Gå till innehåll

Inställning Lastavkänningsventil


sudden

Rekommendera Poster

Hej

Ni som har satt på höjningssats på era bilar, har ni då justerat lastavkänningsventilen (LSV) för bromsarna på bakaxeln?

 

Har kollat verkstadshandboken "Land Cruiser FJ80/HDJ80/HZJ80 Chassis & Body Manual - PN: RM184E" på daemon4x4.org.

ENligt denna så måste man kontrollera trycket i bromsledningarna för att få rätt inställning eller ha korrekt avstånd mellan fäste på bakaxel och LSV armens infästning vid bakaxeln. Men detta kräver ju att det är orginalfjädrar.

Är det någon som har ett annat kontrollmått som man kan ta till som refererar till armens läge och ramen?

 

Anledningen till att jag frågar är att jag ska snart lämna in min importerade 80a för omfattande bromsprov inför inregistrering och tidigare ägare har satt på höjda fjädrar av okänt märke.

Jag vill ju gärna ha bromsarna rätt inställda så att jag inte bommar provet.

 

En annan grej är att ABSen är bortkopplad, eller helt paj. Det funkar i alla fall inte och ingen varningslampa tänds, inte heller då tändningen vrids på. Enligt snubben på VTI som gör bromsprovet så har det ingen betydelse för själva provet om ABS är inkopplat eller ej.

Däremot kan jag ju få problem hos bilprovning vid inregistrering och besiktning.

 

ABS, bra eller anus? Vad är uppfattningen?

Känns som man gärna vill ha funktionen vid nödsituation så det är nog bara att börja felsöka eller läman in. Har svårt att bedöma hur krångligt det kan bli att hitta felen eller vad som kopplats ur.

 

/Christopher

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ABS, bra eller anus? Vad är uppfattningen?

Känns som man gärna vill ha funktionen vid nödsituation så det är nog bara att börja felsöka eller läman in. Har svårt att bedöma hur krångligt det kan bli att hitta felen eller vad som kopplats ur.

 

/Christopher

 

 

Hej,

 

Ett väldigt "lekmanna-aktigt" svar angående ABS måste bli att anledningen till att alla(?) bilar idag har ABS som standardutrustning är för att det faktiskt är ett jä-ligt bra hjälpmedel.

Någon "Offroad kille" kanske påpekar att: "Men på grus får du sämre bromsverkan", frågan man kan ställa sig då är hur mycket grus respektive asfalt kör man? 0.1 resp 99.9% ? Då är det nog lättare att ta det lugnt på de grusvägar man kan kör.

ABS har då räddat mig i minst några situationer som jag omöjligt skulle fixat utan, panikbroms och hård undanmanöver.

De som hävdar att: "Man kan ju pumpbromsa själv" har aldrig varit i en riktig paniksituation i trafiken, det kan jag ta gift på.

 

Mina 50öre ... (De är iof snart ogiltliga, kanske så även min ståndpunkt i detta ämne wink.gif )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Struntade i att fippla med lastavkänningsventilen och bromsprovet gick bra :-D

Verkar inte vara så känsligt

 

Nu återstår bara lite skön byråkrati, behöver intyg att provintygen är provintyg och att bilen uppfyller alla krav..... precis som det står i provintygen

Byråkrati är CP!

 

Sen kan jag reg besikta. Det tog bara ett år, hehe

(jag är inte bitter... :rolleyes: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar

Jo, trots byråkratin så går det framåt. Har snackat med en kille på Toyota som ska kolla alla papper (som jag fått från Toyota) och förhoppningsvis kan han skriva modern av alla intyg :rolleyes: , som även bilbesiktningen är nöjd med.

 

Sen gäller det att få tid och passa in en reg besiktning i schemat. Så jag vågar inte riktigt hoppas på vårträffen :(

Men någon gång i maj ska det nog vara klart.

 

Då blir det dags att börja skruvandet på allvar, och åkandet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Om man skall få rätt bromsfördelning mellan fram och bak bör LSV ställas in.

Enklast är att sjustera själva Lastavkänningsventilen neråt med ett förbestämt mått.

 

Någon smart person har räknat att om man har en 2"-2.5" höjning så skall man flytta LSV 4.8mm neråt.

 

Märk upp två sträck och lossa bultarna. Sedan går det att tvinga den neråt i spåren. (tex med en skruvmejsel eller en liten kofot)

Tajta till.

 

Ut på grusplan och koppla bort ABS´en.. Sedan är det bara att bromsa. Framhjulen skall blockeras lite innan bakhjulen blockeras.

Ev finjustering kan behövas göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.