Toyota Posted March 10, 2010 Report Share Posted March 10, 2010 Kanske är dags att pressentera min nya (Gammal) äventyrsbil. Hur som det är en Toyota Hilux Td SR5. 4,88:1 Utväxling i axlarna. Planerna är att få en trevlig långfärdsbil Ome är beställt (9750kr inkl på Rindab för komplett Ome satts) Däcken blir 285/75-16 Geniral Grabber AT2 Kofångare mm kommer att byggas på egen hand Planerna är många fyller på vart efter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Savin Posted March 14, 2010 Report Share Posted March 14, 2010 Fin bil! Lägg gärna upp bilder före/efter från t ex. sidan när du monterar OME-satsen. Jag funderar själv på en OME-höjning till min LC och det vore fint att se skillnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted March 14, 2010 Author Report Share Posted March 14, 2010 Fin bil! Lägg gärna upp bilder före/efter från t ex. sidan när du monterar OME-satsen. Jag funderar själv på en OME-höjning till min LC och det vore fint att se skillnaden. Det ska ordnas men det är 2,5månaders lev tid så det tar ett tag (Blev välldigt mycket billigare att handla på rindab om man tog båtfrakt i stället för deras flygfrakt som dom har som standard) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 15, 2010 Report Share Posted March 15, 2010 Fin bil! Lägg gärna upp bilder före/efter från t ex. sidan när du monterar OME-satsen. Jag funderar själv på en OME-höjning till min LC och det vore fint att se skillnaden. Det ska ordnas men det är 2,5månaders lev tid så det tar ett tag (Blev välldigt mycket billigare att handla på rindab om man tog båtfrakt i stället för deras flygfrakt som dom har som standard) Jag har precis frågat Rindab på pris på en OME höjning till 42:an men dom sa inget om olika alternativ på frakten. Hur mycket billigare blev det med båtfrakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted March 15, 2010 Author Report Share Posted March 15, 2010 Fin bil! Lägg gärna upp bilder före/efter från t ex. sidan när du monterar OME-satsen. Jag funderar själv på en OME-höjning till min LC och det vore fint att se skillnaden. Det ska ordnas men det är 2,5månaders lev tid så det tar ett tag (Blev välldigt mycket billigare att handla på rindab om man tog båtfrakt i stället för deras flygfrakt som dom har som standard) Jag har precis frågat Rindab på pris på en OME höjning till 42:an men dom sa inget om olika alternativ på frakten. Hur mycket billigare blev det med båtfrakt? 25% billigare blev det när jag tog båtfrakt (Rindab gav från början ett så dyrt pris att jag frågade hur det stod till då sa dom att dom hade räknat fel & då nämnde han att återförsäljare har 25% rabatt i förhållande till deras kundpris & att flygfrakten tog 25% upp dom två tillsammans hade ju blivit halva priset men då jag inte är någon återförsäljare så blev det bara 25% på båtfrakten för min del) alltså jag betalar vanligt kundpris om man väljer båtfrakt & det är komplett satts till min bil inkl smörjbara chaklar dämpare bussningar osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 15, 2010 Report Share Posted March 15, 2010 Det var ju skillnad, har man inte bråttom så finns det ju pengar att tjäna men så är det ju med det mesta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted March 15, 2010 Author Report Share Posted March 15, 2010 Det var ju skillnad, har man inte bråttom så finns det ju pengar att tjäna men så är det ju med det mesta Japp tycker nog det är en betydande summa dessutom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted March 24, 2010 Author Report Share Posted March 24, 2010 Snickrar lite på taktält´s hållaren Långt i från klar men ger ändå en bild över vad som kan bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted March 24, 2010 Report Share Posted March 24, 2010 Det ser stabilt ut, kommer att klara ett taktält med lätthet. Snyggt med dubbla bågar. JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted March 25, 2010 Author Report Share Posted March 25, 2010 Det ser stabilt ut, kommer att klara ett taktält med lätthet. Snyggt med dubbla bågar. JAK Tackar. Ja det blir välldigt stabilt trotts att det inte är klart så är det stummt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted April 14, 2010 Report Share Posted April 14, 2010 Jäklar va snyggt det blir, synd att Du bor så långt bort, annars hade jag tiggt en massa hjälp Vad har hänt sedan sist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted April 15, 2010 Author Report Share Posted April 15, 2010 Jäklar va snyggt det blir, synd att Du bor så långt bort, annars hade jag tiggt en massa hjälp Vad har hänt sedan sist? Jag har börjat lite på en fram kofångare (Inget att se där ännu) Ställningen på flaket är snart klar för lakeringen Ett hasplåts fäste är bockat Rocksliders är påbörjade +lite smått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted April 15, 2010 Report Share Posted April 15, 2010 Glöm inte att lägga ut lite bilder efterhand som bygget tar form Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted April 16, 2010 Author Report Share Posted April 16, 2010 Glöm inte att lägga ut lite bilder efterhand som bygget tar form Jo visst men det är inte så mycket att se ännu Se själva inte klart någonstans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJ42 Daniel Posted April 17, 2010 Report Share Posted April 17, 2010 Seröst bygge! Blir det två olka modeller på främre kofongare? Eller är den ena till Pontus? Gillade den nedersta designen skarpt!!! Lite mycket aktiviteter på island just nu, men lugnar säkert ner sig tills Ni skall dit. Ha det gött! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted April 17, 2010 Author Report Share Posted April 17, 2010 Seröst bygge!Blir det två olka modeller på främre kofongare? Eller är den ena till Pontus? Gillade den nedersta designen skarpt!!! Lite mycket aktiviteter på island just nu, men lugnar säkert ner sig tills Ni skall dit. Ha det gött! Den nedre är till land cruiser´n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted April 23, 2010 Author Report Share Posted April 23, 2010 I dag får ni känna er avundsjuka. Min fru står & slipar kofångare. Ja det finns bildbevis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Ojojoj... det måste vara kärlek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Ojojoj... det måste vara kärlek Om det inte är photoshop men det är bra gjort. JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted April 23, 2010 Author Report Share Posted April 23, 2010 Nu har kofångaren fått på sig lite färg. Se frun slipade bort all valsyta Med färg på Baksidan är först målad & sedan underedsbehandlad Lite info om kofångaren Utsidan är byggd i 4mm Domex plåt Balk & fästen till ramen är byggd av höghållfastets stål (Lastbilsram) Sitter fast med 4st m14 bult & 8st motsvarande m12 bultar Väger ca 40kg Byggd med hjälp av mig & min fru verktyg i stora drag Smygvinkel , Stålskala , Ritspik , vinkelslipar , Mag svets , Borrmaskin , Färgspruta , Envishet. Total kostnad ca 550kr (Bågen är bilens original båge så ingen rörbock här) Flakbågen / tälthållaren är nästan klar Hållaren är byggd så att man monterar tältet på undersidan på långa transportsträckor (för att spara diesel) Matrialet är 42/3mm rör , 50X50x5mm vinkelhjärn , lite 2mm plåt , & 38x3mm rör till hilift hållaren. Total bygg kostnad ca 450kr Använda verktyg Tumstock , stålskala , vinkelslipar , färgspruta , rörbock , Mag svets , borrmaskin , Ritspik , Envishet & frun Naturligtvis förberedd för kommande flaklocket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Savin Posted April 24, 2010 Report Share Posted April 24, 2010 Riktigt snyggt och väl utfört arbete! Jag är imponerad! Då tar jag och lämnar in min LC hos dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted April 24, 2010 Author Report Share Posted April 24, 2010 Lika bra att visa det nästan färdiga resultatet (Det saknas något i mitten bla...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted April 24, 2010 Report Share Posted April 24, 2010 Ett riktigt proffsjobb, den stötfångaren kommer många att bli avundsjuka på. JAK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted April 24, 2010 Author Report Share Posted April 24, 2010 Ett riktigt proffsjobb, den stötfångaren kommer många att bli avundsjuka på. JAK Det tror jag inte men tack'' Det jag ville visa var att man kan bygga utan att ha världens finaste maskin park utan att man kan göra det mesta själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Savin Posted April 25, 2010 Report Share Posted April 25, 2010 Jäklar vad läckert! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts