Urwaldjaeger Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Min bil är ett ovanligt rostfritt exemplar som rullat både på saltfria tyska asfaltsvägar och i snustorrt finskt inlandsklimat. Jag funderar på att kosta på en underredsbehandling. Har läst lite om t ex Mike Sanders fett och även om hålrumskonservering. Vad är bäst att göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Jag skulle rekommendera att du sprutar bilen med rå linolja i alla hålrum samt undertill, sedan kan du spruta exvis tectyl eller dinitrol på slitytor. Ännu billigare är att spruta med vanlig olja. Du kan göra det själv med hjälp av en sk fotogenspruta o en liten kompressor. Slangar för att komma in i hålrum finns på Biltema eller Mekonomen. Att lämna in o få detta gjort är ganska dyrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenny_69 Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Ge dej inte på oljor av dess olika slag..kosta på dej en riktig underredsbehandling av dom som kan det.. Vi kör med Noxudol på jobbet och lämnar garantier Mvh Kenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralston Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Jag gjorde i höstas dinitrols mellan behandling, det innebar att de sprutade först ett kemiskt roststopp på de ytor med ytrost, därefter en tunn rostskyddsbehandling in i balkar, dörrar motorhuv baklucka osv, halvvägs upp på dörren. detta kan jag känna om jag tex öppnar luckan där fälgkors och domkraft ligger i bakluckan, de sprutar även under alla hasplåtar och annan monterad utrustning. Sedan fick hela underredet en tjock trögflytande massa som täcker alla slitytor (inklusive första varvet vajer på vinchen) detta skyddar nog väldigt bra, de menar att jag troligen aldrig kommer behöva göra om behandlingen, utan bara fylla på med underredsbehandling där det slitits bort med ett par års mellanrum. Nackdelen är när du ska göra något under bilen, allt är väldigt kladdigt. Detta kostade runt 6000:- tror jag. Vi fick ganska hyfsad rabatt när vi beställde till mer än en bil samtidigt. De flesta firmor gör en gratis uppskattning av vad som behöver göras om du kör dit bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Även min bil har fått en ordentlig underedsbehandling av rostskyddsspecialisten i uppsala precis innan jag köpte bilen. Dom lackar bilen efter ev. rostborttagning med tre komponents epoxy (liknande båt botten färg) och sedan på med tectyl rostskydd. Efter mycket stenskott så försvinner rostskyddet med ALLDRIG lacken den sitter som berget. Då är det bara att spruta på lite nytt. Nya hålrum m.m behandlar jag med rostskyddsvax eller linolja. Jag har inte på denna bil sett så mycket som en rostfläck på undersidan så behandlingen var nog bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Även jag har kostat på min bil en riktig behandling, i mitt fall med Mercansol. Jag tror det kan vara bra att låta en specialist göra jobbet första gången, och sedan eventuellt bättra på själv med åren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urwaldjaeger Posted March 27, 2010 Author Report Share Posted March 27, 2010 Okej, tack för konstruktiva svar Verkar lite läskigt med den råa linoljan eftersom den är självantändande. Kanske inte på plåt under en bil dock. Har hört om folk här uppe i Norrland som sprutar spillolja vart annat år med gott resultat. Kan nog lukta lite, både det och linoljealternativet... Jag ska be om pris från en underredsbehandlare så får vi se vad de ska ha. Verkar helt hysteriskt med 6000 spänn, eller var det för flera fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Jag betalade oxå 6000:- för min bil vill jag minnas. Räkna med att det kan ta några dagar för dem att göra jobbet. Först tvättar de noga, sen sätter de en stor tork under bilen och därefter behandlar de i olika steg med olika medel på olika ställen. Det är mycket pengar, men jag tror definitivt det är värt det. I alla fall om man planerar att behålla bilen ett tag. Eventuellt kanske man ska tänka lite på miljöaspekten med spillolja och liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urwaldjaeger Posted March 27, 2010 Author Report Share Posted March 27, 2010 Jag förstår. Tack. Verkar vettigt, även ur miljöperspektivet. Vi får se vad norrlandsfirmorna säger. Jag ska berätta sedan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted March 28, 2010 Report Share Posted March 28, 2010 Glömde skriva kostnad men jag har för mig att jag sett ett kvitto på någonstans runt 25 000 SEK för den behandlingen min bil fick. Långt ifrån billigt men det håller desto bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted March 28, 2010 Report Share Posted March 28, 2010 Har sedan tidigare kört med dinetrol under bilen ett mycket bra rostskydd men dessvärre dåligt på en annan sak. Det är så att dinetrolen är omöjlig att hålla ren & fin när man kör på skitiga ställen. (Lera damm mm) Den torkar aldrig så att den bildar en tvättbar yta. Sen vet jag inte om jag tycker det är värt att bli så skitig var gång man ska under bilen. Dinetrol som sagt ett bra rostskydd men inget gott som inte har något ont med sig. De senare bilarna jag rostskyddat har jag nyttjat Biltemas 36-2410 till underedet & 36-2430 till hålrummen. Är mer nöjd med 36-2410 till undersidan då den är tvättbar & att efter ca 2veckor går att ta i (Dvs den bildar en yta som är halvblank & tvättbar). Jag vet inte om det är det perfekta rotskyddet då jag är noga med fordonsvården i övrigt (Dvs mina bilar brukar inte rosta så mycket i villket) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.