Anton Posted March 12, 2012 Report Share Posted March 12, 2012 Det går lite rykten om att denna motor (1KZ-TE) har en liten benägenhet att gå varm. Finns det någon här som har kännedom av detta bekymmer? Det ska i så fall vara toppen som är känslig vad jag har hört..? Jag har själv lite erfarenhet av toyotamotorer som går varma, men då va det en annan motorkod Ska man som spekulant vara rädd för en bil med sådan motor, eller är det liten risk? Motorn sitter i LC90 årsmodeller 1997-2000 innan D4D motorn kom 2001. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted March 13, 2012 Report Share Posted March 13, 2012 Det är väl snarare så att det är det enda som kan hända med den motorn är att den går varm... Men visst verkar det kunna hända vid 30.000 mil eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäger Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Hej. Har en bekant som är intresserad av en lc 90 -98 manuell diesel. Har dock hört att det är vanligt att de första årsmodellerna av 90:an har en benägenhet att gå varma, med topplocks problem som följd. Eller det kanske gäller alla årsmodellerna av 90:an Vad är det som händer, rostig kylare? Kan man förebygga detta på något vis? Jäger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dansken Posted June 2, 2012 Report Share Posted June 2, 2012 Det är inget fel på denna motor, anledningen till att den går varm är till 99% att kylaren börjar bli dålig. Ser man till att ha en bra kylare så går dessa motorer många mil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted June 2, 2012 Report Share Posted June 2, 2012 Som fler säger, inga problem. Kompisen i Centralafrika har höverhettningsproblem med sina LJ78'or med samma typ av motor, men det är där nere i värmen i låga hastigheter, med hård belastning och halva kylaren igensatt av div. skit! Så löp och köp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 Det är inget fel på denna motor, anledningen till att den går varm är till 99% att kylaren börjar bli dålig. Ser man till att ha en bra kylare så går dessa motorer många mil. Gäller samma för KZJ70/73 med denna motorn? När man läser annonser på dessa verkar det vara 99% utdelning på att toppen havererat innan 20.000mil. Är det exakt samma, eller skiljer motorn något mellan dessa bilar trots att den har samma beteckning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 Gäller samma för KZJ70/73 med denna motorn? När man läser annonser på dessa verkar det vara 99% utdelning på att toppen havererat innan 20.000mil. Är det exakt samma, eller skiljer motorn något mellan dessa bilar trots att den har samma beteckning? Det är väll nästan bara i swe? jag tror det är så att svensken är fattig & importerar bara dom få som är trasiga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dansken Posted June 5, 2012 Report Share Posted June 5, 2012 Motorn i kzj70/73 är samma som i 90:in enda skillnade är att 70serien har mekanisk pump. Jag har haft flera 1kz motorer som gått mer än 20000mil med orginal toppen, köpte en kzj70 som gått 39000mil o den rullar fortfarande med orginal top. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.