Jump to content

"recovery points" LC90

clint

Recommended Posts

Efter att ha hittat ut i terränglådan med bilen slog det mig att vid en bärgningssituation/vinschning kanske original fästpunkterna på LC90 är lite klena. Har efterforska en del på nätet om recovery points och beslutat att köpa in något kraftigare och montera på så ställer jag frågan, Är det någon LC90 ägare som har monterat på extra "recovery points" och i såfall vilka och var ?

Finns färdiga recovery points att köpa som är universal på det flesta tillbehörs affärer.

De ser ute som en krok på en platta som bultas direkt på ena rambalken.

Känner du någon smed så är det enkelt fixat att tillverka.

Personligen gillar jag inte krok konceptet utan det skall vara en ögla eller ett håll i ett plattjärn.

Både pga att man inte vill att repet skall kunna åka av och att sätta en schackel är mycket säkrare.

Krokarna som du nämner har jag kikat på och där har jag samma fundering

om det är dessa du menar:

Har varit under och fotat på bilen (dålig mobilkamera) men jag är lite skeptisk till att de befintliga står pall för drag i sidled och att de böjer sig ? De är kanske s.k "tie down points" ?

post-957-091868900 1295437404_thumb.jpg

post-957-015152100 1295437414_thumb.jpg

post-957-087051000 1295437421_thumb.jpg

post-957-016783700 1295437436_thumb.jpg

Edited by clint

Ja, det är säkerligen sådana krokar som Globecruiser refererade till.

Mycket riktigt så är det tie-down öglorna som du fotat. De ska du aldrig använda dessa till att dra/rycka i. De är enbart till för att surra fast bilen nedåt när den skeppas.

Ser ut som att du har frontbåge och att original "dragkrok" är bortplockade för att få plats med fästena till bågen?

Ja, det är säkerligen sådana krokar som Globecruiser refererade till.

Mycket riktigt så är det tie-down öglorna som du fotat. De ska du aldrig använda dessa till att dra/rycka i. De är enbart till för att surra fast bilen nedåt när den skeppas.

Ser ut som att du har frontbåge och att original "dragkrok" är bortplockade för att få plats med fästena till bågen?

Jo det stämmer sitter en frontbåge på. Jakten fortgår efter den ultimata lösningen.

Börjar närma mig lösningen kring recovery points. Har hittat ett par stycken som verkar intressanta, dock är de snuskigt dyra att beställa från australien. Kanske slutar med att snickra ihop själv för att få det till ett vettigt pris.

Målbilder

post-957-066865700 1295553345_thumb.jpg

post-957-094972100 1295553372_thumb.jpg

Du kan kolla med Toyota. Öglorna till både LC 105 och 200 är både billiga och riktigt bra. Jag har massor med kompisar i Dubai som installerat sådan på sina bilar även om de inte kommer från toyota. Akta dig dock för krokarna på 100 serien. De är riktigt dåliga.

Ingen aning om vad de kostar i Sverige.

Billigast är att tillverka själv.

Jag tycker inte om bilderna högre upp på sidan som ser ut som en krok med ett lås bleck på. Låsblecket tar lätt skada om man kör fast.

Som Martin skrev så är standard krokarna till Heavy Duty LC serien bra.

Vill du ha Aussie krokar så skicka iväg ett PM så skall jag försöka hjälpa dig få fram några stycken.

@martin: bra tips ska höra med toyota och se vad de har att säga.

har börjat kika lite på dragöglor dock inte de vanliga "old-school" öglorna utan en ledad: http://www.ergocraft.se/UserFiles/Archive/167/Lyft-VLBG.pdf

post-957-041623200 1295764251_thumb.jpg

Eftersom jag vill behålla frontbågen tror jag det kan bli trångt med en "recovery point" som har formen av ett vinkeljärn (se tidigare bilder). Iofs så är M24 en ganska grov bult. Har inte varit ute och mätt under bilen än ska ta mig tid under dagen.

En läsvärd länk om recovery points jag hittade på nätet: http://www.off-road.com/trucks-4x4/feature/essential-towpoint-ideas-for-proper-offroad-recovery-13500.html

Det är inte säkert att öglorna från en Landcruiser 105 eller 200 passar. I alla fall så är det inte samma hålbild på HDJ80 som på Landcruiser 90.

Tänk på att en ledad ögla säkert kan skramla en del. Tror inte heller att du enkelt kan få dit en M24.

Den 6:e bilden på sidan du länkade till visar hur original krok ser ut på en LC90.