Jump to content

Nykomling söker LC-90!

Tony

Recommended Posts

Hej på er!

Som sagt nykomling på denna sida som jag följt med intresse ett tag. Finns en 98a LC-90, 19990mil, manuell, bensin i Uppsala hos en handlare

som dom begär 69000kr för? Har ej kikat på den än! Är det någon som känner till den? DEJ 687 är reg nr. Skulle helst vilja ha en nyare årsm med mindre mil

men priset kändes intressant! Eller är jag ute och seglar? Skiljer det mycket från 98 och framåt 04-05 och lönar det sig att lägga lite mer pengar direkt.

Inspirerad utav era resereportage och mektips mm så får det nu bli en LC-90 ev modernare . Tipsa mig gärna om ni vet någon välskött bil till salu.Har som sagt inte

bestämt prisläge än men får nog goda råd från er kan jag hoppas. Snö på väg till Sala där jag bor så det vore fint med en LC snart.

Mvh Tony..

Hej och välkommen hit!

Landcruiser 90 är en trevlig bil och en sådan kommer du säkert bli nöjd med. Bilen du nämner ser ju fin ut på bilderna. Skinninredning är ovanligt och i mitt tycke är den väl kanske inte så snygg heller i den färgen.

Landcruiser 90 fanns mellan -97 och -02. Om det är bensin du vill ha så är det samma motor för alla årsmodeller. Tittar du på diesel så kom en modernare motor (d4d) som årsmodell -01 i Sverige (europa). Priset är väl okej, men om du kan tänka dig att åka lite så finns det fler att välja på, sök på tex blocket.se

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=1997&mye=2002&ms=&me=30&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=15&l=0&md=th&cb=39&cbl1=1

På bilen du länkar till sitter det "lilla" widebody kittet. Många nyare bilar har lite större skärmbreddare och det som egentligen kallas Widebody. Som årsmodell -00 kom en face-lift med bland annat dimljus i fronten och lite uppdaterad inredning.

Som årsmodell -03 kom uppföljaren som heter 120.

Vad du ska satsa på och hur mycket pengar du vill spendera är ju såklart svårt att tipsa om men en av de lite nyare årsmodellerna känns nog lite roligare. Bensinmodellerna håller också ett lägre pris och annonserna ligger oftast kvar ganska länge.

Blev du något klokare? :)

Hej!

Tack för info. Givetvis är det pengarna som styr och det jag utgår ifrån. Skall kika på den i Uppsala ändå för jag

jobbar där. Diesel vore att föredra men inte många till salu! Pendlar Sala-Uppsala 75mil i veckan till jobb och det kanske man

inte gör i en LC rent ekonomiskt? Får bli en billig pendelbil men då känns det ochså konstigt att ha en ca 130000-150000kr

4x4 stående i veckorna. Är det någon som pendlar i sina LC ers och erfarenhet från det i så fall skulle vara tacksamt! Finns

det några medlemmar nära Sala?

Klydd: Tack för infon och välkomnandet :)

Jag letar på.

Mvh.Tony..

Ska du pendla 75 mil i veckan så kommer du troligen ganska fort tröttna på att tanka bensin. Om du kan tänka dig att åka till Tyskland och köpa bil så är utbudet på dieslar betydligt större. Då ska du nog även försöka hitta en -01 -02 med d4d motorn. De är avsevärt snålare och även piggare än gamla dieseln.

Det där dilemmat med en vanlig bil och en landcruiser har jag brottats med många gånger! För min del har det än så länge slutat med att hobby bil och vardagsbil blivit en och samma. :unsure: Men, å andra sidan har jag betydligt närmre till jobbet.

Hej!

Tack för info. Givetvis är det pengarna som styr och det jag utgår ifrån. Skall kika på den i Uppsala ändå för jag

jobbar där. Diesel vore att föredra men inte många till salu! Pendlar Sala-Uppsala 75mil i veckan till jobb och det kanske man

inte gör i en LC rent ekonomiskt? Får bli en billig pendelbil men då känns det ochså konstigt att ha en ca 130000-150000kr

4x4 stående i veckorna. Är det någon som pendlar i sina LC ers och erfarenhet från det i så fall skulle vara tacksamt! Finns

det några medlemmar nära Sala?

Klydd: Tack för infon och välkomnandet :)

Jag letar på.

Mvh.Tony..

Hej Tony!

Sikta på diesel med den pendlingssträckan!

Bara en jämförelse; min gamla Landcruiser bj75 -86 (Tjänstevikt, kg: 2330) 3,4 diesel med 33" grovmönstrade däck har samma liter förbrukning

som vår Nissan Xtrail -07 (Tjänstevikt, kg: 1620) 2,5 bensin med standarddäck när jag pendlar Surahammar - Västerås..

Och här har du en som bor ganska nära Sala...

MVh Gustav

ejsan!

Håller med, utan tvekan diesel som är aktuellt med den pendlingen. Har själv pendlat med LC 90 diesel, automat. Ganska exakt 1 liter/mil, ibland lite under. Det är när man kör mycket ( 75 mil i veckan) som man uppskattar Landcruisern, stabiliteten, tryggheten o inte minst den mkt bra överblicken av trafiken.