Carl Posted December 8, 2010 Report Share Posted December 8, 2010 Hejsan! Hittade denna i mitt tycke mycket bra instruktionsfilm. http://www.youtube.com/watch?v=2JBnxSqpuCM&NR=1 Vad jag sett är det många som utsätter sig för risker genom felaktig användning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Posted December 8, 2010 Report Share Posted December 8, 2010 Vill man ha lite avskräckande exempel på hur man inte skall göra så kan jag rekommendera den videon: http://www.youtube.com/watch?v=Q8lMxYnGIrw&list=QL&playnext=2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted December 8, 2010 Report Share Posted December 8, 2010 Carl, det var en bra film och en fråga som verkligen behöver belysas. Tyvärr slarvas det nog ganska ofta med säkerheten ute på träffar runt om i landet. Det är väldigt stora krafter i spel när man bärgar en flera ton tung bil och brister något så kan dragkrok eller annat komma som en projektil. Det är ju ett under att ingen strök med i den andra filmen! Vilka tokstollar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted December 8, 2010 Report Share Posted December 8, 2010 [i klubben I Dubai har vi strikta regler om hur bilen skall vara utrustad och vilken utrustning man behöver med sig före man åker till öknen. Trotts det händer där ofta olyckor. Det vanligaste är när någon ovan skall visa vad de kan. De kör full fart och något måste ge sig. Jag har själv haft en krok som blev bortryckt. En Wrangler förare gav full fart för att kompensera för sin lätta bil. Resultatet att min standard krok på 100:an pekade på fel håll och jeepen fick in krossad vindruta. Då var det bara stroppen som flög, ingen metall. http://me4x4.com/index.php?module=mGallery2&g2_itemId=33103&g2_GALLERYSID=a9b04dacac2ef3fbfaae890707244c59 Även jag har gjorde misstag. Kulan på bilden nedan satt på en Volvo XC90. Volvo har inga recovery points mer än en liten skruv man sätter i kofångaren. Jag beslutade mig för att dragkroken var starkare än skruven. Som tur var hade jag en säkerhetslina som på filmen och kulan kom aldrig flygande. Dock har jag kulan kvar för att påminna om mina misstag. http://me4x4.com/index.php?module=mGallery2&g2_itemId=32066&g2_GALLERYSID=a9b04dacac2ef3fbfaae890707244c59 Även om man själv är väl förberedd, träffar man ofta på folk i öknen som inte har någon som helst erfarenhet eller utrustning. När man kommer förbi står där en dåre på någon sand dyn och vinkar efter hjälp. Som tur är brukar de inte komma så långt in i öknen innan de kör fast. Snäll som man är försöker man ju hjälpa till. För det mesta är det bristande erfarenhet det största problemet. Släpper man ut lite luft ur däcken och hjälper dem att köra bilen tillbaka till vägen brukar allt gå bra. Men vad gör man om man hittar en strandad Volvo, Rangerover eller BMV med lågprofildäck strandade mitt i öknen? Helt odugliga recovery points man skruvar in i kofångaren? Förutom land cruiser, Nissan patrol och vissa pickuper har standardutrustade bilar enligt min mening inga ordentliga recovery points. Vis av erfarenhet, så talar man om för föraren att låsa sin bil, man hjälper honom genom att skriva ner GPS koordinaterna där han lämnade bilen och tar honom med sig till vägen… Jag vet vad min bil tål och jag vet att den håller, problemet enligt min mening är den man ber om hjälp / hjälper. Hur kan man garantera att deras bilar håller? Går något sönder på den andra bilen så är det fortfarande du som riskerar att bli skadad… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted December 9, 2010 Author Report Share Posted December 9, 2010 Det är i öknen, på fjället och på havet som agnarna sållas från vetet. Instämmer helt med dig Martin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.