Jump to content

Montering av Safari snorkel

solk

Recommended Posts

Bra väder igår och Meckis verkstad bjöd in till snorkelmontering.

Förberedelser:

Samköp av två snorklar från SBVAB.

Googlande efter tidigare erfarenheter, lästips är den här

Du behöver:

En Mecki

Hålsåg 89mm

Stegborr, vi körde hålen till 12mm

Rivnuts/popnitmutter (de plastpluggar som följer med är långt ifrån bra)

Färg för rostskydd av metallen vid hålen

Gänglåsning/låslack

Sikaflex eller motsvarande för att täta av runt hålen mellan snorkel och framskärm

Två bilar, en färg.

post-1621-080206300 1336115699_thumb.jpg

En mall, lite tejp och ett fast handlag.

post-1621-031708700 1336115732_thumb.jpg

Eftersom Mecki redan borrat i sin egen bil och hade känslan inne fick det bli ett encore på min bil med.

post-1621-074928500 1336115777_thumb.jpg

Färg i borrhålen för att illustrera hur bra de blev.

post-1621-041577600 1336115851_thumb.jpg

Nu på morgonen satt snorkeln kvar, framgång!

post-1621-059292100 1336115920_thumb.jpg

Lärdomar:

Det sitter en dubbelplåt under det nedersta hålet i a-stolpen enligt länken ovan. Det går att få i en rivnut i det hålet också om man gnager med borrmaskinen på den underliggande plåten och inte har för långa rivnuts.

Långa armar är en bonus för att komma åt att dra muttrarna på insidan skärmen.

Att våga är att lyckas, Mecki tvekade inte med borren och producerade snygga hål på löpande band.

Stort tack för all hjälp!

//solk

• 1 year later...

Hej! Jag är ny här på forumet. Står inför samma operation på min bil så fort leveransen från England kommer. Lästipset fungerande tyvärr inte längre, död länk. Några fler bra tips inför montering av safari snorkel? Alla tips mottages tacksamt :-)

Hej och välkommen hit !

Safari hade en bra borrmall , rikta in den efter anvisningarna och fixera den med tape och märk av hålen med tuchpenna .

Använd ett stegborr till dom små hålen för ett sånt borrar riktigt fina hål i tunnplåt , det finns att köpa på Jula till bra pris om du inte redan har.

Det som kanske känns mest oroligt är att borra med den stora hålsågen om man inte är van , skall du borra så se till att ha en stor och kraftig borrmaskin och tveka inte när du börjar borra , ha bra snurr på maskinen (rekomenderat varvtal på den storleken av hålsåg brukar stå på en lapp i kartongen hålsågen kommer i ) och låt sågtänderna jobba men tryck inte för hårt .

Annar kan man använda en sticksåg om man har tillgång till en sådan.

I övrigt är det som Solk skriver här ovan :-)

Lycka till !

/Mecki

Hej och välkommen hit !

Safari hade en bra borrmall , rikta in den efter anvisningarna och fixera den med tape och märk av hålen med tuchpenna .

Använd ett stegborr till dom små hålen för ett sånt borrar riktigt fina hål i tunnplåt , det finns att köpa på Jula till bra pris om du inte redan har.

Det som kanske känns mest oroligt är att borra med den stora hålsågen om man inte är van , skall du borra så se till att ha en stor och kraftig borrmaskin och tveka inte när du börjar borra , ha bra snurr på maskinen (rekomenderat varvtal på den storleken av hålsåg brukar stå på en lapp i kartongen hålsågen kommer i ) och låt sågtänderna jobba men tryck inte för hårt .

Annar kan man använda en sticksåg om man har tillgång till en sådan.

I övrigt är det som Solk skriver här ovan :-)

Lycka till !

/Mecki

Tack för välkomnandet och tack för tipsen!

Skall försöka ta lite byggbilder och lägga upp :)

• 2 weeks later...

Solk & Mecki, var är ni när nöden är som störst?? Det var så länge sedan jag monterade snorkel på min förra 80a att jag inte minns hur det såg ut. :(

Från bilden i översta inlägget så ligger mallen kant i kant med skärmen upptill, är det så du får det?

Dom fyllda prickarna är med mallen mot överkant skärm och mot dörren. Röda markeringen under sidoblinkers är glappet.

Ihåliga cirklar är när mallen ligger perfekt mot dörren och blinkershålet.

Här måttat lite från "vecket" till hålcentrum på hålen i snorkeln och det verkar som att dom fyllda hålen är rätt. Får bortse från kass passform mot blinkershålet verkar det som.

Valde att bryta och lugna mina nerver med en kall öl.

I morgon blir det nya tag efter jobbet....

post-2283-0-91351200-1386799783_thumb.jpg

Sorry :blush: har suttit upptagen på annat håll i kväll, med det blev ju en öl att trösta med i alla fall ;)

Vad jag kommer ihåg så utgick vi i första hand efter den övre skärmkanten och grovriktade mallen mot skärmens bakkant för den stämde inte helt 100 .

Kolla och stäm av det stora hålet mot snorkeln och se om centrum på röret som skall gå igenom skärmen ligger rätt till i förhållande mot vecket i skärmen, man gör ju hålen i skärmen lite större än röret och skruvarna så det är ju en viss justermån .

Känns det fortfarande inte bra är du välkommen att höra av dig igen så skall jag dubbelkolla med min mall .

/Mecki

Mecki är ju experten och jag vill också minnas att överkant på skärmen fick vara "nollinje" i höjdled för mallen. Diffen på de markeringar du gjort känns inte helt utanför tolerans även om det givetvis ger en goare känsla i magen med likartade mätresultat... Tänk på att pinnbultarna i snorkeln är rätt tunna jämfört med hålen du borrar. När jag linjerade upp snorkeln mot a-stolpen så spände de främre skruvarna lite mot ovankant på de främre hålen och de bakre skruvarna mot nederkant på de bakre hålen. Två drag i hålen med en rundfil löste det. Gör som Mecki säger, linjera mot luftburken och borra med självförtroende :-)

Tack för ert stöd. Skall ta det i lugn o ro efter jobbet och försöka mäta och mäta och mäta innan jag borrar. I värsta fall blir det väl 24mm hål och stooora planbrickor :mrgreen:

Har man väl passerat "point of no return" så är det bara att köra på. Det är innan första hålet är borrat som det är värst, antar jag. Återkommer med resultat. Hoppas många av er kommer till annandagsträffen i Borås. Vore kul att ses och ta lite foton på bilarna.

Friskt borrat och hälften vunnit. Bara man kom över tröskeln med första hålet gick det som en dans. Nu får färgen torka tills i morgon. Följde era råd o körde nitmuttrar i a-stolpen. Städade även luftburken grundligt när jag ändå plockade bort den för att få lite mera svängrum när snorkel skall skruvas fast. Skämde även bort bilen med nytt luftfilter. Fortsättning följer.

post-2283-0-39426700-1386878135_thumb.jpg

post-2283-0-00703200-1386878153_thumb.jpg