Gå till innehåll

Manuell vs Automat

MrWIB

Manuell eller Automat  

13 medlemmar har röstat

1. 1. Vad kör du med: Automat eller Manuell?

Rekommendera Poster

Hej,

Har äntligen bestämt mig efter mycket velande fram och tillbaka för en LC100a (diesel givetvis :rolleyes: ).

Bilen är tänkt att användas för expeditionskörning, Kola till hösten, Island nästa år osv. Förhoppningsvis sparsamt med "daglig körning" därimellan.

Frågan är nu, skall man välja automat låda eller manuell?

Det finns många olika synvinklar på detta, några av de bättre (enligt mig) kan man läsa här: http://www.4xforum.c...e/transmissions

Jag är själv inne på automat pga:

+ Bekvämt

+ Som påpekas i artikeln ovan, vid köp av begagnad bil så känns automaten som ett säkrare kort.

+ Bra i terräng

Negativt:

- Om något skulle hända ligger man snäppet sämre till än med manuell.

Men, nu kommer mitt "motargument" till ovanstående.

Hur ofta pajar en (Toyota LC) automatlåda?

AT använder sig av automatlådor, och jag kan inte tänka mig sämre ställe att få stopp på, än en vinter på Island.

I Australien används de flitigt, och samma sak gäller väl även där, en sommar ute i buschen i Australien är väl inte heller det optimala stället att få stopp på.

Summa summarum, om en växellåda pajar så måste man bärgas till verkstad oavsett man el auto, väl där kan det kanske underlätta med manuell ...!?

Men hållbarheten skiljer sig inte åt?

Driftskostnad och inköpspris är en annan sak, men lämnas därhän :rolleyes:

Någon som har någon erfarenhet av det ena eller andra? Kom gärna med input ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säger så finns det väl både för och nackdelar. I detta fallet kan man alltid vrida på problemet och lösa det. (alla problem går iofs att lösa)

Det hela handlar nog egentligen om vad man själv är sugen på för typ av transmission. Skulle det krävas en bogsering i 10 mil så är det ganska enkelt att plocka ner kardanaxlarna, 20 min arbete. så kan du rulla på med din automatlåda, om jag har förstått det rätt.

Vi åkte tillsammans med ett brittiskt par i Egypten och Sudan. Dom hade problem med att lock-upen inte gick i riktigt vilket medförde att lådan blev varm.

Men så länge dom höll sig runt 80 km/h va det inga problem. Deras bil va en hdj80 från 1991 vill jag minnas, så det är ju inte riktigt samma..

Välj själv det du är mest sugen på, en sak som är bra att konstatera är väl att oavsett modell eller märke (man/aut) så kan allt gå sönder/krångla.

Det fina är när det är lätt att få tag i reservdelar :)

//Anton

Länk till kommentar

Hoj Hoj.

Automat eller Manuell låda är många gånger ett svårt val. Om båda varianterna finns till salu när det ska köpas begagnat fordon.

Personligen så anser jag manuell låda mest lämplig på en "expeditionsbil" .Det finns mängder med skäl till detta nämner här ett par som

skäl för mitt val.

1 Startmotorhaveri= manuell bogserar man i gång sedan forsätter man dagens etapp........Med Landcruiser automat oavsett årsmodell står man kvar eller rullar efter en annan bil med ett "snöre" imellan bilarna den går inte att bogsera i gång.

2 En manuell låda kan vid ett ras många gånger fungera på någon av växlarna så du kan ta dig vidare till bebodda trakter på din expeditionstur.

och nu tänker många att det gör väl automatlådan oxå. Ja det gör den i bland men oftast inte så långt,orsaken til detta är många faktorer, oftast

blir den överhettad med oljekok som följd och oljan försvinner ut genom ventilation eller packboxar.

Nu tycker säker många att jag totalt sågar aut-lådan men det gör jag inte.Jag åker själv LC 120 automat som är mcket behaglig i stadstrafik samt att det var ett betydligt bredare utbud av denna växelådstyp när vi letade begangnad LC.

Länk till kommentar

Intressant fråga.. Sitter i dessa dager och funderar lite själv.

Det är ju som du säger behagligast med automat och det funkar klockrent i terrängen, men för min del tror jag det lutar åt manuell låda. Efter en törstig LC med widebody, automat och lulllull ;) och nu en törstig Grand Cherokee med massa småfel så känner jag att jag vill ha en så enkel bil med få problem som drar så lite soppa som möjligt. Har för mig att LC 95'an med D4D 163hk manuell låda drar ungefär 0,8 vid lugn åkning. Vet inte vad automaten drar.

Annars har jag ganska samma kriterier som dig.. Vill ha en bil som fungerar i vardagen, på tur och ev. en liten expedition då och då.

Hur går det med dina planer om import? Kommer du att köpa i sverige eller utomlands?

Redigerad av geir
Länk till kommentar

Hej,

Tack för synpunkter!

Well, jag kör nog på Auto, det är som Anton säger, allt kan gå sönder oavsett.

Innan jag skall ut och långköra så får jag helt enkelt kolla lådan och plocka med mig en extra startmotor wink.gif

För att svara på Geirs fråga, så plockar jag hem en (LC100 4.2 TD Autowub.gif) från Tyskland nästa vecka om allt går som det skall, så håll tummarna.

Nästa fredag kan jag äntligen vara en fullvärdig medlem igen rolleyes.gif laugh.gif

Länk till kommentar

Har för mig att LC 95'an med D4D 163hk manuell låda drar ungefär 0,8 vid lugn åkning. Vet inte vad automaten drar.

Jag har en LC90 med 163 automat och den drar ungefär 0.8-1.2 beroende på körning. Har för mig att automaten är lite snålare på landsväg än vad

manuell är enligt toyotas datablad.

Angående diskussionen mellan manuell och automat så är det nog lite vilket som.

Skall man köra långa expeditioner med hård körning hade jag nog valt bort automaten men med den körning som både Oscar och Geir har tänkt göra

spelar det nog ingen större roll vilket ni väljer. Automat är ju onekligen ganska bekvämt när man kör lite till vardags också.

Länk till kommentar