Gå till innehåll

Airbag urkoppling

Globecruiser

Rekommendera Poster

AIRBAG Passagerarsida

Tänkte bara berätta om ännu en fantastisk Toyota sverige historia.

Har en kort LC90 -01 som importerades till Sverige -03 från Tyskland då denna tre dörrars versionen alldrig

har sålts i Sverige.

Nu har vi fått en liten tillökning i familjen vilket gör att vi tvingas byta till en större bil inom kort (LC120).

Under tiden det tar att hitta en intressant LC120 tänkte vi koppla ur Airbagen på passagerarsidan så att barnstolen kan sitta där.

Ringde till Toyota här i Göteborg och bokade tid som jag fick inom en vecka. Dummyn skulle dom beställa från Toyota Sverige och allt var frid och fröjd. Fyra dagar senare ringde toyota upp mig med beskedet att vi kan inte koppla ur din Airbag pga att det är en Import.

Testade även detta vid Toyota Kungsbacka och fick samma svar där inom fyra-fem dagar. Så nu två veckor senare står jag med en LC90 som inte Airbagen går att koppla ur. Fick också rekommendationen att varför inte köpa en LC150 för där finns nyckelbrytare till airbagen uhhh. :mad:

Tydligen är det så att Toyota Europa har satt upp en regel att om bilen inte har sålts i det det land urkopplingen sker görs detta inte. Det är alltså samma sak med en 100, 120 m.m. Passade även på att kolla om detta då kan göras på verkstad i tyskland då bilen är såld där och fick svaret nej självklart inte för där är den inte registrerad.

Visst är Toyota fantastiskt.

Nu tänker säkert många att varför inte koppla ur den själv. Visst det är bara ett motstånd som skall till. Dock så fort man lossar airbagen så kommer AIRBAG lampan att börja lysa. För att släcka den så åker man till Toyota och får svar att du har ju ingen Airbag så den sätter vi ditt igen.

Så nu gäller det att antingen hitta en sv-såld 120 eller överge detta märke ialla fall för bruksbilen.

Någon annan som har liknande erfarenhet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AIRBAG Passagerarsida

Tänkte bara berätta om ännu en fantastisk Toyota sverige historia.

Har en kort LC90 -01 som importerades till Sverige -03 från Tyskland då denna tre dörrars versionen alldrig

har sålts i Sverige.

Nu har vi fått en liten tillökning i familjen vilket gör att vi tvingas byta till en större bil inom kort (LC120).

Under tiden det tar att hitta en intressant LC120 tänkte vi koppla ur Airbagen på passagerarsidan så att barnstolen kan sitta där.

Ringde till Toyota här i Göteborg och bokade tid som jag fick inom en vecka. Dummyn skulle dom beställa från Toyota Sverige och allt var frid och fröjd. Fyra dagar senare ringde toyota upp mig med beskedet att vi kan inte koppla ur din Airbag pga att det är en Import.

Testade även detta vid Toyota Kungsbacka och fick samma svar där inom fyra-fem dagar. Så nu två veckor senare står jag med en LC90 som inte Airbagen går att koppla ur. Fick också rekommendationen att varför inte köpa en LC150 för där finns nyckelbrytare till airbagen uhhh. :mad:

Tydligen är det så att Toyota Europa har satt upp en regel att om bilen inte har sålts i det det land urkopplingen sker görs detta inte. Det är alltså samma sak med en 100, 120 m.m. Passade även på att kolla om detta då kan göras på verkstad i tyskland då bilen är såld där och fick svaret nej självklart inte för där är den inte registrerad.

Visst är Toyota fantastiskt.

Nu tänker säkert många att varför inte koppla ur den själv. Visst det är bara ett motstånd som skall till. Dock så fort man lossar airbagen så kommer AIRBAG lampan att börja lysa. För att släcka den så åker man till Toyota och får svar att du har ju ingen Airbag så den sätter vi ditt igen.

Så nu gäller det att antingen hitta en sv-såld 120 eller överge detta märke ialla fall för bruksbilen.

Någon annan som har liknande erfarenhet ?

Dum fråga och kanske lite OT, men måste barnet sitta i framsätet?

Vi har haft barnen där bak i "alla" år och det funkar fin fint plus att de enligt min beräkning borde sitta tryggare där bak än i framsätet ...

Men en LC150 låter ju inte fel heller, löser alla dina problem :rolleyes:

Länk till kommentar

Skicka över mig din faktureringsadress så hämtar jag ut 150an.

Inte alls någon dum fråga.

Sökte runt lite på nätet och rekommendationen verkar faktiskt vara att placera barnet bak. Kanske bara jag

som alltid tänkt mig att dom borde sitta fram så föraren kan hålla uppsikt.

Hur har ni andra löst det ? Finns ju många som har svampar här.

Länk till kommentar

Ja det är bökigt men kanske fungerar fram till att jag hittar en duglig ersättare.

Lampan släcker du själv genom att koppla upp dig på ECU'n och släcka felkoden. Se bara till att du har gjort det hela rätt.

Länk till kommentar

Först allt, grattis till bebben! Jag kommer troligen få samma problem framöver då jag vill koppla ur airbagarna av två skäl, dels barnstol och dels för att jag vill ha på en bullbar och den är inte gjord för bilar med airbag. Nu är det en 80-serie i detta fall men det borde inte göra någon skillnad. Jag har tidigare fått ett pris av Toyota KBA för att göra jobbet, minns inte priset exakt men det låg på drygt 1500kr. Efter att nyss ha dubbekollat med Toyota KBA fick jag besked om att de inte får göra detta och att en annan kund faktiskt frågade nyss. Undrar vem... ;-) Jag frågade om de inte kan eller inte får och fick då beskedet att de kan men inte får för Toyota sverige med hänvisning till en Per Wiksten som jobbar på något callcenter för Toyota. Efter ett samtal med en Per Wiksten på 054-2401tjugotvå bekräftade han att Toyota sverige säger att man inte får och hänvisar till Toyota sverige på 08-70671nollnoll. Jag blev kopplad till Anna Bennbom som sade att det beror på att man inte kan beroende på att det inte går att få tag i någon dummyplugg till elektroniken. Hon skulle dubbekolla hur det ligger till med tillgång till dessa pluggar och skulle återkoppla till mig. Den som lever får se...

//solk

Länk till kommentar

Blev just uppringd av Anna på Toyota sverige. Enligt henne kan de inte få tag på en dummyplugg som passar en 80a eftersom den inte tagits in på svenska marknaden. Hon hade kollat om det var samma grejer som på någon annan modell som har tagits in till sverige men det var det tydligen inte. Globecruiser, eftersom det är en 90 i ditt fall borde det ju vara samma airbag i både lång o kort modell, kolla med Anna om hon kan hitta något till en "vanlig" 90 så borde saken vara biff. Såvida hon inte hänvisar till att hon inte får men då har hon ju blåst mig ordentligt med sitt resonemang...

Länk till kommentar

Grattis!

ang. inte får/kan så har jag också erfarenhet av att toyota kan vara lite knepiga, man får själv leta upp artikelnumret på varan man vill beställa, (kanske ringa en tysk åf) sedan kan man ge en toyota åf artikel numret och då funkade det. Så blev det när jag beställde original trimchip i alla fall.

ang. ha barnet fram eller bak, finns det några farligare personer i trafiken än de som sitter och lallar med sin unge samtidigt som de kör????

Länk till kommentar

ang. ha barnet fram eller bak, finns det några farligare personer i trafiken än de som sitter och lallar med sin unge samtidigt som de kör????

Möjligtvis gamla taxichaufförer som byter till läsglasögon för att kunna knappa på taxametern. (men, det var lite off-topic :))

Länk till kommentar

Om du ersätter airbagen utan att slå på tändningen så lär ju inte airbag lampan tändas alls.

När det gäller en plugg med motstånd så kan du beställa en till min bil som är sv såldrolleyes.gif

Länk till kommentar