millgard Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Idag fixade jag en till efterlängtad bokstav på körkortet. Skönt att slippa bry sig om vikter och vara orolig när man kör släp efter LC-n. Noga räknat får jag inte köra något av mina släp efter bilen, eftersom jag bara får köra ett max 750kg släp på B-kortet... Jaja, skönt att slippa bry sig mer iaf. Har ni andra körkort för tungt släp eller hur gör ni för att komma runt problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted September 29, 2011 Report Share Posted September 29, 2011 Idag fixade jag en till efterlängtad bokstav på körkortet. Skönt att slippa bry sig om vikter och vara orolig när man kör släp efter LC-n. Noga räknat får jag inte köra något av mina släp efter bilen, eftersom jag bara får köra ett max 750kg släp på B-kortet... Jaja, skönt att slippa bry sig mer iaf. Har ni andra körkort för tungt släp eller hur gör ni för att komma runt problemet? Grattis! Man blir allt lite avundsjuk. Jag löste mitt problem med en (ursäkta att jag svär här) Volvo 945a och helt plötsligt får jag dra mitt 1500kg släp helt lagligt, sedan kan man ju alltid undra vilken bil som är bäst att dra med. JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted October 2, 2011 Report Share Posted October 2, 2011 Ett sätt är att klassa ner släpet från en totalvikt på kanske 1500 kg till 750 kg. Hellre betala för övervikt än olovlig körning. Men, nu är väl det på det viset att totalvikten för släp med B-körkort skall höjas fom årsskiftet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders M Posted October 2, 2011 Report Share Posted October 2, 2011 Kan man ha en Land Cruiser med 3,5 tons dragvikt utan ett E i körkortet? När min äldsta grabb skulle börja övningsköra tyckte jag att det kunde vara bra med en "refresh" så då passade jag på att läsa igenom teoriboken och köra upp för tungt släp. Det har jag haft mycket nytta av sedan dess. /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted October 2, 2011 Report Share Posted October 2, 2011 Men, nu är väl det på det viset att totalvikten för släp med B-körkort skall höjas fom årsskiftet? Låter intressant... Har du någon källa till den informationen som man kan läsa?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted October 3, 2011 Report Share Posted October 3, 2011 (edited) Låter intressant... Har du någon källa till den informationen som man kan läsa?? Har att göra med en form av "EU-anpassning". Vet inte om Transportstyrelsen har någon information. Alternativt Körkortsportalen http://www.korkortsportalen.se/nyheter/2007/Nytt-direktiv-ger-andrade-korkortsregler-pa-sikt/ Edited October 3, 2011 by Peder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taro Posted October 3, 2011 Report Share Posted October 3, 2011 Om jag förstått det rätt så måste man genomgå en utbildning för att få nyttja den högre totalvikten. Problemet är att den tydligen ska vara minst lika "bökig" som att ta BE-kort. Dessa uppgifter har jag fått muntligt av en trafiklärare, jag kan alltså inte länka till en säker källa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted October 3, 2011 Report Share Posted October 3, 2011 Ett sätt är att klassa ner släpet från en totalvikt på kanske 1500 kg till 750 kg. Hellre betala för övervikt än olovlig körning. Hjälper knappast (Bilens tot. vikt) + släp 750kg + övervikt = olovlig körning om du inte har E-behörighet. JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted October 3, 2011 Report Share Posted October 3, 2011 Jag fråga transportstyrelsen med följande fråga och fick svaret: Fråga: Jag undrar hur det ligger till med eu-anpassningen av släpvagnsvikter, B och BE, behörighet för sverige? Svar: Det 3:e Körkortsdirektivet kommer att räda ikraft 19/1 2013 och det kommer att innebära en del förändringar på körkortsfronten, bland annat det som du tar upp. Det som gäller idag med en B-behörighet är att totalvikten på fordonskombinationen, ( bilens totalvikt + släpets totalvikt) ej får överstiga 3500 kg. Detta kommer man att höja till 4250 kg med samma förutsättning som ovan MEN du måste också genomgått ett körprov med godkänt resultat. Då det gäller BE-behörigheten så är det idag fordonet som bestämmer hur mycket vagnen bakom kan väga, dvs max dragvikt på fordonets reg.bevis. 2013 så kommer det vara max 3500 kg totalvikt på släp som gäller vid en BE-behörighet, har du en BE-behörighet tagen innan 19/1 2013 så gäller de gamla reglerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Hjälper knappast (Bilens tot. vikt) + släp 750kg + övervikt = olovlig körning om du inte har E-behörighet. JAK Är den registrerade totalvikten (dragbil+släpvagn) under 3500 kg (har inte med den faktiska vikten att göra) så är allt frid och fröjd med B-kort. Lastar du sedan för mycket på släpet (eller på bilen) så att vikten blir högre än den registrerade - så är det övervikt - inte olovlig körning. Kör du däremot med ett fordontåg (dragbil+släpvagn) där registrerade totalvikten är över 3500 kg - blir det olovlig körning på B-kort oavsett om du har last eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted October 4, 2011 Author Report Share Posted October 4, 2011 I alla fall så var det väldigt enkelt att ta kortet, så jag undrar ju bara varför jag inte gjorde det för länge sedan... allt blir så fantastiskt mycket enklare när det gäller släpvagnskörning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taro Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 Är den registrerade totalvikten (dragbil+släpvagn) under 3500 kg (har inte med den faktiska vikten att göra) så är allt frid och fröjd med B-kort. Lastar du sedan för mycket på släpet (eller på bilen) så att vikten blir högre än den registrerade - så är det övervikt - inte olovlig körning. Kör du däremot med ett fordontåg (dragbil+släpvagn) där registrerade totalvikten är över 3500 kg - blir det olovlig körning på B-kort oavsett om du har last eller inte. Man får alltid koppla en lätt släpvagn på max 750kg bakom en dragbil vars totalvikt är max 3500kg med B-kort. Det är väl det enda undantaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taro Posted October 4, 2011 Report Share Posted October 4, 2011 I alla fall så var det väldigt enkelt att ta kortet, så jag undrar ju bara varför jag inte gjorde det för länge sedan... allt blir så fantastiskt mycket enklare när det gäller släpvagnskörning. Och val av bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted October 5, 2011 Author Report Share Posted October 5, 2011 Och val av bil Det med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts