Bisse Posted July 3, 2012 Report Share Posted July 3, 2012 Har tittat runt på lite olika forum angående denna modifikation som gör att man kan köra på lågväxel utan mellan diffspärren inkopplad. Ingreppet består av tre delar; bortkoppling av kabel vid kontakt belägen till vänster vid förares fötter, inkoppling av kontakt för mellandiffspärren och bortkoppling av kabel vid växellådan. Frågan är nu om bortkopplingen av kabeln vid växellådan bara behöver göras om man saknar knappen som aktiverar mellandiffspärren? Jag tror att 80-modellerna inte har denna knapp så detta kanske är för dessa bilar. Kan någon bringa lite klarhet i detta tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 3, 2012 Report Share Posted July 3, 2012 Hej, Dessa två länker förklarar hur du skall gå till väga med 7-pin mod. 7-pin mod är ett mer kliniskt ingrepp inne i kupén. Att rycka kontakten på växellådan ger samma resultat och må vara enklare men är mer grovhugget och du har då en blottlagd kontakt hona + hane som skall skyddas mot smuts, vatten etc. http://forum.ih8mud.com/100-series-cruisers/39995-lx470-cabin-air-filter-replacement-diy-3.html#post457327 Denna har bilder också. http://www.lcool.org/forum/viewtopic.php?t=6501&highlight=cdl Mvh Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted July 4, 2012 Report Share Posted July 4, 2012 Kolla med dessa: http://sleeoffroad.com/products/products_switches.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted July 5, 2012 Report Share Posted July 5, 2012 precis som Mats skriver, kontakten inne i bilen är samma sak som att lossa yttre kontakten. pin7-mod gör att man kan lägga i lågväxel utan att låsa mellandiffen. Knappen behövs då för att göra detta. På köpet får man att det går att låsa mitt-diffen även på högväxel vilket inte annars är möjligt i 80-serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted July 5, 2012 Author Report Share Posted July 5, 2012 Så då förmodar jag att det är samma sak med en lc100td 99:a. Har inte yttre kontakten även att göra med växlingsmönstret för låg och hög? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted July 5, 2012 Report Share Posted July 5, 2012 Vet inte riktigt hur det är på en landcruiser 100, men på en 80 så finns 2 lägen på spaken, hög resp låg. Och, när man lägger i låg så låser man även mitt-diffen. Det är sensorn som känner av att man lägger i låg som man kopplar bort genom pin7 modifieringen och på så vis vet inte mitt-diffen att den ska låsa sig. Därav behöver man även knappen för att då kunna låsa diffen. Kontakten inne i bilen, eller ute på växellådan är bara olika ändar av samma kabel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted July 5, 2012 Report Share Posted July 5, 2012 Hmmm ... mest för att stilla min nyfikenhet. Gör man inte detta ingrepp för att kunna koppla in mellan-diffspärren, för att få "riktig" 4hjulsdrift även när man kör på högväxel? Varför vill man inte ha diffspärren inkopplad när man kör med lågväxel? Kopplar man in lågväxel vill man väl helst ha "riktigt" 4hjulsdrift oxå? (btw, jag vet att man måste ha fullspärrat överallt för att få riktig 4hjulsdrift ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted July 5, 2012 Report Share Posted July 5, 2012 nja, det finns allt tillfällen där det är praktiskt med lågväxel utan att låsa upp drivlinan. Tex backa med släp, manövrera i trånga utrymmen, motorbroms osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.