Jump to content

Toyota´s D-cab

Toyota

Recommended Posts

Kanske är dags att pressentera min nya (Gammal) äventyrsbil.

Hur som det är en Toyota Hilux Td SR5.

4,88:1 Utväxling i axlarna.

Planerna är att få en trevlig långfärdsbil

30587720.jpg

Ome är beställt (9750kr inkl på Rindab för komplett Ome satts)

Däcken blir 285/75-16 Geniral Grabber AT2

Kofångare mm kommer att byggas på egen hand

Planerna är många fyller på vart efter

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fin bil!

Lägg gärna upp bilder före/efter från t ex. sidan när du monterar OME-satsen. Jag funderar själv på en OME-höjning till min LC och det vore fint att se skillnaden.

Det ska ordnas men det är 2,5månaders lev tid så det tar ett tag (Blev välldigt mycket billigare att handla på rindab om man tog båtfrakt i stället för deras flygfrakt som dom har som standard)

Fin bil!

Lägg gärna upp bilder före/efter från t ex. sidan när du monterar OME-satsen. Jag funderar själv på en OME-höjning till min LC och det vore fint att se skillnaden.

Det ska ordnas men det är 2,5månaders lev tid så det tar ett tag (Blev välldigt mycket billigare att handla på rindab om man tog båtfrakt i stället för deras flygfrakt som dom har som standard)

Jag har precis frågat Rindab på pris på en OME höjning till 42:an men dom sa inget om olika alternativ på frakten. Hur mycket billigare blev det med båtfrakt?

Fin bil!

Jag har precis frågat Rindab på pris på en OME höjning till 42:an men dom sa inget om olika alternativ på frakten. Hur mycket billigare blev det med båtfrakt?

25% billigare blev det när jag tog båtfrakt (Rindab gav från början ett så dyrt pris att jag frågade hur det stod till då sa dom att dom hade räknat fel & då nämnde han att återförsäljare har 25% rabatt i förhållande till deras kundpris & att flygfrakten tog 25% upp dom två tillsammans hade ju blivit halva priset men då jag inte är någon återförsäljare så blev det bara 25% på båtfrakten för min del)

alltså jag betalar vanligt kundpris om man väljer båtfrakt & det är komplett satts till min bil inkl smörjbara chaklar dämpare bussningar osv :)

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Jäklar va snyggt det blir, synd att Du bor så långt bort, annars hade jag tiggt en massa hjälp :D

Vad har hänt sedan sist?

Jag har börjat lite på en fram kofångare (Inget att se där ännu)

Ställningen på flaket är snart klar för lakeringen

Ett hasplåts fäste är bockat

Rocksliders är påbörjade

+lite smått

Seröst bygge!

Blir det två olka modeller på främre kofongare? Eller är den ena till Pontus?

Gillade den nedersta designen skarpt!!!

Lite mycket aktiviteter på island just nu, men lugnar säkert ner sig tills Ni skall dit.

Ha det gött!

Seröst bygge!

Blir det två olka modeller på främre kofongare? Eller är den ena till Pontus?

Gillade den nedersta designen skarpt!!!

Lite mycket aktiviteter på island just nu, men lugnar säkert ner sig tills Ni skall dit.

Ha det gött!

Den nedre är till land cruiser´n

Nu har kofångaren fått på sig lite färg.

Se frun slipade bort all valsyta

30824226.jpg

30824229.jpg

Med färg på

30824249.jpg

30824250.jpg

Baksidan är först målad & sedan underedsbehandlad

30824251.jpg

30824254.jpg

Lite info om kofångaren

Utsidan är byggd i 4mm Domex plåt

Balk & fästen till ramen är byggd av höghållfastets stål (Lastbilsram)

Sitter fast med 4st m14 bult & 8st motsvarande m12 bultar

Väger ca 40kg

Byggd med hjälp av mig & min fru verktyg i stora drag

Smygvinkel , Stålskala , Ritspik , vinkelslipar , Mag svets , Borrmaskin , Färgspruta , Envishet.

Total kostnad ca 550kr (Bågen är bilens original båge så ingen rörbock här)

Flakbågen / tälthållaren är nästan klar

30824255.jpg

30824256.jpg

Hållaren är byggd så att man monterar tältet på undersidan på långa transportsträckor (för att spara diesel)

Matrialet är 42/3mm rör , 50X50x5mm vinkelhjärn , lite 2mm plåt , & 38x3mm rör till hilift hållaren.

Total bygg kostnad ca 450kr

Använda verktyg

Tumstock , stålskala , vinkelslipar , färgspruta , rörbock , Mag svets , borrmaskin , Ritspik , Envishet & frun

Naturligtvis förberedd för kommande flaklocket :-)

Ett riktigt proffsjobb, den stötfångaren kommer många att bli avundsjuka på.

JAK

Det tror jag inte men tack''

Det jag ville visa var att man kan bygga utan att ha världens finaste maskin park utan att man kan göra det mesta själv