Djabag Posted April 15, 2010 Report Share Posted April 15, 2010 Vad är det normala förhållandet med vätskenivån i expansion behållaren till kylaren ? När motorn är varm trycks då vätska ut i behållaren ? När motorn sedan kallnar suger den tillbaka vattnet in i motorn ? Tycker det försvinner lite vätska hela tiden, men hittar inget synligt läckage. Kan det bli någon hävert effekt om det finns ett läckage, dvs den drar ur vätskan i behållaren ? Har V6 bensin med automat, så jag har läst om kylar problemet. Men växellådan växlar helt normalt och ingen olja i kylarvätskan. Kan det vara vattenpumpen som läcker och i värsta fall topplockspackning ? Som vanligt är jag tacksam för alla svar Mvh /per LC 90 -99 V6 bensin, aut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted April 15, 2010 Report Share Posted April 15, 2010 Problemet med automaterna är att kylarvattnet läcker in i oljekylaren till automaten, så det är oljan i automatlådan som du skall kolla om det är vatten i, det är inte säkert att det märks i olja i kylarvattnet. Så kolla snarast! Det är rätt att kylarvattnet tränger över till expansionskärlet när det blir varmt och sugs tillbaka när det blir kallt. JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djabag Posted April 16, 2010 Author Report Share Posted April 16, 2010 Tack för svaret ! Har kollat oljan i aut och den ser ut att vara OK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djabag Posted April 18, 2010 Author Report Share Posted April 18, 2010 Nu har jag hittat felet ! Det var rören till bakre värmepaketet som går under bilen som rostat/ärgat sönder. Sitter väldigt enkelt och lättåtkomligt. Borde inte vara något större problem att byta. Dom sitter väldigt utsatt till under bilen, så att dom är slut är inte konstigt. Kul med enkla fel. /per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted April 18, 2010 Report Share Posted April 18, 2010 Hejsan! Hade samma problem på min 90:a. Jag kapade av rören o satte dit slang så var problemet löst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Hejsan! Hade samma problem på min 90:a. Jag kapade av rören o satte dit slang så var problemet löst. Då har även jag blivit drabbad originalrören höll i 10år, jag gjorde nya i koppar. Vi kan väl kalla detta för 90sjukan eller JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djabag Posted May 16, 2012 Author Report Share Posted May 16, 2012 Då har även jag blivit drabbad originalrören höll i 10år, jag gjorde nya i koppar. Vi kan väl kalla detta för 90sjukan eller JAK Hur gick det med lådan ? En mekaniker jag pratade med sa att om man stannar direkt när man känner att lådan uppträder konstigt, så bör ett par genom spolningar med olja inte göra att lådan inte förstörs. Om man fortsätter att köra, då är det en annan fråga så klart. Så det verkar också som att 10 år är när detta börjar hända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted May 16, 2012 Report Share Posted May 16, 2012 Hur gick det med lådan ? En mekaniker jag pratade med sa att om man stannar direkt när man känner att lådan uppträder konstigt, så bör ett par genom spolningar med olja inte göra att lådan inte förstörs. Om man fortsätter att köra, då är det en annan fråga så klart. Så det verkar också som att 10 år är när detta börjar hända. Nu var det rören till bakre värmepaketet som hade rostat sönder. Du tänker säkert på den integrerade oljekylaren till automaten det är en annan historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted March 19, 2015 Report Share Posted March 19, 2015 Och där började mina rör läcka... Finns det någon beskrivning av bytet någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted March 20, 2015 Report Share Posted March 20, 2015 Undvik alla korrosionsproblem i alla bilens kylsystem, block, värmare etc. och ta bort vattnet helt! Du slipper också att byta kylvätska och spola systemet för alltid. Har Evans Coolants i alla mina bilar - http://www.evanscoolants.se Och - mycket billigare än glykol/vatten-blandning. Ni beställer dunkarna hos http://www.trendab.se Helt outstanding! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted March 20, 2015 Report Share Posted March 20, 2015 Undvik alla korrosionsproblem i alla bilens kylsystem, block, värmare etc. och ta bort vattnet helt! Du slipper också att byta kylvätska och spola systemet för alltid. Har Evans Coolants i alla mina bilar - http://www.evanscoolants.se Och - mycket billigare än glykol/vatten-blandning. Ni beställer dunkarna hos http://www.trendab.se Helt outstanding! Peder Hjälper den även från rostangrepp från utsidan??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted March 20, 2015 Report Share Posted March 20, 2015 Peder Hjälper den även från rostangrepp från utsidan??? Eh...?! Du skojar lite va? Kylvätska använder man INUTI motorns kylsystem! Nedan lite mer info: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted March 20, 2015 Report Share Posted March 20, 2015 Eh...?! Du skojar lite va? Kylvätska använder man INUTI motorns kylsystem! Nedan lite mer info: Nej Peder jag skojar alldrig. Problemet med rören till det bakre värmepaketet är att dom rostar från utsidan, mina var tunna som papper men fina på insidan. Men när det gäller läckage mellan kylaren och oljekylaren till automaten så fungerar det säkert, om man gör det från att bilen är ny eller i varjefall innan det har gått för lång tid, jag tror inte det har någon läkande effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted March 20, 2015 Report Share Posted March 20, 2015 Nej. Det är ingen trolldryck. Men den förhindrar att det korroderar mera. På utsidan får du väl rostskydda eller byta till koppar, rostfritt eller plast... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted March 23, 2015 Report Share Posted March 23, 2015 Och där började mina rör läcka... Finns det någon beskrivning av bytet någonstans? Snabbfix till dess att jag letar rätt på rätt sorts slang. Läckaget uppstår då rören rostar sönder utifrån pga stensprut etc precis där rören går över från torpedväggen och under bilen. Tanken är att ersätta rören med slangar istället. Till dess pluggade jag slangarna istället. Jag kan nog klara mig utan det extra värmepaketet en liten stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gynner Posted March 22, 2016 Report Share Posted March 22, 2016 Snabbfix till dess att jag letar rätt på rätt sorts slang. Läckaget uppstår då rören rostar sönder utifrån pga stensprut etc precis där rören går över från torpedväggen och under bilen. Tanken är att ersätta rören med slangar istället. Till dess pluggade jag slangarna istället. Jag kan nog klara mig utan det extra värmepaketet en liten stund. Vad skall man köra med för slang? Fick plugga mina nu i helgen, hoppas det stoppar läckaget av kylarvätska /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.