Gå till innehåll

Island 2012

Wiberg Sr

Rekommendera Poster

Dag 10 fortsättning

Efter en mycket lyckad valsafari så var familjen sugen på mer äventyr och som tur är finns ett gäng hästuthyrarställen runtomkring Husavik.

Så vi traskade till turistinformationen och bad att de skulle hjälpa oss, fem minuter senare var en en-timmes ritt med Islandshästar inbokad strax utanför Husavik.

Vi åkte dit i god tid och käkade middag på deras gårdsplan innan det var dags att visa vad man kunde ...

Först fick man rykta hästarna, de vara ganska dammiga efter att ha sprungit ute

IMG-20120804-00770.jpg

Don efter person, lagom tjock häst till den lagom tjocka pappan ...

IMG-20120804-00771.jpg

Bulan var riktigt uppspelt och passar väldigt bra i ridhjälm ;)

IMG-20120804-00774.jpg

Nu e det allvar.

IMG-20120804-00776.jpg

Hej vad det går ... strax efter att denna bilden togs tappade jag foten ur vänster stigbygel och hästen for iväg till vänster, tack vare mycket skrikande från övriga deltagare fick jag stopp på hästen. Det var nog enda gången under ritten som hästen faktiskt rörde sig snabbt :)

IMG-20120804-00779.jpg

En riktigt rolig upplevelse för hela familjen och klart värt pengarna.

Tyvärr var detta det enda (?) stället på Island som inte tog kort, så det blev en snabb runda till Husavik och tillbaka med cash.

Allt som allt tog det nog 2-2 1/2 timme, själva ridturen ca 1.5, så vi fick mycket upplevelse för den timmen vi betalade för.

Det var dessutom bara vår familj som var ute och red i vår helt egna grupp.

Sen var det dags att röra sig mot kvällens läger som skulle vara runt Myvatn, inget bestämt bara däromkring för att ha nära till F88an dagen efter.

Till slut hittade vi en som fick duga.

Myvatn har ungefär 1 000 000 000 000 000 000 flugor som bor där på sommaren, det syntes både på vindruta och vårt tält ...

IMG-20120804-00780.jpg

Efter att campingens pizzeria hade stängt så tystnade även den lokala trubaduren som fick folk som inte borde sjunga alls, att sjunga väldigt högt och mycket, och vi andra kunde äntligen somna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag 11, Askja

Solen sken som vanligt när vi satte av öster ut mot F88an som skulle ta oss söder ut till Askja.

På vägen dit körde vi förbi ett ställe där vi var tvungna att stanna på och titta. Det var en massa pysande och bubblande källor där den varma ångan pös upp.

IMG_4120.JPG

Det luktade inget vidare, men roligt att se iaf

IMG_4118.JPG

Sen bar det av till F88an som var en ganska rolig väg rätt genom Islands månlandskap

IMG_4145.JPG

En och annan bäck fanns det som gjorde det lite grönt här och var

IMG_4142.JPG

Lunch lagades på ... ursäkta kalsongerna, frun meddelade inte att hon fotograferade ;)

IMG_4149.JPG

Under lunch-stoppet kom barnen på att det var roligt att stapla stenar ovanpå varandra ...

IMG_4152.JPG

Det finns alltid en bil som är större än ens egen, lägg märke till yxan som sitter som handtag för att komma upp i bilen.

IMG_4167.JPG

Askjas camping, Dreki, kördes förbi och mot toppen där det finns en parkering, vi ville ju till kratern med sjö i.

IMG_4218.JPG

Väl där väntade 2.5km vandring för att komma till själva kratern.

Bulan blev väldigt lycklig eftersom det fanns snö där, han var lite besviken annars på Is-land för bristen på just detta :D

IMG_4213.JPG

Väl framme var det riktigt vackert, men vi orkade inte gå ner till själva blå sjön i Viti (?) kratern, det var för brant och såg inte så mysigt ut.

IMG_4175.JPG

Länk till kommentar

Dag 11 fortsättning

IMG_4193.JPG

Man blir törstig av att gå så långt i värmen

IMG_4198.JPG

Man blir stark på Island ... måste vara all saltadfisk vi åt!

IMG_4195.JPG

Sten-stapling på camping. På natten blåste det såhårt att allt var borta morgonen efter ...

IMG_4226.JPG

Kvällspromenaden var bara 50m ner till bäcken därvi roade oss med att släng i pimpsten och se när den flöt iväg, roade ossganska länge

IMG_4243.JPG

Ibland (alltid) är man nöjd med att man hartaktält, tror inte man behöver vara prinsessa för att känna dessa stenarna iryggen ...

IMG_4247.JPG

Länk till kommentar

Dag 12 Sigurdarskali ToR

Dags att utforska isgrottor!

Vid Sigurdarskali kan man fortsätta en liten bit mot Vatnajökull där det finns isgrottor att titta i. Dagens etapp var endast ner dit, slutet av F902, och sen till Dreki camping igen.

Här körde man verkligen genom ett månlandskap

IMG_4253.JPG

Konstiga berg som består av samman-pressade stenar ser det ut som

IMG_4250.JPG

Så här farligt var det vid isgrottorna

IMG_4264.JPG

Sen blev det ännu farligare ...

IMG_4268.JPG

Så närmare än så här kom vi inte ...

IMG_4266.JPG

Det skall tydligen finnas mycket större och coolare isgrottor längre upp på glaciären, men det varken visste vi då, eller hade utrustningen för att göra en flera timmars glaciärsvandring

Så det var bara till att gilla läget, vända om göra tidig middag på camping ...

IMG_4289.JPG

Sen blev jag så här matt :)

IMG_4292.JPG

Det är inte alltid som det går som man tänkt, men det är väl det som är charmen med resande!

Länk till kommentar

Dag 13 - Dettifoss, Seydisfjördur

Sista dagen ute på äventyr!

Dagens plan var att ta oss från Dreki väster ut via F910 och vika av från den norr ut på en o-officiell väg som går hela vägen upp till 1an. Vad som skiljer o-officiella vägar från F-vägarna vet jag inte riktigt men de underhålls inte verkar det som.

De finns med på vissa kartor och vissa andra inte. Otroligt nog fanns den med på MotionX kartan jag hade till iPaden, man var bara tvungen att zooma in mycket, 15 av 18 för er som känner till programmet i fråga. Min Garmin hade den inte med, papperskartorna vad också delade.

Men enligt de trevliga Stockholmarna vi mött några dagar tidigare skulle det inte vara några problem, så vi begav oss iväg.

Ganska snart övergick den otroligt steniga vägen till svart sandöken, mycket coolt!

vid övergång till öken.

Först öken, sedan coola gula berg mitt i det svarta

IMG_4299.JPG

Sen blev det helt plötsligt värsta grönskan ... Island är ombytligt

IMG_4309.JPG

Barnen väntade tålmodigt när pappa pumpade däcken efter öken körningen, sänkte trycket till 20PSI och tyckte själv jag fick lite bättre styrsel på bilen ...

IMG_4300.JPG

När vi kommit ut på 1an körde vi förbi Myvatn en gång till, det är verkligen vackert där, synd att det e så grymt mycket flugor bara ...

IMG_4310.JPG

Nu styrdes bilen in mot Dettifoss, den sista grejen som var inplanerad på resan.

Det var ett väldigt mäktigt vattenfall, men helt ärligt så vid det här laget hade vi sett många många många vattenfall, så vi tappade inte byxorna direkt :) Men fint var det!

IMG_4343.JPG

Det roligaste denna dagen var att vi helt oplanerat träffade Hasse när vi lämnade Dettifoss. Ibland skall man ha tur :D

Det blev lite snack och däcksparkande vid vägkanten.

IMG_4361.JPG

Ratten ställdes in mot Egilsstadir, som var tänkt som dagens sista mål.

Men när vi väl kom dit var camping ganska kraftigt befolkad redan och gav lite dåliga vibbar. Så vi bestämde oss för att köra hela vägen till Seydisfjördur istället, iof bara 30km extra men ändå ...

Lagade middag på vägen vid ett litet fint vattenfall, de finns överallt.

IMG_4368.JPG

En annan tanke med att åka direkt till Seydisfjördur var att jag visste vad som skulle komma dagen efter, en invasion av bilar som behövde någonstans att bo natten innan färjan skulle gå.

Vi snodde åt oss en bra plats :)

IMG_4377.JPG

Seydisfjördur ligger riktigt vackert, något vi inte ens kunde gissa den dagen vi kom och sikten var ca 50-100m

IMG_4378.JPG

Detta var som sagt resans sista resedag. Nu var det bara att softa och vänta in färjan.

Jag hade lagt in en extra dag ifall något skulle hända, men tack och lov så gjorde det inte det, och då hade vi inget annat att göra än att softa, ganska skönt det med efter 13 dagar på resande fot.

Länk till kommentar

Dag 14 - Sista dagen på Island sad.gif

Vi hade sett allt vi ville se, nästan.

Och upplevt otroligt mycket, tom mer än vad som står här wink.gif Så nu vara hela familjen inställd på en lugn dag i Seydisfjördur, vi fällde inte ens ihop tältet! First time ever!

Tyvärr var det ett kryssningsfartyg som hade denna dag som stopp i Seydisfjördur också, så den extremt lilla staden fylldes med extremt många gamla amerikaner som hasade omkring på gatorna, precis som i "Walking Dead"! laugh.gif

IMG_4386.JPG

Sveriges representant

IMG-20120807-00801.jpg

En känd blå kyrka ...

IMG-20120808-00808.jpg

Efter en riktigt god lunch och middag var våra dagar på Island räknade, dagen efter väntade bara en lång köning till färjan.

Jag hade rätt i mitt antagande iaf, campingen blev knö-full och jag vet inte hur många som fick vända igen, men några var det.

Sammanfattningsvis en fantastisk semester! Både vuxna och barn hade roligt den mesta tiden och det hände alltid något, inte bara sitta i bilen och titta ut.

Så alla som har en 4x4-bil, åk dit!

Den behöver inte vara kittad alls, men då kanske man skall ta det försiktigt vid vissa vad och undvika de värsta vägarna.

Har ni frågor eller annat så fråga på, men försök hålla tråden ren. Diskussioner hurvida det ena eller andra är rätt osv kan skötas någon annanstans.

Rena faktafel från min sida får man givetvis posta här och korrigera tongue.gif

Tänkte även lägga ut min GPS-tracken för de som är intresserade av exakt vilka vägar jag tog.

Det kommer även att läggas ut en komplett film när jag redigerat allt mitt material.

Länk till kommentar

Härlig tripp Ni ser ut att ha haft! Man blir allt lite sugen att åka tillbaka igen.

Vill minnas att "Myvatn" betyder Myggvatten på Isländska :lol: Var gott om dom när vi var där i aug 2008 :wacko: :?

Var i Bergen i veckan, men ingen Islandsbåt i syne då, men lite coola bilar som skulle dit.

Hur låg allt till i pris nu? Som här hemma eller är det dyrare där nu igen?

Länk till kommentar

Härlig tripp Ni ser ut att ha haft! Man blir allt lite sugen att åka tillbaka igen.

Vill minnas att "Myvatn" betyder Myggvatten på Isländska :lol: Var gott om dom när vi var där i aug 2008 :wacko: :?

Var i Bergen i veckan, men ingen Islandsbåt i syne då, men lite coola bilar som skulle dit.

Hur låg allt till i pris nu? Som här hemma eller är det dyrare där nu igen?

Grym resa, planerar redan nästa resa dit även om det kommer dröja några år :)

Mja, jag skulle säga som i Sverige eller billigare. Vissa saker var säkert lite dyrare men inget man reagerade på. Dieseln var iaf billigare, 249ISK /litern (18 ISK = 1 SEK).

Det går inga båtar till Island från Bergen längre, det e Hirtshals Danmark man får ta sig till om man vill åka med bilen över ...

Länk till kommentar

Grym resa, planerar redan nästa resa dit även om det kommer dröja några år :)

Mja, jag skulle säga som i Sverige eller billigare. Vissa saker var säkert lite dyrare men inget man reagerade på. Dieseln var iaf billigare, 249ISK /litern (18 ISK = 1 SEK).

Det går inga båtar till Island från Bergen längre, det e Hirtshals Danmark man får ta sig till om man vill åka med bilen över ...

De gjorde jag med så fort jag kom hem 2008:-) Men har inte kommit iväg ännu:-)

Låter ju nästan som att det är läge att åka nu då och det är hyfsat pris.

Det förklarar varför de två Tyskar jag mötte och pratade med svängde ut åt "fel håll" enligt vad jag tyckte på motorvägen:-)

Är det fortfarande Smyril line som kör? Ännu via "öarna"? Pris för bil och "hyfsad" hytt?

Länk till kommentar

De gjorde jag med så fort jag kom hem 2008:-) Men har inte kommit iväg ännu:-)

Låter ju nästan som att det är läge att åka nu då och det är hyfsat pris.

Det förklarar varför de två Tyskar jag mötte och pratade med svängde ut åt "fel håll" enligt vad jag tyckte på motorvägen:-)

Är det fortfarande Smyril line som kör? Ännu via "öarna"? Pris för bil och "hyfsad" hytt?

Ha ha ja det förklarar en del då ja :rolleyes:

Smyril line är det som gäller. Runt 30 000 för 4 pers med insideshytt, lägg på ett par tusen så får du njuta av utsides :)

Glöm inte att färja mella Gbg - Danmark tillkommer, om man kommer norr ifrån, det var ganska dyrt för så stor bil som jag har, ca 4000 ToR.

Men den största utgiften jag "glömde bort" var maten ombord på båten ...Restaurang 4 pers 3 ggr/dag x 2 dagar (x 2 eftersom man åkte hem oxå) :blink:

Tur man kunde leva på sitt campingkök väl på Island :lol:

Och ja man stannar till nån timme på natten på Färö-öarna, både på dit och hemvägen.

Länk till kommentar

Smyril line är det som gäller. Runt 30 000 för 4 pers med insideshytt, lägg på ett par tusen så får du njuta av utsides :)

Glöm inte att färja mella Gbg - Danmark tillkommer, om man kommer norr ifrån, det var ganska dyrt för så stor bil som jag har, ca 4000 ToR.

Men den största utgiften jag "glömde bort" var maten ombord på båten ...Restaurang 4 pers 3 ggr/dag x 2 dagar (x 2 eftersom man åkte hem oxå) :blink:

Tur man kunde leva på sitt campingkök väl på Island :lol:

Och ja man stannar till nån timme på natten på Färö-öarna, både på dit och hemvägen.

30kkr!!!!!! Och jag som tyckte 18kkr för bil och 2 vuxna i insideshytt var dyrt 2008!!!

Vi hade hört om maten ombord, så körde campingkök på toasitsen :lol:

Vi hade oxå gasgrill med till ön, vilket starkt rekommenderas på blåsiga Island. Riktigt smarrigt att kunna grilla sina mackor på morgonen också:-) Körde på en lite större Weber då, men köpte i fjol en likadan Primus som Ni har, som jag imponerades av på Norgetrippen jag gjorde förra veckan. Smidig grill, synd att den bara funkar med engångstuber. Har dock plan på att sätta i en slang i en tom tub och se hur det funkar. Vore ju skönt att bara behöva ha en typ av tub med sig.

Länk till kommentar

Hmmm efter att ha varit hemma en stund slog det mig en annan sak som kan vara bra att veta om man planerar att åka till Island.

Enligt sidan Safetravel är det bra att ha med VHF radio, vilket jag hade som en säkerhets grej. Men antingen hade jag för dålig mottagning (hade takmonterad antenn) eller så var de kanalerna de anger övergivna för sommaren, hörde inte ett brus i radion ...

Men å andra sidan så fungerar vanlig GSM telefon lika bra verkar det som, tror jag hade mer eller mindre full täckning på alla ställen där vi var.

Vi var kanske inte ute i den värsta vildmarken, men ganska off och vad jag såg så hade jag som sagt mottagning hela tiden.

Bra att veta 2:

Grym open street karta över Island för Garmin GPSer. Har inte med alla vägar, men väldigt många.

Med Garmins BaseCamp, kan man ganska lätt sitta hemma och lägga upp resan och lägga till olika Way-points mm som underlättar navigerandet på plats.

Kommer jag på mer lägger jag till det allt eftersom.

För de som väntar på filmen kan jag meddela att det kommer ta ett tag, siktar på 15-20min lång, så det e ett sjukt klippande på de ca 9h jag har inspelat ...

Länk till kommentar

Hmmm efter att ha varit hemma en stund slog det mig en annan sak som kan vara bra att veta om man planerar att åka till Island.

Enligt sidan Safetravel är det bra att ha med VHF radio, vilket jag hade som en säkerhets grej. Men antingen hade jag för dålig mottagning (hade takmonterad antenn) eller så var de kanalerna de anger övergivna för sommaren, hörde inte ett brus i radion ...

Men å andra sidan så fungerar vanlig GSM telefon lika bra verkar det som, tror jag hade mer eller mindre full täckning på alla ställen där vi var.

Vi var kanske inte ute i den värsta vildmarken, men ganska off och vad jag såg så hade jag som sagt mottagning hela tiden.

Bra att veta 2:

Grym open street karta över Island för Garmin GPSer. Har inte med alla vägar, men väldigt många.

Med Garmins BaseCamp, kan man ganska lätt sitta hemma och lägga upp resan och lägga till olika Way-points mm som underlättar navigerandet på plats.

Kommer jag på mer lägger jag till det allt eftersom.

För de som väntar på filmen kan jag meddela att det kommer ta ett tag, siktar på 15-20min lång, så det e ett sjukt klippande på de ca 9h jag har inspelat ...

Jag (vi) väntar så gärna.....

L-G

Länk till kommentar

• 7 months later...