Jump to content

BE-körkort


millgard

Recommended Posts

Idag fixade jag en till efterlängtad bokstav på körkortet. Skönt att slippa bry sig om vikter och vara orolig när man kör släp efter LC-n. Noga räknat får jag inte köra något av mina släp efter bilen, eftersom jag bara får köra ett max 750kg släp på B-kortet...

 

Jaja, skönt att slippa bry sig mer iaf. :)

 

Har ni andra körkort för tungt släp eller hur gör ni för att komma runt problemet?

Link to comment
Share on other sites

Idag fixade jag en till efterlängtad bokstav på körkortet. Skönt att slippa bry sig om vikter och vara orolig när man kör släp efter LC-n. Noga räknat får jag inte köra något av mina släp efter bilen, eftersom jag bara får köra ett max 750kg släp på B-kortet...

 

Jaja, skönt att slippa bry sig mer iaf. :)

 

Har ni andra körkort för tungt släp eller hur gör ni för att komma runt problemet?

 

Grattis!

Man blir allt lite avundsjuk. Jag löste mitt problem med en (ursäkta att jag svär här) Volvo 945a och helt plötsligt får jag dra mitt 1500kg släp helt lagligt, sedan kan man ju alltid undra vilken bil som är bäst att dra med.

 

JAK

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt är att klassa ner släpet från en totalvikt på kanske 1500 kg till 750 kg. Hellre betala för övervikt än olovlig körning.

 

Men, nu är väl det på det viset att totalvikten för släp med B-körkort skall höjas fom årsskiftet?

Link to comment
Share on other sites

Kan man ha en Land Cruiser med 3,5 tons dragvikt utan ett E i körkortet? :wacko:

 

När min äldsta grabb skulle börja övningsköra tyckte jag att det kunde vara bra med en "refresh" så då passade jag på att läsa igenom teoriboken och köra upp för tungt släp. Det har jag haft mycket nytta av sedan dess.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant... Har du någon källa till den informationen som man kan läsa??

 

Har att göra med en form av "EU-anpassning". Vet inte om Transportstyrelsen har någon information. Alternativt Körkortsportalen http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2007/Nytt-direktiv-ger-andrade-korkortsregler-pa-sikt/

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått det rätt så måste man genomgå en utbildning för att få nyttja den högre totalvikten. Problemet är att den tydligen ska vara minst lika "bökig" som att ta BE-kort. Dessa uppgifter har jag fått muntligt av en trafiklärare, jag kan alltså inte länka till en säker källa.

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt är att klassa ner släpet från en totalvikt på kanske 1500 kg till 750 kg. Hellre betala för övervikt än olovlig körning.

 

 

 

Hjälper knappast (Bilens tot. vikt) + släp 750kg + övervikt = olovlig körning om du inte har E-behörighet.

 

JAK

Link to comment
Share on other sites

Jag fråga transportstyrelsen med följande fråga och fick svaret:

 

Fråga:

Jag undrar hur det ligger till med eu-anpassningen av släpvagnsvikter, B och BE, behörighet för sverige?

 

 

Svar: Det 3:e Körkortsdirektivet kommer att räda ikraft 19/1 2013 och det kommer att innebära en del förändringar på körkortsfronten, bland annat det som du tar upp.

Det som gäller idag med en B-behörighet är att totalvikten på fordonskombinationen, ( bilens totalvikt + släpets totalvikt) ej får överstiga 3500 kg. Detta kommer man att höja till 4250 kg med samma förutsättning som ovan MEN du måste också genomgått ett körprov med godkänt resultat.

 

Då det gäller BE-behörigheten så är det idag fordonet som bestämmer hur mycket vagnen bakom kan väga, dvs max dragvikt på fordonets reg.bevis. 2013 så kommer det vara max 3500 kg totalvikt på släp som gäller vid en BE-behörighet, har du en BE-behörighet tagen innan 19/1 2013 så gäller de gamla reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Hjälper knappast (Bilens tot. vikt) + släp 750kg + övervikt = olovlig körning om du inte har E-behörighet.

 

JAK

 

Är den registrerade totalvikten (dragbil+släpvagn) under 3500 kg (har inte med den faktiska vikten att göra) så är allt frid och fröjd med B-kort.

Lastar du sedan för mycket på släpet (eller på bilen) så att vikten blir högre än den registrerade - så är det övervikt - inte olovlig körning. Kör du däremot med ett fordontåg (dragbil+släpvagn) där registrerade totalvikten är över 3500 kg - blir det olovlig körning på B-kort oavsett om du har last eller inte.

Link to comment
Share on other sites

I alla fall så var det väldigt enkelt att ta kortet, så jag undrar ju bara varför jag inte gjorde det för länge sedan... allt blir så fantastiskt mycket enklare när det gäller släpvagnskörning.

Link to comment
Share on other sites

Är den registrerade totalvikten (dragbil+släpvagn) under 3500 kg (har inte med den faktiska vikten att göra) så är allt frid och fröjd med B-kort.

Lastar du sedan för mycket på släpet (eller på bilen) så att vikten blir högre än den registrerade - så är det övervikt - inte olovlig körning. Kör du däremot med ett fordontåg (dragbil+släpvagn) där registrerade totalvikten är över 3500 kg - blir det olovlig körning på B-kort oavsett om du har last eller inte.

 

Man får alltid koppla en lätt släpvagn på max 750kg bakom en dragbil vars totalvikt är max 3500kg med B-kort. Det är väl det enda undantaget :)

Link to comment
Share on other sites

I alla fall så var det väldigt enkelt att ta kortet, så jag undrar ju bara varför jag inte gjorde det för länge sedan... allt blir så fantastiskt mycket enklare när det gäller släpvagnskörning.

 

Och val av bil :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.