Jump to content

Central Afrikanska Republiken

BJ42 Daniel

Recommended Posts

Hej på Er,

Tänkte göra ett försök att göra Er andra lite avis. Åker nu på tisdag 27/3 ner till Central Afrikanska Republiken för att träffa gamla goda vänner i en månad. Denna gång blir det flyg ner och sedan bila runt i antingen någon av alla HiLux eller LandCruiser som vännerna har där nere. Sedan har jag köpt denna HiLux nedan, med avsikt att köra ner dit och sälja vid nästa trip.

post-854-090212200 1332697841_thumb.jpg

Göttegris :D

Det är inte så att du behöver en co-driver på nästa tripp ?? :rolleyes:

Trevlig resa och hör gärna av dig om det finns nån möjlighet.

mvh

Mecki

Hahaha sant gällande "göttegris", har nämligen just packat ner 10kg godis i väskorna :rolleyes:

Har ju min underbara fru som co-driver, så där står Du Dej slätt ;-)

Lite struligt i RCA just nu pga. LRA så jag vet just nu bara att jag skall ner till huvudstaden Bangui. GSM-näten är tydligen en katastrof i landet, så kommer bara vara sat som gäller. Men något inlägg kanske man kan få till, annars drar jag ett mail till min herre :lol:

:lol: Godis är gott :lol:

Det klart att frugan kan ju vara svår att konkurera ut ;-) men försöka duger.

Ta det försiktigt så avvaktar vi eventuell rapportering.

Trevlig resa!

/ Mecki

Lite status:

Flyget gick kanon och vår "fixer" fixade in oss snabbt och enkelt utan total genomgång av våra 3 duffelbaggar a 17, 19 och på gränsen 23kg. Tur var det, för vi hade med oss en skruvdragaremed 3st bat, 1000st självborrande skruv, div. packningar (bla ett 2mm ark på 1x1m), reservdelar och 30st panlampor m.m., vilka troligen hade blivit svårt att hävda att det var för eget bruk:)

Vi har nu hängt i huvudstaden Bangui några dagar, och blir troligen någon dag till. Varken kontinenten eller landet är helt stabilt så vi avvaktar info gällande de områden vi tänkt att åka ut till. Men bilarna står klara och vi bor helt fantastiskt, så det går ingen nöd på oss:)

Det regnar lite varje morgon, vilket gör det "härligt" klibbigt mitt på dagen. Där vi bor nu har vi ingen AC vilket är rätt bra så vi snabbare aklimatiserar oss.

Det var det hela från RCA för stunden.

Ps. Det är fotoförbud i landet, så jag ligger lågt med fotandet. Ds.

Trevligt med lite lägesrapportering :-)

Skönt att höra att det inte går nån större nöd på er , försök nu bara att inte göra slut på hela godisförrådet på en gång ;-)

Mvh Mecki

Lite status:

Flyget gick kanon och vår "fixer" fixade in oss snabbt och enkelt utan total genomgång av våra 3 duffelbaggar a 17, 19 och på gränsen 23kg. Tur var det, för vi hade med oss en skruvdragaremed 3st bat, 1000st självborrande skruv, div. packningar (bla ett 2mm ark på 1x1m), reservdelar och 30st panlampor m.m., vilka troligen hade blivit svårt att hävda att det var för eget bruk:)

Vi har nu hängt i huvudstaden Bangui några dagar, och blir troligen någon dag till. Varken kontinenten eller landet är helt stabilt så vi avvaktar info gällande de områden vi tänkt att åka ut till. Men bilarna står klara och vi bor helt fantastiskt, så det går ingen nöd på oss:)

Det regnar lite varje morgon, vilket gör det "härligt" klibbigt mitt på dagen. Där vi bor nu har vi ingen AC vilket är rätt bra så vi snabbare aklimatiserar oss.

Det var det hela från RCA för stunden.

Ps. Det är fotoförbud i landet, så jag ligger lågt med fotandet. Ds.

Fotoförbud????!!!!!

Det var det inte för en vecka sedan. Enda fotoförbud jag upplevt är på militäraanläggningar (och dit skall ni väl inte?).

Eeeee då har min herre läst på dåligt ;-)

Dom säger tom till på flygplanet när man passerar gränsen att man absolut inte får fota ens från luften :rolleyes:

Har så varit i åratal, dock fotar ju alla utanför städerna iaf. så även vi, och även här "hemma".

Vi har ca 35 här varje dag, och så fort det regnat lite så blir det härligt svalt, tills solen har ångat upp det och det blir klibbigt igen.

Bifogar utsikten från en av terasserna :rolleyes: En turbokoverterad HJ60, en standard Taro och en i Sverige rätt okänd LJ78 som är lite "lätt" modifierad till pickup med flak från en BJ75:lol:

post-854-094560900 1333217534_thumb.jpg

För att reta min herre lite ytterligare, så kan jag meddela att jag idag stått och dreglat över en 54" Eland och ett 40-tal andra så som Buffel, Gaffel, Waterb mfl. mfl..

Jag är ingen hard core expeditionist men läser dessa inlägg med stor behållning. När det ändå snackas eland och buffel, är det en liten jakttripp planerad också? Ryktet gör ju gällande att högvilt på Gotland=kanin ;-)

//solk

För att reta min herre lite ytterligare, så kan jag meddela att jag idag stått och dreglat över en 54" Eland och ett 40-tal andra så som Buffel, Gaffel, Waterb mfl. mfl..

Spännande med djuren, hoppas bara inte att det stannar vid att kolla.. Hur mäter man en 54" Eland? Waterb är det vattenbock du menar?

Lycka till med resan!

Edited by Anton

Mina vänner här driver 5st jaktcamper på ett område stort som två Gotland. Tanken var att åka ut i buschen redan dag två och jaga, hjälpa till osv.. Men pga. oroligheter i området i östra delen av landet så kan vi inte åka dit just nu tyvärr. Men hoppas på att vi kan det framöver. För stunden gör vi bara dagsutflyckter med utgångspunkt från Bangui, men blir troligen en långtrip åt väster förbi Berberati om någon dag.

Tjaaa Anton man skjuter en stor rackare :lol: Dom hade en på 57"+ förra året om jag inte minns fel. Och ja jag menar vattenbock. Och för att retas lite till med andra jaktnördar...Bongo!!!

Edited by BJ42 Daniel

Efter 3 dagars "vattenfall" i den bakre regionen, så har jag efter att igår ha slutat med Malaronen, fått lite fasson på magen. Så jag är glad att jag inte var i buschen med detta. Skall köpa lite annan malariamedecin här nere, så får jag ta den om jag skulle bli malariasjuk. Som tur är så har frugan och 2-åringen inga liknande problem av att ta sina tabletter.

Vi lyckades även avstyra ett giftemål på en lokal marknad utanför stan igår, mellan vår blonda, lockigga, hett eftertraktade 2-åriga dotter och en jämngammal afrikan :-) Vår kompis förklarade på Sango att hon redan var bortlovad till deras äldsta son, som oxå var med på markanden. Det hela slutade med att alla barn fick varsin gratis banan av en av försäljarna :lol:

Edited by BJ42 Daniel

• 2 weeks later...

Har nu varit iväg i några dagar i den sydvästra delen av landet, bla. ner till Nationalparken i Bayanga som bjöd på Skogselefanter, Bongo, låglandsgorillor, Sitatunga m.m..

Här stöter man på dessa skönheter lite här och där:

post-854-099503000 1334429753_thumb.jpeg

Så var man hemma igen, från ett otroligt vackert land!

Nu skall jag hämta hem HiLuxen från supersnälla "Toyota" (Roger), och börja fixandet av den. Blir nog bara allmän service, OME, 33", taktäcke (över hytten för två jeepdunkar och reservhjulet), snorkel och en säng, sedan åker jag med den :-)