Jump to content

Nervöst larm

MrWIB

Recommended Posts

Hej,

Mitt larm har börjat bli nervöst i dagarna och går ingång lite då och då, vilket inte bara är störande för mig utan även för alla grannar blush.gif

Det gick igång första natten när jag just tagit hem bilen från tyskland, ca 3 månader sedan. Men det tog jag som oro att vara så långt hemifrån och på ny mark, då kan man vara lite nervös.

Men de senaste dagarna har larmet börjat gå lite när som helst, och vad jag vet helt utan orsak, dvs inget regn, studsande bollar, tjyvar eller annat som kunnat aktivera det.

Någon som har någon ide vad det kan bero på?

Hej,

Mitt larm har börjat bli nervöst i dagarna och går ingång lite då och då, vilket inte bara är störande för mig utan även för alla grannar blush.gif

Det gick igång första natten när jag just tagit hem bilen från tyskland, ca 3 månader sedan. Men det tog jag som oro att vara så långt hemifrån och på ny mark, då kan man vara lite nervös.

Men de senaste dagarna har larmet börjat gå lite när som helst, och vad jag vet helt utan orsak, dvs inget regn, studsande bollar, tjyvar eller annat som kunnat aktivera det.

Någon som har någon ide vad det kan bero på?

Jag hade något liknande på min 90a under garantitiden, den började larma som din helt utan anledning.

Men en morgon så märkte jag att kupéfläkten gick på lägsta hastigheten när jag klev in i bilen när den larmat.

Jag har för mej att dom sa att det var reläet till fläkten som dom bytte.

Så ett tips kan ju vara att kolla så att inget har hoppat i gång.

JAK

indikerar inte larmet vilken sensor som löst ut? Brukar väl vara någon viss blink-kod som avslöjar detta. Då kan du utröna vilken sensor som löser ut larmet, och jobba därifrån.

Vad är det som skall blinka? unsure.gif

Edited by MrWIB

har du ingen liten lysdiod som indikerar att larmet är igång? Jag har i och för sig eftermonterat larm, men jag har en lysdiod i framrutan. Kanske den sitter någonstans på instrumentpanelen istället om det är original?

Jag hade något liknande på min 90a under garantitiden, den började larma som din helt utan anledning.

Men en morgon så märkte jag att kupéfläkten gick på lägsta hastigheten när jag klev in i bilen när den larmat.

Jag har för mej att dom sa att det var reläet till fläkten som dom bytte.

Så ett tips kan ju vara att kolla så att inget har hoppat i gång.

JAK

Hmmm har läst om ca 1000 olika saker det kan vara, så varför inte fläkten ... Blir väl till att ägna en dag åt bilen och hoppas larmet går av med jämna mellanrum och försöka luska.

Var och kollade batterierna för säkerhets skull. Enligt killen på TH Pettersson så gav de bra startström men de kunde tydligen vara kassa ändå (kortslutning mellan någon cell) och göra så att larmet gick wacko.gif En "mycket" vanlig orsak till att alarm betedde sig som mitt enligt TH Pettersson killen.

Har googlat mig fram till att batterier kan vara orsaken till konstiga larm, men då har de vad jag förstått varit riktigt dåliga. Någon som har någon erfarenhet? Nya batterier = 4000 sek, sparar gärna de pengarna laugh.gif

Kanske skall nämna att jag haft glapp i en dörrkontakt (ljusrelät eller vad det kan heta) på förar dörren, men det har inte påverkat larmet. Dvs ljuset har tänts (bilen varit låst och larmad) utan att larmet har gått. Men det kanske är där jag skall starta ... byta ut alt fräscha upp?

Jag skulle satsa en peng på att det är nån kontakt eller kabelskarv till motorhuv eller i dörrarna, kolla även så att dom jordar ordentligt.

Jag jobbade lite med billarm för 15-20 år sedan och då var ärg och dålig kontakt på just dessa detaljerna som var en vanlig orsak till spöklarm.

Lycka till !

Mecki

• 3 months later...

Hmm ... Hittade denna gamla tråden och kan meddela att larmet slutade krångla lika plötsligt som det började.

Börjar väl igen på Kola, kanske kan vara bra att skrämma björnarna med laugh.gif

• 10 months later...

Efter en lång vinter utan ett knyst så började skiten larma för nån dag sedan igen.

Blir till att kolla kontakter/kablar nu, så här kan man juh inte ha det ... :(