Gå till innehåll

Ljud från generator ?

Djabag

Rekommendera Poster

Som rubriken har jag fått ett ljud från motorn, vilket jag tror (hoppas) kommer från generatorn. Det följer varavtalet och och är ett vinande lätt skorrande ljud.

Någon som haft något liknande ?

Bilen har gått 17000mil så att generatorn är på väg att ge upp är väl inte så otroligt...eller ?

Ny generator....Biltema ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken har jag fått ett ljud från motorn, vilket jag tror (hoppas) kommer från generatorn. Det följer varavtalet och och är ett vinande lätt skorrande ljud.

Någon som haft något liknande ?

Bilen har gått 17000mil så att generatorn är på väg att ge upp är väl inte så otroligt...eller ?

Ny generator....Biltema ???

Kan vara kompressorn till ACn, vattenpumpen bara för att ta ett par exempel.

Starta motorn och låt den gå på tomgång, ta oljestickan t.ex (går lika bra med en lång mejsel el. dylikt.

Sätt den mot örat och andra änden mot generator, pump, kompressor eller vad det kan vara så kommer du tydligt att höra vart ljudet kommer ifrån.

Skulle det vara generatorn tror jag nog att du gör bäst i att åka till en bilelektrisk firma för renovering/utbyte. Inget fel på biltema, verkar som (av obekräftad källa) att deras generatorer av bosch-typ är just en bosch. Men i toyotan har du troligvis ett annat fabrikat, nippon eller så. Passar inte rakt av utan att bygga om.

/Björn

Länk till kommentar

För säkerhets skull kan du spruta lite 5-56/WD-40 på remmen för att utesluta att den inte är sliten, då bör den tystna. Är den sliten kan den nämligen tillföra udda ljud. Har själv haft allvarliga ljud som har åtgärdats med hjälp av rem byte! Kan bara vara ett tips för att utesluta dom enklare källorna.

Länk till kommentar

Har nu lyssnat med oljestickan på dom olika saker som jag kommer åt uppifrån och som drivs med remmar. Det låter väldigt tydligt att ljudet kommer från generatorn. Dom andra sakerna låter visserligen också, men på ett annat sätt.

Provade också att spruta 5-56 på remmen och då blir det tyst i ca. 5sek sedan kommer ljudet igen.

Det man nu undrar är, om det inte skulle vara en sliten rem utan själva generatorn som låter borde väl ljudet inte försvinna med 5-56 ? Remmen ser inte sliten ut, men jag har i och för sig inte sett en ny rem så jag vet inte hur den skall se ut.

Tacksam för svar !

Mvh

Per

Länk till kommentar

Provade också att spruta 5-56 på remmen och då blir det tyst i ca. 5sek sedan kommer ljudet igen.

Det man nu undrar är, om det inte skulle vara en sliten rem utan själva generatorn som låter borde väl ljudet inte försvinna med 5-56 ? Remmen ser inte sliten ut, men jag har i och för sig inte sett en ny rem så jag vet inte hur den skall se ut.

Tacksam för svar !

Mvh

Per

Sannolikheten är nog att det är remmen låter. Men innan du kilar iväg o köper en ny rem kolla vad dom kostar, när jag köpte till min bil så var Toyotas original rem mer än dubbelt så dyr än en pirat, då är det bättre att köpa två remmar o lägga den andra som reserv i bilen. Dessutom får du pengar över inte illa va!

JAK

Länk till kommentar

Tacksam för svar !

Mvh

Per

Sannolikheten är nog att det är remmen låter. Men innan du kilar iväg o köper en ny rem kolla vad dom kostar, när jag köpte till min bil så var Toyotas original rem mer än dubbelt så dyr än en pirat, då är det bättre att köpa två remmar o lägga den andra som reserv i bilen. Dessutom får du pengar över inte illa va!

JAK

Tack för det svaret !

Det får nog bli ett rembyte till och börja med. Dock såg jag att man måste ta bort dom andra remmarna för att få bort generatorremmen. Kanske lika bra att byta alla remmar när dom ändå skall loss ?

Var köpte du piratremmarna ?

Kanske en pirat rem inte har samma kvalitet som en original, därav att den börjar låta.

/per

Länk till kommentar

Var köpte du piratremmarna ?

Kanske en pirat rem inte har samma kvalitet som en original, därav att den börjar låta.

/per

Jag köpte min rem hos MECA men Mekonomen har säkert remmar.

JAK

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hade också det där ljudet, remmen spänd och idag slutade den att ladda och jag blev stående. Uppenbarligen generatorfel. Remmen kvar och spänd, möjligen noterade jag att det vinande ljudet upphörde sista milen...

Återkommer efter felsökning.

Länk till kommentar