adventura Posted August 26, 2011 Report Share Posted August 26, 2011 Nu ska BJ75an få nytt liv.... Köpte min kära bj75a för 5 år sen och då var den blank och fin..... Bilen har stått avställd ett bra tag nu efter att jag upptäckte rost i golvet, men nu bestämde jag mig för att fixa iordning golvet (det var ju inte så mycket rost...) så jag sålde bort volvon. Men nu upptäckte jag ju LITE mer rost då tydligen mer eller mindre hela bilen är uppspacklad (av tidigare ägare) och man kan väl med andra ord säga att jag blev blåst ordentligt när jag köpte bilen. Ramen är desutom rostlagad med karossplåt, och hela bilens underreda tektylbehandlad direkt över rosten. Så nu blir det en liten följetång om rostlagning om nån är intresserad, tips är välkommna då jag är total rookie på plåtslageri och svetskunskaperna känns länge passerade bästföredatumet. Grovt beskrivet kommer jag att närmsta veckorna byta ut ALL rostig plåt i kaross och ram från bakdörrarna och till främre dörrarna, sen kommer jag att under höst/vintern laga dörrar, skärmar mm som löstagbara och jag kan ta in i garaget (bilen är för hög för mitt garage, får stå i det fria). Har under senaste 3 dagarna rivit all dålig plåt från bakersta stolpen i höjt med nederkant på rutorna ner under bilen och fram till hjulhuset och ersatt det med hemma knackad 1 mm galvad plåt. Efter svets och slipning Zinksprayar jag alla svetsfogar och därefter lägger jag en sträng kaross tätning över fogen, fogen får därefter härda ca ett dygn och därefter kommer lite vanligt kaross spackel för utjämning, därefter grundfärg, lack och klarlack. (Gör jag rätt eller finns det goda råd att inhämta). Lägger in några bilder så ni får se lite före, under och efter. Runt dörrarna bak ser/ såg det ut som bilden visar på bägge sidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 26, 2011 Author Report Share Posted August 26, 2011 Vänster sida är nu utbytt där det på bilden är grå plåt, zinksprayad och karosstätning över svetsfogarna. Ganska mycket jobb för att få till bockarna och hörnen så att dörren ska gå att få på plats i rätt vinkel, men det gick ganska bra ändå... Nästa steg är att gå på vänstra hjulhuset invändigt och under ihop med golvet runt detta. Efter det kommer jag att förbereda ramen med att kapa ur dåliga bitar och kapa upp nya inför nästa vecka då jag ska få proffs hjälp till ramsvetsningen. Funderar på att klä in hela golvet undertill med aluzink plåt som jag har liggandes alltså mellan karossbalkarna, är det dumt av någon anledning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted August 28, 2011 Report Share Posted August 28, 2011 Skönt att det är fler än jag som ger sig på att renovera en gammal Toyota. Vet vad du har framför dig, ge inte upp bara. >Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 28, 2011 Author Report Share Posted August 28, 2011 Skönt att det är fler än jag som ger sig på att renovera en gammal Toyota. Vet vad du har framför dig, ge inte upp bara. >Thomas Hehe nä fyfa. vad det finns att göra... men vad gott man mår när man stannar upp och beskådar sitt verk när all den hemska spacklade bruna plåten är helt slät och blank Vad är det för kärra du renoverar på? Nästan klar med vänster bakre hjulhus idag. Sen räknar jag med att det går fort fram till golvet på förarsidan, där kommer jag att bli tvungen att lägga en del tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic fox Posted August 29, 2011 Report Share Posted August 29, 2011 Har fått tips om att man skall grunda med Hempel light primer + 25% förtunning, då blir det en etsande grundfärg. Används till att grunda stålkölar i saltvatten. /David Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted August 29, 2011 Report Share Posted August 29, 2011 Vad är det för kärra du renoverar på? Det är en 70:a som renoveras, hoppas att kunna besiktiga den inom ett par månader. http://www.pixbox.se/alb1219186 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 29, 2011 Author Report Share Posted August 29, 2011 Snyggt jobbat, påminner lite om mitt objekt.... Kul att du dokumenterat så mycket, vilken skillnad från de första bilderna. Har du koll på hur mycket tid du lagt ner på bilen?? Hoppas att besiktningen kommer att gå väga för dig. Ja du ligger lite före mig i rostlagningen. Själv ska min igång under september annars får jag gå till 25km jobbet, men jag tror att det ska gå!?!? Har bytt kylare och monterat nya batterin, å motorn hoppade igång så fint så, nya remmar ligger i garaget och ska dit så fort svetsgasen tar slut någon kväll... Har gjort klart rostlagningen fram tom vänster hjulhus idag. Nu återstår högersida fram tom hjulhuset, laga ramen samt fixa läckage från framaxel och växel/fördelnislådan, inte lyckats hitta läckan änn men misstänker att det kan vara från hastighetsmätaranslutningen... sen känner jag att bilen är kör och besiktningsbar även fast det kommer att återstå en hel del jobb innan bilen känns klar, men man har ju hela vintern på sig:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 29, 2011 Author Report Share Posted August 29, 2011 Har fått tips om att man skall grunda med Hempel light primer + 25% förtunning, då blir det en etsande grundfärg. Används till att grunda stålkölar i saltvatten. /David Tack för tipset, måste undersöka saken... låter ju inte så dumt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 1, 2011 Author Report Share Posted September 1, 2011 Har tyvärr inte gått så fort den här veckan men med en liten hemma och en liten till på väg i dagarna så "måste" man ju tydligen göra lite annat också Imorgon kommer domen om min ram är är något att reparera eller inte bitvis baktill MYCKET rostig. Har gjort en 3"? bodylift idag för att det ska kunna finns utrymme att komma åt med svetsen om min proffssvetsare beslutar att det reparerbart. Nu skulle det kunna gå att klämma in lite större än 33 orna som sitter idag 23 cm mellan däck och kant och då är det riktigt platta blad som sitter på. Men höjningen åker av efter att repjobben är klara. Gjorde distanser av 70 mm massiv alu och drog ihop det med m10 rostfri stång, skulle väl hålla ett tag iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 2, 2011 Author Report Share Posted September 2, 2011 Puh ramen går att lag,har fått den bedömd idag. Rådet som jag fick var dock att lyft av kaross, motor mm och blästra / elektrolyta bad. Men envis som man är och dessutom utan lokal och lyft mm så har jag börjat med att bit för bit byta ut ramen bakifrån. Passade även på att göra ett "svetsprov" och fick det godkänt. Men inte för att det egentligen behövs, jag kan ju bara kika in i ramen från något av rosthålen från andra sidan. Den bit som jag bytte ut ikväll gick hela vägen från bakre infästningen av bladfjädrarna till slutet av ramen. Imorgon kör jag vidare med biten mellan fästena och sen vidare framåt. Vågar inte göra några småbitar eftersom man gång på gång kommer in på ställen som är lagad med tunnplåt,(blir så jävla irriterad över detta). Så det kommer mer eller mindre att bli en helt ny ram (bakre halvan iaf) som platsbyggs. Fördelen när man plockar ur så stora delar ur ramen är ju att man kommer åt att inspektera och se mycket. Bilden är tagen inne i ramen efter att jag kapat ur ett stort stycke, man ser tydligt en bit tunnplåt som ramen tidigare varit lagad av. Påminner lite om gamla ordspråket "köp en opel bli belåten, se naturen genom plåten" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 2, 2011 Author Report Share Posted September 2, 2011 Oj Ska visst lägga in lite minde bilder framöver, var visst väldigt stora när man öppnade dom.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted September 3, 2011 Report Share Posted September 3, 2011 Oj Ska visst lägga in lite minde bilder framöver, var visst väldigt stora när man öppnade dom.... Jag minskade ner bilderna lite. //Klydd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 3, 2011 Author Report Share Posted September 3, 2011 Jag minskade ner bilderna lite. //Klydd Tack för det Klydd! Åter en dag med svetsen och bästa myggkompisarna (Måste nog ta och ordna ett riktigt garage snart) Nu börjar ramen ta och likna något, ca 25% klart. På bilden grundad med zinkspray. Nya infästningar för fjädrarna kommer att monteras i samband med ett kommande fjädringsbyte. På bilden syns även distanserna för karosshöjningen, även fast dessa varit avlastade under dagen med hjälp av domkraften som står på lecablocken och lyfter karossen, vågade inte belasta ramen då i stort sett allt plåt ramen runt fjäderinfästningen var bortkapad under en stund. Någon som vet var man kan beställa ARB fjädrar ifrån om man inte vill gå via Rindab? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted September 3, 2011 Report Share Posted September 3, 2011 Det där blir gör fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 3, 2011 Author Report Share Posted September 3, 2011 Det där blir gör fint Tackar, bara att göra det grundligt så blir det bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 22, 2011 Author Report Share Posted September 22, 2011 Inte hunnit lägga upp några bilder på ett tag då jag jobbat med bilen alla timmar som varit möjliga. Besiktat idag med blankt papper Så nu kan man dra ner lite på farten och ändå kunna åka till jobbet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts