Jump to content

pin 7 mod

Bisse

Recommended Posts

Har tittat runt på lite olika forum angående denna modifikation som gör att man kan köra på lågväxel utan mellan diffspärren inkopplad. Ingreppet består av tre delar; bortkoppling av kabel vid kontakt belägen till vänster vid förares fötter, inkoppling av kontakt för mellandiffspärren och bortkoppling av kabel vid växellådan.

Frågan är nu om bortkopplingen av kabeln vid växellådan bara behöver göras om man saknar knappen som aktiverar mellandiffspärren?

Jag tror att 80-modellerna inte har denna knapp så detta kanske är för dessa bilar.

Kan någon bringa lite klarhet i detta tack.

Hej,

Dessa två länker förklarar hur du skall gå till väga med 7-pin mod.

7-pin mod är ett mer kliniskt ingrepp inne i kupén. Att rycka kontakten på växellådan ger samma resultat

och må vara enklare men är mer grovhugget och du har då en blottlagd kontakt hona + hane som skall skyddas mot smuts, vatten etc.

http://forum.ih8mud.com/100-series-cruisers/39995-lx470-cabin-air-filter-replacement-diy-3.html#post457327

Denna har bilder också.

http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=6501&highlight=cdl

Mvh

Mats

precis som Mats skriver, kontakten inne i bilen är samma sak som att lossa yttre kontakten.

pin7-mod gör att man kan lägga i lågväxel utan att låsa mellandiffen. Knappen behövs då för att göra detta. På köpet får man att det går att låsa mitt-diffen även på högväxel vilket inte annars är möjligt i 80-serien.

Vet inte riktigt hur det är på en landcruiser 100, men på en 80 så finns 2 lägen på spaken, hög resp låg. Och, när man lägger i låg så låser man även mitt-diffen. Det är sensorn som känner av att man lägger i låg som man kopplar bort genom pin7 modifieringen och på så vis vet inte mitt-diffen att den ska låsa sig. Därav behöver man även knappen för att då kunna låsa diffen. Kontakten inne i bilen, eller ute på växellådan är bara olika ändar av samma kabel.

Hmmm ... mest för att stilla min nyfikenhet.

Gör man inte detta ingrepp för att kunna koppla in mellan-diffspärren, för att få "riktig" 4hjulsdrift även när man kör på högväxel?

Varför vill man inte ha diffspärren inkopplad när man kör med lågväxel?

Kopplar man in lågväxel vill man väl helst ha "riktigt" 4hjulsdrift oxå?

(btw, jag vet att man måste ha fullspärrat överallt för att få riktig 4hjulsdrift ;) )