Jump to content

Kylarvätska ?

Djabag

Recommended Posts

Vad är det normala förhållandet med vätskenivån i expansion behållaren till kylaren ? När motorn är varm trycks då vätska ut i behållaren ? När motorn sedan kallnar suger den tillbaka vattnet in i motorn ?

Tycker det försvinner lite vätska hela tiden, men hittar inget synligt läckage.

Kan det bli någon hävert effekt om det finns ett läckage, dvs den drar ur vätskan i behållaren ?

Har V6 bensin med automat, så jag har läst om kylar problemet. Men växellådan växlar helt normalt och ingen olja i kylarvätskan.

Kan det vara vattenpumpen som läcker och i värsta fall topplockspackning ?

Som vanligt är jag tacksam för alla svar

Mvh

/per

LC 90 -99 V6 bensin, aut

Problemet med automaterna är att kylarvattnet läcker in i oljekylaren till automaten, så det är oljan i automatlådan som du skall kolla om det är vatten i, det är inte säkert att det märks i olja i kylarvattnet. Så kolla snarast!

Det är rätt att kylarvattnet tränger över till expansionskärlet när det blir varmt och sugs tillbaka när det blir kallt.

JAK

Nu har jag hittat felet ! Det var rören till bakre värmepaketet som går under bilen som rostat/ärgat sönder. Sitter väldigt enkelt och lättåtkomligt. Borde inte vara något större problem att byta. Dom sitter väldigt utsatt till under bilen, så att dom är slut är inte konstigt.

Kul med enkla fel.

/per

• 2 years later...

Hejsan!

Hade samma problem på min 90:a. Jag kapade av rören o satte dit slang så var problemet löst.

Då har även jag blivit drabbad originalrören höll i 10år, jag gjorde nya i koppar.

Vi kan väl kalla detta för 90sjukan eller :(

JAK

Då har även jag blivit drabbad originalrören höll i 10år, jag gjorde nya i koppar.

Vi kan väl kalla detta för 90sjukan eller :(

JAK

Hur gick det med lådan ? En mekaniker jag pratade med sa att om man stannar direkt när man känner att lådan uppträder konstigt, så bör ett par genom spolningar med olja inte göra att lådan inte förstörs.

Om man fortsätter att köra, då är det en annan fråga så klart. Så det verkar också som att 10 år är när detta börjar hända.

Hur gick det med lådan ? En mekaniker jag pratade med sa att om man stannar direkt när man känner att lådan uppträder konstigt, så bör ett par genom spolningar med olja inte göra att lådan inte förstörs.

Om man fortsätter att köra, då är det en annan fråga så klart. Så det verkar också som att 10 år är när detta börjar hända.

Nu var det rören till bakre värmepaketet som hade rostat sönder.

Du tänker säkert på den integrerade oljekylaren till automaten det är en annan historia.

• 2 years later...

Undvik alla korrosionsproblem i alla bilens kylsystem, block, värmare etc. och ta bort vattnet helt! Du slipper också att byta kylvätska och spola systemet för alltid. Har Evans Coolants i alla mina bilar - http://www.evanscoolants.se

Och - mycket billigare än glykol/vatten-blandning. Ni beställer dunkarna hos http://www.trendab.se

Helt outstanding!

Undvik alla korrosionsproblem i alla bilens kylsystem, block, värmare etc. och ta bort vattnet helt! Du slipper också att byta kylvätska och spola systemet för alltid. Har Evans Coolants i alla mina bilar - http://www.evanscoolants.se

Och - mycket billigare än glykol/vatten-blandning. Ni beställer dunkarna hos http://www.trendab.se

Helt outstanding!

Peder

Hjälper den även från rostangrepp från utsidan???

Eh...?! Du skojar lite va? Kylvätska använder man INUTI motorns kylsystem!

Nedan lite mer info:

Nej Peder jag skojar alldrig. Problemet med rören till det bakre värmepaketet är att dom rostar från utsidan, mina var tunna som papper men fina på insidan. Men när det gäller läckage mellan kylaren och oljekylaren till automaten så fungerar det säkert, om man gör det från att bilen är ny eller i varjefall innan det har gått för lång tid, jag tror inte det har någon läkande effekt.

Och där började mina rör läcka... Finns det någon beskrivning av bytet någonstans?

Snabbfix till dess att jag letar rätt på rätt sorts slang. Läckaget uppstår då rören rostar sönder utifrån pga stensprut etc precis där rören går över från torpedväggen och under bilen. Tanken är att ersätta rören med slangar istället.

Till dess pluggade jag slangarna istället. Jag kan nog klara mig utan det extra värmepaketet en liten stund. :)

DSC_0989.jpg

• 11 months later...

Snabbfix till dess att jag letar rätt på rätt sorts slang. Läckaget uppstår då rören rostar sönder utifrån pga stensprut etc precis där rören går över från torpedväggen och under bilen. Tanken är att ersätta rören med slangar istället.

Till dess pluggade jag slangarna istället. Jag kan nog klara mig utan det extra värmepaketet en liten stund. :)

DSC_0989.jpg

Vad skall man köra med för slang?

Fick plugga mina nu i helgen, hoppas det stoppar läckaget av kylarvätska

/Jonas