Jump to content

Teknik funderingar

JAK

Recommended Posts

Jag har har som många vet en LC 90 D4D.

Och jag funderat på om det kan vara så att motorn använder olika programvaror för gaspedal respektive farthållaren. Jag upplever att motorn har mer sting när den går med farthållaren än med gaspedalen.

Har upplevt detta mest vid körning med släp.

Vore intressant om någon mer har upplevt detta Eller är jag bara inbilsk. ;) ;)

JAK

• 2 weeks later...
Jag har har som många vet en LC 90 D4D.

Och jag funderat på om det kan vara så att motorn använder olika programvaror för gaspedal respektive farthållaren. Jag upplever att motorn har mer sting när den går med farthållaren än med gaspedalen.

Har upplevt detta mest vid körning med släp.

Vore intressant om någon mer har upplevt detta Eller är jag bara inbilsk. :D :lol:

JAK

Ja jo då är jag väll inbilsk då :)

Jag såg inte din tråd förrän nu…

Jag tror inte att där är någon skillnad på mappingen, men jag håller med att farthållaren kan upplevas stirrig speciellt när man drar släp. Jag tror inte det bara gäller för LC utan för alla bilar med farthållare.

Även när vi kör utan farthållare strävar vi efter att hålla konstant fart. Kollar man hastighets mätaren så pendlar det ändå en del. Går det lite uppför så saktar man in och går det nerför så går det lite fortare. Det är normalt inte förrän man får en brant uppförsbacke som man tar fart och eventuellt växlar ner. Det är ju inga större problem efter som så många andra gör det samma. Jag tror dessutom att detta är det mest ekonomiska sättet att köra på.

Farthållaren är dock mycket känsligare än de flesta av oss människor. Den försöker konstant att anpassa farten. Den gasar mycket tidigare än vad vi gör och släpper på gasen mycket tidigare. Kör man med släp, speciellt om man har last, behöver bilen mycket mer kraft, växlar den ner och kan därför kännas stirrig.

Kör man på motorväg så ser man direkt vilka som kör med farthållare. Dom har ett konstant tempo. Kör fortare än andra i uppförsbackarna och långsammare nerför. Jag övertygad om att vi alla svurit över bilar som kört om för att sedan ligga i vägen.

Har man en bil med sequential automatlåda (ingen aning om vad det heter på svenska men en automat man kan växla manuellt) kan du ju spärra den i växel för att undvika ”stirrigheten” men så vitt jag vet finns ju det bara nya LC 120. Jag gör ofta det när jag drar släp med min audi. Ett annat alternative är ju en större motor. Då räcker vridmomentet till och du behöver inte växla så ofta… :)

Jag förstår var du menar, att först bli omkörd av en som man lite senare får köra om igen :)

Vet inte om jag fick fram det jag menade riktigt förut, men jag upplever ett annat bättre vridmoment när jag använder farthållaren.

Min bil har manuell låda o jag kör på 5ans växel så har jag svårt att få samma kraft i motorn när jag gasar själv jämfört med farthållaren, i ordentliga uppförsbackar.

Men det är ju troligtvis så som du skriver att farthållaren uppfattar fartminskningen mycket tidigare än vad vi gör.

JAK

Jag frågade en kompis som jobbar med kalibrering av motorstyrsystem angående detta och han svarade såhär:

Det kan vara så att farthållaren har en annan mappning, om det är en bil med elektronisk-gaspedal.

Men man brukar kalibrera den så att det alltid finns lite mer kvar att ge med pedalen.

Kanske att farthållaren kan ge 80% av fullgas som mest.

Om det är en äldre bil med vajergas, så drar ju farthållaren i en egen vajer och då kan den också vara annorlunda jämfört med pedal.

Men i båda fallen borde den inte ge mer på farthållare än med full gas.

Dock kan det kännas som om den accar bättre tex vid resume pga att farthållaren kanske ger mer "gas" än vad man som förare skulle gjort i samma situation.

Äldre farthållare kan vara ganska abrupta i regleringen.

En tanke, om det är vajer, kanske det är så att den inte ger riktigt fullt med den vanliga gaspedalen pga feljustering. Iså fall skulle ju farthållaren kunna ge mer. Det är nog ända gången som den ger mer prestanda på farthållare än med pedal.

Har du vajer på D4d?

Vidare svar från min kompis

Ok, om det är commonrail så är det med största sannolikhet el.

Då borde den inte kunna ge mer på fullast med farthållare jämfört med pedal.

Bästa är väl att köra en resume från låga varvtal och under accelerationen ge full gas och se om det blir någon skillnad.

Den borde då acca lite bättre, men det var ju tvärtom som problemet gällde...Hmmm.

Man ju också testa att hålla inne + knappen och acca, samtidigt som man "overridar" med gaspedalen. Även då borde den ge lite till.

• 1 month later...
Vidare svar från min kompis
Ok, om det är commonrail så är det med största sannolikhet el.

Då borde den inte kunna ge mer på fullast med farthållare jämfört med pedal.

Bästa är väl att köra en resume från låga varvtal och under accelerationen ge full gas och se om det blir någon skillnad.

Den borde då acca lite bättre, men det var ju tvärtom som problemet gällde...Hmmm.

Man ju också testa att hålla inne + knappen och acca, samtidigt som man "overridar" med gaspedalen. Även då borde den ge lite till.

Hej igen det har tagit lite tid, men nu vet jag att jag inte får mer gaspådrag när jag trycker gaspedalen i botten när farthållaren acca fullt. Återstår att testa är om fartållaren ger mer än gaspedalen (måste testa i en längre backe).

Jag återkommer senare.

JAK