. Service var 1500 mil, fick byta lambdasond på båda vid 16.000 mil. Förutom bromsbelägg och däck var det enda reparationen. Kanske dags att döpa om "världens bästa bil"?

Jaja, rent komfortmässigt är LC´n överlägsen.

 

I alla fall - tack för ditt engagemang. Vidarebefordrar till verkstan.

 

:wacko:

Link to comment
Share on other sites

Hej...

Jo, det hela började kännas påtagligt när allt var utbytt. Verkstan har haft funderingar om det har något med ABS-funktionen att göra men jag har snart inte råd med fler felsökningar som ju bara baseras på antaganden. Inte sannolikt att jag fortsätter hos märkesverkstaden. Dom gissar ju alltid, byter en del och säger "Oj, det var visst inte den.."

 

Tack för ditt svar. Ska framföra till min Toyotaspecialist...

 

Ett tillägg. Min däckhandlare tror nu att det beror på däcken, att dom är ovala. Detta märks ej vid landsvägskörning utan först när man bromsar. Nån som hört detta...

 

:wacko:

Link to comment
Share on other sites

Ett tillägg. Min däckhandlare tror nu att det beror på däcken, att dom är ovala. Detta märks ej vid landsvägskörning utan först när man bromsar. Nån som hört detta...

 

:wacko:

 

 

:rolleyes: Har aldrig hört talas om .

 

Min gissning ligger också på att lastavkänningsventilen kärvar , den kan i sin tur påverka abs-systemet som gör att det känns i ratten .

 

Anledningen till att fenomenet avtar efter några bromsningar kan vara att när nosen åker ner åker baken upp och på några gånger så har du sträckt ut armen till lastventilen och fenomenet minskar , kör du sedan ett tag så sätter sig ventilen igen och fenomenet kommer tillbaka.

 

Har du isamband med att detta uppstod ökat eller minskat på lastvikten ? Tex att man har monterat in en inredning om man aldrig har kört med last tidigare . Det kan också vara så att om bilen lyftes på en 2pelarlyft vid däcksbytet så hänger axaxlarna ner i en position dom inte äri i vanliga fall.

 

Lycka till.

Mecki

Edited by Mecki
Link to comment
Share on other sites

:rolleyes: Har aldrig hört talas om .

 

Min gissning ligger också på att lastavkänningsventilen kärvar , den kan i sin tur påverka abs-systemet som gör att det känns i ratten .

 

Anledningen till att fenomenet avtar efter några bromsningar kan vara att när nosen åker ner åker baken upp och på några gånger så har du sträckt ut armen till lastventilen och fenomenet minskar , kör du sedan ett tag så sätter sig ventilen igen och fenomenet kommer tillbaka.

 

Har du isamband med att detta uppstod ökat eller minskat på lastvikten ? Tex att man har monterat in en inredning om man aldrig har kört med last tidigare . Det kan också vara så att om bilen lyftes på en 2pelarlyft vid däcksbytet så hänger axaxlarna ner i en position dom inte äri i vanliga fall.

 

Lycka till.

Mecki

 

Ja du, det här är än så länge en gåta... Bilen har varit inlämnad till Toyota där jag ruinerats av felsökningar. Unga grabbar som bara jobbar med dator för att finna fel, inte ett uns av bilreparatör av gamla sorten. Här vänt mig till en "riktig" reparatör. Är mycket tacksam för att jag slussats till detta forum.

 

Däckbytet skedde ej med pelarlyft utan med domkraft för varje hjul. Har bett min verkstad kolla lastventilen. Härligt om felet ligger här så att jag kan återgå till ett normalt liv... :blush:

 

Igår åkte 6 personer med mig. Vi "nätt" inbromsning från 90 km/h märktes ingenting. Jag testade med en hård också och då skakade det i ratten. Senare på kvällen gjorde jag ett nytt test men med bara mig ombord i en hård inbromsning - vare sig nosställ eller skakning förekom. Dock kändes vänster fram lite skakig i ratten men det var kanske inbillning av allt som påverkar en? Bilen används alltså som pendlarbil där jag till 90% åker själv i den. Vid lunchtid fylls bilen för en körning om ca 5 km T/R till lunchstället. Minst 4 passagerare varje arbetsdag.

 

F.ö. kan nämnas att jag med varierad körsträcka till jobbet kör 30-50-70-90-120 km/h med en snittförbrukning om smått fantastiska 0,86 l/mil som bäst...

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att du haft problem med din bil och är lite missnöjd. Tyvärr är det nog lite som du skriver, att många verkstäder har dålig koll på dessa bilar. De är väl inte tillräckligt vanliga här kanske?

 

Om du inte sett det, så kommer det vara en Landcruiser träff nästgårds till dig den 15/9. Hade varit kul om du har möjlighet att komma dit! Du kan läsa mer här:

http://toyota4x4.se/topic/3787-landcruiser-traff

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att du haft problem med din bil och är lite missnöjd. Tyvärr är det nog lite som du skriver, att många verkstäder har dålig koll på dessa bilar. De är väl inte tillräckligt vanliga här kanske?

 

Om du inte sett det, så kommer det vara en Landcruiser träff nästgårds till dig den 15/9. Hade varit kul om du har möjlighet att komma dit! Du kan läsa mer här:

http://toyota4x4.se/topic/3787-landcruiser-traff

 

Det låter ju trevligt - ska försöka med lite omdisponering av den dagen... Ringer dig!

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 9 months later...

Hej igen... Jisses vad tiden går... Bilen med för den delen. Underverket har nu rullat ca 19800 mil. Fjädrar, stötdämpare samt lastavkänningsventil kollades strax efter denna tråds uppståndelse, inga fel på dessa delar och bilen fortsatte sitt beteende. Av en slump träffade jag en man en dag när jag tankade som hade en LC av samma årsmodell som min, med ungefär samma miltal. "Har du kollat hjulinställningen?" och "Har du bytt båda bromsoken fram" och "Har du bytt däckfabrikat?" Gjorde som han sa några veckor efteråt, och - trolleri! Hjulinställningen var rent åt helvete, vänster bromsok visade sig kärva rejält (ingen rolig syn när det var demonterat) och höger framhjul var snedslitet. Däcken hade rullat många tusen mil och var ju ändå färdiga för byte. Idag känner jag mig nöjd men funderar såhär efter pension att byta till en mindre kärra, dock 4x4. :ugeek:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.