Gå till innehåll

Hus & Hem OBS EJ TOYOTA ELLER BIL

Toyota

Rekommendera Poster

Jag håller på och ska renovera hemma lite så jag tänkte man kanske kunde fråga om lite tips.

Jag har ett vardagsrum om 62kwm som tanken är att det ska bli ordning på.

Det jag planerat är följande

Gipsa taket då jag inte är så mkt för trä panel som sitter där i dag (Ja det blir lite hål i taket då en mur ska ner med)

Gipsa väggarna (Samma anledning som åvan)

Lägga in ettnytt golv (Då förra husägaren inte va nån hantverkare så blev det lite fel)

Jag ska bila ner en öppen spis & sätta in en Tulikivi Täljstens Ungn http://www.tulikivi.com/www/tltuoteU.nsf/SE2/TU1450_92?OpenDocument&id=Takkauunit&id2=SE

Det jag har lite funderingar kring är golvet framför allt i dag är det först ett furugolv med 50mm frigolit med golv värme slingor i uppe på det ligger i dag ett tunt tarkett/Perstorp? golv.

Saken är den att tarket/perstorp golvet inte håller för något då det är så tunt.

Hur som gör om tidigare ägarensmisstag gör om gör rätt men vad är rätt?

Jag har funderat lite på nått liknande detta http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=50446 verkar det vettigt?

Behövs det nån spånskiva under?

Ska det vara nån byggplast eller dyligt i mellan?

Är det något mer att tänka på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !!!

Vad är det under cellplastskivorna? platta "betong", Reglar ?

Du skall inte ha någon diffusionsspärr enligt mig.

Äldre självventilerade hus skall alldrig använda diffusionsspärr då det inte fyller någon funktion.

Cellplasten har hög tryckfasthet och klarar ett tunt golv. = tunn parkett, laminat m.m.

Skall du ha något tyngre behöver du något för att stabilisera upp det hela.

Jag hade lagt golvspånskivor över golvet. Sedan en knarr spärr "väldigt tunn cellplast" och avslutat med ett trägolv. Då slipper du att det sviktar och har sig.

Istället för golvspånskivor kan du även använda golvgips men jag tycker det är bökigare och det blir stabilare med spån.

Parketten ser fin ut på beijers.

Ett litet tipps som jag har byggt med hemma är bambu från Smee. Nu för tiden har dom en försvenskad hemsida på smee.se.

Bambu är extremt tåligt och rör sig i princip inget pga tempratur skillnader.

Tänk på att golvet inte blir för varmt genom golvvärmen. Golvet får inte bli varamare än max 27-28 grader.

Länk till kommentar

Hej !!!

Vad är det under cellplastskivorna? platta "betong", Reglar ?

Du skall inte ha någon diffusionsspärr enligt mig.

Äldre självventilerade hus skall alldrig använda diffusionsspärr då det inte fyller någon funktion.

Cellplasten har hög tryckfasthet och klarar ett tunt golv. = tunn parkett, laminat m.m.

Skall du ha något tyngre behöver du något för att stabilisera upp det hela.

Jag hade lagt golvspånskivor över golvet. Sedan en knarr spärr "väldigt tunn cellplast" och avslutat med ett trägolv. Då slipper du att det sviktar och har sig.

Istället för golvspånskivor kan du även använda golvgips men jag tycker det är bökigare och det blir stabilare med spån.

Parketten ser fin ut på beijers.

Ett litet tipps som jag har byggt med hemma är bambu från Smee. Nu för tiden har dom en försvenskad hemsida på smee.se.

Bambu är extremt tåligt och rör sig i princip inget pga tempratur skillnader.

Tänk på att golvet inte blir för varmt genom golvvärmen. Golvet får inte bli varamare än max 27-28 grader.

Först är det en betongplatta sen är det ett regelverk 95mm med stenull sen är det ett 22mm spontat furogolv (Ja slipat) sen är det 50mm golvärme frigge med slingorna i sen efter det är det ja det tunna golvet som inget tål

Länk till kommentar

Jag är inge bra på detta men tycker mig känna varningsklockor ringa. En oisolerad platta med träreglar, är inte det att betrakta som en risk konstruktion. Förutsatt att plattan är oisolerad förstås.

Fuktproblem är den stora risken, många hus byggda under 70-talet gjordes så och det har man valt att gå ifrån, istället isoleras plattan mot mark. För att komma ifrån denna typ av problem på den sortens konstruktion så bygger man ett ventilerat golv för att kunna ventilera bort eventuell fukt.

Vill man sen ha ett bra och stumt undergolv så är det ju golvspån med skruvlimmad gips som gäller. Har faktiskt aldrig hört att man lägger golv direkt på frigolit.

Men som sagt, jag är inte helt hundra på detta. Kan rekommendera byggahus siten, dom har ett bra forum där du säkert kan finna svar.

Länk till kommentar

Det låter som det är mycket olika matrial i det golvet. När man lägger reglar på en betong platta bör det finnas ventilation mellan platta o reglar det finns alltid en risk för fukt med mögel som följd. Mögel kan göra dig och din familj sjuk och skall bort.

Har du tur är det issolerat under plattan rätt sorts grus o väl dränerat runt huset då är risken mindre. Du bör kontrollera att det inte är fukt som är anledningen till att det gamla laminat golvet blivit dåligt.

När man har golv värme skall man ha byggplast och foam under laminaten / parketten för att förhindra all fukt underifrån tränger in i golvet. Detta gäller vilket det är betong platta eller spånskiva direkt under Laminaten. Man skall också lämna några millimeters springa mot väggarna för att golvet skall kunna röra sig. Luftfuktigheten i rummet kan få golvet att svälla något, har man ingen springa mot väggarna är risken att det reser sig.

Det finns ventilerade golvlister som gör att det det finns möjlighet till ventilation mellan regelverk och betongplatta men då skall det vara en springa vid väggarna som gör att luft kan röra sig upp o ner.

Kolla att det inte finns fukt under först. Fukten måste ventileras bort!

Kolla med med tillverkaren / Försäljaren om golvet går att lägga direkt på friggolit, ett tjockare golv ger givetvis bättre förutsättningar för detta.

Att kontakta en duktig snickare, Golvläggare eller fukt firma som kommer hem o kollar fukt ger råd mm innan du börjar på kan vara väl investerade pengar. Lycka till / Jonatan

Länk till kommentar