Jump to content

Var ska man inte tanka!

JAK

Recommended Posts

Jag gjorde en liten service i dag på min 90a diesel.Bytte olja o filter samt bränslefilter, o bränslefiltret var inte roligt att se fullt av rostfärgat vatten hur i h..te har det kommit dit i sådana mängder, till saken hör att nu i somras så tändes varningslampan för vatten i filtret var vid jag tömde detsamma och trodde att allt var frid o fröjd. Men icke, bör tilläggas att jag byter bränslefilter var 2000 mil och aldrig varit med om detta tidigare, jag kör ca 2500 mil per år och tankar alltid fullt, tankar enbart på större stationer och i princip endast på JET,STATOIL,PREM. VILKEN SKA JAG VÄLJA BORT :angry:

Hur mycket vatten finns nu kvar i tanken?

JAK

Jag gjorde en liten service i dag på min 90a diesel.Bytte olja o filter samt bränslefilter, o bränslefiltret var inte roligt att se fullt av rostfärgat vatten hur i h..te har det kommit dit i sådana mängder, till saken hör att nu i somras så tändes varningslampan för vatten i filtret var vid jag tömde detsamma och trodde att allt var frid o fröjd. Men icke, bör tilläggas att jag byter bränslefilter var 2000 mil och aldrig varit med om detta tidigare, jag kör ca 2500 mil per år och tankar alltid fullt, tankar enbart på större stationer och i princip endast på JET,STATOIL,PREM. VILKEN SKA JAG VÄLJA BORT :angry:

Hur mycket vatten finns nu kvar i tanken?

JAK

jet o statoil ska bort. fått mkt vatten i tanken på lastbilen när ja tankat statoil,, tankar bara preem numera

jet o statoil ska bort. fått mkt vatten i tanken på lastbilen när ja tankat statoil,, tankar bara preem numera

Det märkliga är jag inte har upplevt det tidigare jag har kört drygt 20000 mil med bilen. Men jag har väll tankat på något skitställe.

Jag kommer att byta bränslefilter var tusende mil i fortsättningen.

JAK

Jag brukar tanka Jet och har inte märkt ngt speciellt.

Kanske det är en anledning till att Jet i Jönköping brukar vara billigare än andra Jet?? :blink: Dom späder ut dieseln med vatten...:-)

Nja jag måste nog ta Jet i Jönköping i försvar. vi fick in ett dieseldrivet kylaggregat i veckan som hade precis samma symtom alla fyra spridarna var helt igensatta totalkärvade med andra ord. När vi sedan bytte bränslefilter, så såg det som var i ut som det jag tappade ur min toyota, å det åkeriet tankar inte på Jet utan på ett tankställe för lastbilar så SKITEN finns nog lite överallt dessvärre.

Så dieselbröder se om era filter o tankar. Man kanske ska montera ett förfilter med vattenavskiljare eller blir det kaka på kaka :wacko:

JAK

• 3 weeks later...

Det där med vatten i dieseln är ett problem för många.. Tyvärr så tror jag toyotas original filter är ganska värdelösa för just vatten.

På 80 an har jag dubbla CAV filter med vattenkopp på båda. Har fått lite vatten i kopparna så det verkar fungera.

På jobbet använder vi CAV filter men på många maskiner sitter det numera också Racor filter. Dessa är ganska dyra men gör verkligen jobbet bra.

Tror absolut på att byta ut original eller installera ett för filter.