Jump to content

Extra tank

MrWIB

Recommended Posts

Billigast o enklast är att bygga en själv eller med hjälp av svetskunnig person. Rostfri plåt exvis 2 mm, kostar ca 1200 kr, pump 700-1000 kr, lite kopplingar o slang 500. Köpa färdigt = ca 20.000. Visserligen får du då med en tankmätare mm men det behöve rman inte ha. Byggde en tank på 89 liter till min LC 120.

Billigast o enklast är att bygga en själv eller med hjälp av svetskunnig person. Rostfri plåt exvis 2 mm, kostar ca 1200 kr, pump 700-1000 kr, lite kopplingar o slang 500. Köpa färdigt = ca 20.000. Visserligen får du då med en tankmätare mm men det behöve rman inte ha. Byggde en tank på 89 liter till min LC 120.

Hehe... Låter så enkelt :)

Om jag nu någon gång skulle få alldeles för mycket pengar över, finns sub-tank till 90an att köpa i Sverige? Det känns inte som att jag kan gå in på Toyota-verkstad och beställa något sånt... Eller?

/ Carl

Du kan säkert få tag i en aux tank för ca 12'-15' färdig att montera. Helst skall du ha en tank i stålplåt. Rostfritt är sprödare och spricker lättare. Tankar finns att köpa förslagsvis i Frankrike, Tyskland, USA och Australien. Australien är billigast om du kan samlasta med någon annan och inte är beroende av en snabb transport.

I Australien hittar du den mest förekommande här: http://www.thelongranger.com.au/4wdfueltanks.html

Kort fråga, finns det plats för en extra tank under 90an?

På vissa marknader såldes 90 serien med extra tank som original. Den tank som då var extratanken var den som sitter som originaltank på systebilen 4-runner. Totalt blev det då 180 liter.

• 4 years later...

På vissa marknader såldes 90 serien med extra tank som original. Den tank som då var extratanken var den som sitter som originaltank på systebilen 4-runner. Totalt blev det då 180 liter.

Kan man eftermontera en 4-runner tank på en LC90 med enkel tank? Detta verkar vara det smidigaste alternativet till extratank, men jag hittar inget om det på nätet.

Länge sedan jag kollade på detta, men jag vill minnas att så var fallet.

Notera dock att det måste vara en 4runner från samma generation (3) och de är väldigt ovanliga i Sverige. Sen ska det troligen till lite påfyllningsrör och annat för att få ihop det.