Jump to content

LC 150 levererad


Peder

Recommended Posts

Vi har fått vår senaste LC levererad. En LC 150 Executive 2011.

Vi har fortfarande våra LC120 kvar (varav den ena fullt expeditionsutrustad och den andra i standardversion) så det har varit enkelt att jämföra modellerna.

LC150 är ett betydligt bättre val än LC200. LC150 är ett mellanting mellan 120 och 200. Vi har kört ca 150 mil med 150'an (Automat) och bränsleförbrukningen ligger något under 120'an (manuell 6-vxl).

150'an är fullutrustad med all tingeltangel man egentligen inte behöver. Bilen har kameror över allt (bak, under backspeglar och i fronten). Dessa fungerar dåligt så snart det regnar eller på grusvägar då man inte ser ett dyft pga smuts. Automatlådan är en av de mest nervösa växellådor jag har upplevt. Tror att detta beror på att bilen är alldeles för motorsvag och garanterat behöver Toyotas trimchip.

Ergonomin är riktigt dålig med ett gytter av knappar över allt och ett mycket krångligt navigationssystem (som är integrerad med radio/CD/DVD etc.). Manualerna till bilen är tjockare än en telefonkatalog. Bilen är utrustad med hög/låg växel, diffspärrar i mellan- och bakdiffen + antisladd och traction control. En feature är att bilen skall kunna köra sig själv i terrängen. Det löjligaste jag nästan har hört på länge! Men jag blev riktigt paff! Det funkar! Man väljer vilken typ av terräng (stenhällar, stenig väg, grusväg eller lera) -så ställer fjädring och växellådan in sig därefter. Detta låter helt tokigt - men det fungerar oftast klockrent.

Bilen är bekväm (med alla finesser som skinnklädsel, DVD-underhållning, elektrisk taklucka, 2-zon klimatanäggning (som är tämligen nervös den också), elektriska fram- och bakstolar. Elektriska bakre (3e raden) stolar, elektriskt uppvärmda vindrutetorkare, el-uppvärmda baksäten som även kan skjutas fram- och tillbaka. Stort benutrymme bak. Sammantaget så är mina intryck:

 

Acceptabel bränsleförbrukning (0,92/mil).

Trött motor.

Nervös växellåda.

Bekväm fram men urusel komfort bak (skärp er Toyota).

Bra ventilation (med även utblås i taket bak) trots den något nervösa klimatanläggningen.

Stort benutrymme bak.

I bilen sitter Toyotas värsting-stereo. Vilket är en besvikelse (basen låter som bongotrummor). Pinsamt.

Gigantiskt lastutrymme bak (inte mycket mindre än den i LC 200).

Mycket bra drivlina (trots växellådan).

Plastig inredning (skärp er Toyota).

Fantastisk i terrängen i detta utförande (automatlådan samt hög/lågväxel fungerar ypperligt).

Idiotisk ergonomi på förarplatsen med knappar spridda i hela kupén.

Menyerna för olika funktioner är hysteriska - Toyota borde titta lite på hur BMW's system som är genialisk när man lärt sig det.

Alldeles för dyr (SEK 680 000).

Layouten i maskinrummet är som att skruva tillbaka tiden 20 år - ett virrevarr av sladdar och rör (LC120 är snyggt gjort jämförelsevis).

Hyfsad kvalité på skinnklädseln.

Billiga heltäckningsmattor i grå filt - skärp er Toyota!!

Samma invändiga judnivå som LC120(!) - ingen utveckling på 10 år!

Vindkänslig.

Över lag hyfsat kvalitetsintryck men för mycket plast (se ovan).

Man har tagit bort alla lösa plastskärmar och lister som finns på LC120 Wide Body - bra!

Fortfarande envisas man med en sidohängd bakdörr (förmodligen för att LC150 också finns med reserven på bakdörren).

Trots den svaga motorn klämde jag upp den i 175 km/tim en solig eftermiddag.

Man blir lätt fartblind och det är att rekommendera farthållaren (bilen går utmärkt på motorväg tack vare hög utväxling).

 

Vad som nu kommer att åtgärdas på bilen är att montera Toyotas trimchip, Wbasto dieselvärmare samt dragkrok (som inte är standard på LC150 executive).

 

Slutligen - En av de fulaste Land Cruiser som Toyota tillverkat - är som ett stort skåp (tyvärr).

 

Trots allt så gillar jag den - vet inte varför.

 

Återkommer efter 12 000 mil med en ytterligare rapport.

 

Mvh,

//Peder

Link to comment
Share on other sites

Vi har fått vår senaste LC levererad. En LC 150 Executive 2011.

......

Trots allt så gillar jag den - vet inte varför.

 

Återkommer efter 12 000 mil med en ytterligare rapport.

 

Mvh,

//Peder

Hahaha varför är jag inte förvånad :rolleyes: En stilla fråga dock, hur %#/"& skall Du kunna avlägga rapport efter 12 kmil? Du har ju sålt den om max 3kmil! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var Toyota's trimbox installerad. Det blev betydligt mer skjut i bilen. Även på motorväg blev det mer tryck (=högre topphastighet och lägre varv). Tangerade 185 km/h då jag var tvungen att slå ner på takten då en mörk Saab låg lite väl nära i backspegeln. Dock falskt alarm.

Men, växellådan är fortfarande mycket nervös. Har märkt att hanteringen av gaspedalen kan i någon måna lägga sordi på nervositeten. Annars har den en egenhet att i tid och otid växla upp och ner. Kan vara en programmeringsfråga. Toyota får titta på detta vid nästa service. Lustigt nog så körde jag med en tung släpvagn häromdagen och märkte att växellådan skötte sig bra vid olika belastningar. Tror därför att det är relaterat till gaspedalens läge.

Börjar lära mig navsystemet till viss del (vilket gör saker och ting lite enklare).

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

2 000 mil är nu avklarat. Växellådan har lugnat ner sig och den uppför sig riktigt hyfsat. Även motorn har "lossnat" och bilen känns nu riktigt pigg. Allt har fungerat klanderfritt som anstår en Land Cruiser. Bränsleförbrukningen ligger på strax under 1,0/mil.

Vår standardutrustade KDJ120 är nu såld (lämnades som inbyte när vi beställde en ny Toyota iQ3 med leverans i december).

Det roliga med LC150 är att den fungerar utmärkt för lite expeditionsarbete utan ombyggnad. Bra däck, fälgar och en demonterbar vinsch klarar man sig långt med. Detta var en kul överraskning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Peder,

 

håller med om alla kommentarer så långt, har en ju en 2012'a. du skrev fartblindhet, bsolut svårt att känna var man är i de lägre farterna. Skall montera över min kameraskåpsvarnare och hastighetsvarnare (AD-teknik bobrik) för att hjälpa mig. Har under vintern varit av med lappen en stund, klart besvärligt, men man lärde sig vintercykling 5 mil /dag....

 

 

Ar du hittat ett bra ställe att tjuva 12 v (som slås av med tändningen)? vill inte ha en massa sladdar från cig uttag. Provad tjuva från mysljuset vid passagerarplatsen fötter (gick bra på min förra bil (MB E-klass 350 4 matic, 2011) men toyotas diodbaserade mys/innellus verkar inte tåla belastningen (strömförbruk?) spänningen sjunker kraftigt och svajar) kan ligga nån matar enhet som inte tål.

 

Vanlig hedlig 12 v sladd, till nån vanlig lampa eller liknande vore bra?

 

Hur får man upp cig uttaget i mittkonsollen, kan man knäppa upp den på nått vis? alternativt kanske få ner kupe/takljuskonsolen framför takluckan - vet du hur den sitter fast i innertaket?

 

Skall försöka behålla den här bilen lite längre o inte byta så ofta, så det kunde vara värt lite jobb, skall skruva på drag i helgen också.

 

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Det var bra tips, bra att veta! hur kommer åt denna? den är ju så fin och så fort man sticker en skruvtraekker in så blir det hurtigt skador (vitt i plasten)...kan vara bra att veta till en annan gång.

 

Tog ström från parkeringsljuset fram och la upp en ny liten kopplingscentral (simpla sockerbitar) bak panel under handsfacket, där tog jag ström till bägge fartvarnarna (en aktuell hastighet (gamla active gps dosan) och den nya bobriken som visar vägens hastighets begränsning (och en massa mer om man vill).

 

Bilen inlämnad på seriös rostskyddning nu, vill egör adet så fort som möjligt hos nån lokal som jag vet är bra och jsom jga lätt kan återbesöka för att tjocka på skyddet om ett par år.

 

Har också beställt Webasto grejerna och avtalat pris med lokal verkstad som kan monteringen (dyrt ändå), har en kamrat som har verkstad men vill inte ta honom till detta, lite bökigare jobb. Spara i allafall typ halva inköps priset på hardware, så man får väll tugga ner att betala fullt för montering.....

 

Webasto har världsgaranti på sina grejer så det bör spela mindre roll var grejerna är köpta. Har i och för sig aldrig på nån av mina bilar haft problem med mina webastos...har du eller Peder?

 

sen är et lite J-sport grej på motorn så börjar det arta sig?

 

Tänkte även man skulle xenonkonvertera helljuset - har ni provat det? Har kamera fram så extra lampor är svårt att få dit eller?? hade kanske varit bra annars så kunde man köra med vanligt helljus i storstäder och om man hade super duper xenon mördar lampor som man slog på med switch när jag tuffar runt i norrland vore det optimalt....men kanske inte funkar så då får det blir xenon konvertering till typ 55w canbus H3 set (måste bara hitta bra kvalitetsset som tänder fort!)

 

/Christian

Link to comment
Share on other sites

Xenonkonvertering ger lika mycket ljus som mina extra lampor så det rekommenderar jag. Låt vara på en 120 men ljus är ljus.

 

Jag valde lampor med ställbar brännpunkt så att man kan fokusera ljusbilden så mycket som möjligt för att slippa ströljus i alla riktningar vilket det gärna blir i halogenreflektorer. Canbus Pro 55w, tänder med en gång men ljuset behöver ca 5 sek för att nå 100% styrka. Måste faktiskt blända av när det kommer stora vägskyltar eller så ser jag inte ett skit :).

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Tack för input, så blir det. Canbus Pro 55w? antar att det är "modellen" vad heter märket ? var får man tag på dessa grejer och ger den mest ljus. Kvalitet? allt är väl Kina idag eller? För en hel del andra lampor/halogen, metall halogen och annat så är det ofta bättre /mer ljus ut ifrån dyrare europeiska kvalitets märken, vet du eller nån annan nått runt sånt? bästa möjliga vill jag ju ha, har du provat ännu kraftigare 70W?

Om de tänder direkt är det bra, om inte full effekt kanske det inte gör så mycket de första sekunderna, oftast är dom grejerna som man missar ganska långt bort och då hinner det bli ljust nog innan man är där.

 

 

Gillar inte heller för mycket ljus nära bilen utan det ut en bra bit (som sagt halvljus xenonerna klara det som är nära). Jag har nog hi-jackat tråden lite/kommit av spåret en aning.

 

mvh/Christian

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen,

 

varför egentligen Canbus på land cruisern? bilen indikerar inget om nått fel i huvudtaget, eller specifikt nån lampa - alltså finns det väll inte ett sådant system?? eller finns det andra anledningar varför canbus behövs i dessa bilar?

 

Var märket Canbus pro eller?

 

Låter ju bra med justerbar brännpunkt - hur vet man om lamporna har justerbar brännpunkt, kallas det nåt speciellt i fackspråk?

 

Grunden till jag fråga är att man kan få lite kraftigare lampor om man inte just skall ha canbus, tex 60W eller tom. 75W med HB3 fästen.

 

MVH/christian

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ju inte hur det är på 150 modellen, men på 200 serien behöver man inte någon modul för att lura Canbus systemet. Man får inget larm om man byter till LED eller normala Xenon.

 

Det kanske är det samma på 150 serien.

Link to comment
Share on other sites

Det var helljuset, det jag skall ersätta, som jag hakade av..borde det inte indikera att det är safe att konvertera detta utan canbus?? fråga som amatör på sådant...eftersom den inte indikerade något som helst...

 

Halvljuset är xenon, det har jag inte provat koppla bort, men det verkar å andra sidan inte relevant.

 

vad tror ni är det som jag gissar och som på 200'an ???

 

mvh

Christian

Link to comment
Share on other sites

idag sitter det 60W halogen i mina helljus, tunt när man kommer från en MB med xenon i både hel o halvljus.

 

Är det nån risk för plast "glaset" eller reflektorer tar skada av en 60w xenon? som jag fattat det så ger de snarare mindre värme än motsvarande halogen?

mvh

Christian

Link to comment
Share on other sites

Nej , det skulle inte vära någon risk , jag har dock aldrig monterat det i en lc150. Du får starta en garage tråd , så vi kan följa dig och din bil. (Jag skal väl också ta mig samman och böjar med en. )

Mvh

Jes

Link to comment
Share on other sites

Halla,

 

Har varit på resa utan mobil eller PC så såg frågan om märket på HiD först nu. De jag har heter Canbus Pro och har ingenting med Canbus i bilen att göra. Det är ett bra märke på ballaster men kan tänka mig att Xenonkungen har en god del att välja bland oxå. Det viktigaste menar jag är att du får tag på xenonlampor med ställbar brännpunkt för att kunna fokusera din ljusbild i dina halogenreflektorer. Det blir märkbar skillnad på din ljusbild då.

 

canbus-pro.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Dels hittar jag inga 55-60W sådana "canbus pro"

 

Och så undrar jag hur viktigt det är med brännpunkten på helljuset? halvljuset verkar logiskt...

 

Som sagt bilen reagerar ej på att ma nkopplar ur halogen helljuset (där xenonkittet skall placeras), men kanske ändå vara lite försiktig.

Hittade några 60w ikke canbus på xenonkungen, som jag funderade på att sätta dit och bara ignorera existerande kablage, dra ett nytt parallellt så är man säker på att man inte skadar nått, det kostar inte mycket o verkar enkelt (kanske inte lika snyggt. På det sätter slipper jag också oroa mig för om kontakterna på det man köper passar till Toyotas Denso system...

 

Funderade på forumen flaschback eller garaget, men folk verkar tjafsa o bråka så mycket om en massa skitsaker så orkar inte gå och fråga där hur folk gör.

 

funderar på hur många Xenon man sedan vågar koppla på så bilen orkar ladda batteri och annat tillräckligt på mörka höst/vinterturer, tänkte ju också stoppa in en liten ramp i mitten på nedre grillen (har flyttat ner nummerskylten) - oj vad jag stulit och ändrat på Peders tråd, sorry!! om det upprör så kan jag starta en ny tråd.

 

vad tror ni?

 

MVH

Christian

Link to comment
Share on other sites

Vad skall du ha alla lamporna till? Tror att det blir mycket billigare att köpa glasögon :lol: :lol: :lol: :lol: .

 

Xenon till helljuset kan jag köpa. Tror att du kan montera vad du vill på den linan.

Xenon drar ju betydligt mindre både A och W - så jag tror att du inte får problem med strömmen.

LC150 är duktigt laddad med batterier och alternator från början. Borde som sagt inte vara några problem.

Jag har sålt min LC150 - så du får gärna ta över tråden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.