Gå till innehåll

Partikelfilter

3 medlemmar har röstat

1. 1. Har du bytt partikelfilter?

• Ja
      0
    • Nej
      3
    • Visste inte att jag hade ett partikelfilter
      0

Rekommendera Poster

Hur är det igentligen med partikelfiltren på LCs nyare bilar.

Om jag förstått det rätt så kom Partikelfilter på LandCruiser 120 2007 ?.

Livslängden tros enligt många ligga på ca 10000-20000mil. Hur många här har bytt på sina bilar och till vilken kostnad?

Verkar som partikelfiltret kan kosta allt mellan 8-30kkr beroende på märke och model.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte hundra säker, men tror inte att jag har partikelfilter på¨min LC 2008. Har inte kunnat se det i någon dokumentation i alla fall. Utsläppet är lite väl högt för att den skulle vara utrustad med partikelfilter.

Har också en KIA i familjen, den har partikelfilter, enl uppgift självrengörande o därför inte föremål för bytesintervall. Får väl se om det stämmer. Har också läst om skrämmande kostnader för utbyte av filter ,runt 30.000 kr.

Länk till kommentar

Jag har fått samma info från vännerna i NLCK (Norska klubben). Partikelfilter kom först på 150 modellen. Skillnaden i skatt mellan 2007 o 2008 har jag ingen förklaring på. Möjligen att det inte är samma modell som jämföres. Skatten är vad jag förstår en kombination av vikt o utsläpp. Min bil är ju en standard med manuell vxl. KLart lättare än en fullsmetad executive med automat mm o sjusitsig.

Länk till kommentar

Har sökt runt så mycket som möjligt efter information och DPF kom först på 150 och 200 serien.

Nästa fråga är varför det skilljer 2000kr i skatt mellan en 2007 och 2008?

Årsm 2008 har lägre utsläpp. 2007 och 2008 skiljer sig när det gäller motorstyrningen (ECU). Därav lägre skatt.

Länk till kommentar