Jump to content

Dieselmotor 1KZ-TE


Anton

Recommended Posts

Det går lite rykten om att denna motor (1KZ-TE) har en liten benägenhet att gå varm.

Finns det någon här som har kännedom av detta bekymmer? Det ska i så fall vara toppen som är känslig vad jag har hört..?

Jag har själv lite erfarenhet av toyotamotorer som går varma, men då va det en annan motorkod :)

 

Ska man som spekulant vara rädd för en bil med sådan motor, eller är det liten risk?

Motorn sitter i LC90 årsmodeller 1997-2000 innan D4D motorn kom 2001.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej.

 

Har en bekant som är intresserad av en lc 90 -98 manuell diesel.

Har dock hört att det är vanligt att de första årsmodellerna av 90:an

har en benägenhet att gå varma, med topplocks problem som följd.

Eller det kanske gäller alla årsmodellerna av 90:an

Vad är det som händer, rostig kylare? Kan man förebygga detta på något vis?

 

Jäger

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som fler säger, inga problem. Kompisen i Centralafrika har höverhettningsproblem med sina LJ78'or med samma typ av motor, men det är där nere i värmen i låga hastigheter, med hård belastning och halva kylaren igensatt av div. skit! Så löp och köp!

Link to comment
Share on other sites

Det är inget fel på denna motor, anledningen till att den går varm är till 99% att kylaren börjar bli dålig. Ser man till att ha en bra kylare så går dessa motorer många mil.

Gäller samma för KZJ70/73 med denna motorn? När man läser annonser på dessa verkar det vara 99% utdelning på att toppen havererat innan 20.000mil. Är det exakt samma, eller skiljer motorn något mellan dessa bilar trots att den har samma beteckning?

Link to comment
Share on other sites

Gäller samma för KZJ70/73 med denna motorn? När man läser annonser på dessa verkar det vara 99% utdelning på att toppen havererat innan 20.000mil. Är det exakt samma, eller skiljer motorn något mellan dessa bilar trots att den har samma beteckning?

 

 

Det är väll nästan bara i swe? jag tror det är så att svensken är fattig & importerar bara dom få som är trasiga?

Link to comment
Share on other sites

Motorn i kzj70/73 är samma som i 90:in enda skillnade är att 70serien har mekanisk pump. Jag har haft flera 1kz motorer som gått mer än 20000mil med orginal toppen, köpte en kzj70 som gått 39000mil o den rullar fortfarande med orginal top.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.