Jump to content

corolla 4wd, Ökenkörning, CV2 osv

Martin

Recommended Posts

Har man bara dom rätta kunskaperna så kan man köra offroad även med en Corolla. Jag är övertygad att bilen på bilden inte har 4wd. Det är helt otroligt när man är mitt ute i ingenstans och en sådan kommer förbi. Jag gissar att det är en kunskap och erfarenhet man kan få om man är född och uppvuxen i öknen. Hemligheten är nog mer att läras sig läsa terrängen och välja lättaste vägen än att sitta bakom ratten. Dom flesta av oss skulle sitta fast bara vi lämnade vägen med en sådan bil.

68_21c37821d2b297c685b0742100b34c76_thumb.jpg

Du kan ta dig genom öken med en gammal CV2a (vilket tidigare var ganska vanligt) eller en cykel. Men när det gäller "riktig" offroadkörning i skog, sten och lera - så krävs det nog mer - bl.a. ordentlig frigång, stort vrid, bra däck och bra artikulation.

Har svårt att tänka mig en Corolla klara vår senaste resa på Kolahalvön.

Hej !

Jag ansluter mig till dom andra som skriver under på Tercelns suveräna framkomlighet i snö och lera.

Jag hade för en tidsedan en Tercel och under den perioden hade jag en 6 meters motorbåt på reggad trailer som användes flitigt och en bättre bil i den storleken att köra upp och ner för rampen vid sjösättning är nog svår att hitta.

Tyvärr så var det ju ingen vidare markfrigång så nån offroadkörning var ju inte att tala om, hade varit intressant att se hur den hade varit med större däck och en annan utväxling.

Du kan ta dig genom öken med en gammal CV2a (vilket tidigare var ganska vanligt) eller en cykel. Men när det gäller "riktig" offroadkörning i skog, sten och lera - så krävs det nog mer - bl.a. ordentlig frigång, stort vrid, bra däck och bra artikulation.

Skärpning det heter 2 CV. För du är väl inte inne på någon okänd Renault-modell?

Besserwisser-Östen

Peder, jag håller med dig men bara delvis:

Att ”riktig” offroad inte innefattar öken är en gåta för mig. Jag har aldrig varit på kolahalvön och håller med om att det kanske inte är det samma som rain forst challange, men vad kör dom som bor där? Jag förutsätter att dom inte har en lika fin bil som din och trotts det kommer dom fram.

Jag tror inte att du skall underskatta svårigheterna som kan möta dig i öknen. Visst kan du korsa Sahara med en cykel eller vilket annat fordon du vill på vissa ställen medan andra är oframkomliga så vidare du inte kör bandvagn. Större delen av Sahara är snarare stenöken än sanddynor. Även om folk som har erfarenheter hamnar i situationer som är svåra att klara av. Dock anser jag fortfarande att förarens kunskaper är mycket viktigare än bilen man kör och då talar jag av personlig erfarenhet.

Där finns gott om exempel. I Dubai är bilar och arbetskraft billiga. Så fort dom skaffar sig en fyrhjulsdriven bil så är det öknen som gäller. Du ser ofta Jeepar som är väldigt välutrustade men dom fastnar innan dom lyckats ta sig av vägen.

Ett annat exempel är Desert Callange som går varje år i Förenade arab emiraten i samma serie som Paris – Dakar. Man förutsätter ju att dom som tar sig dit kan köra offroad, men det är ofta helt fel. Jag har haft förmånen att få vara funktionär (sweep) under ett antal rally och så rt terängen börjar bli svår så sitter där någon i en stor håla och kan inte komma ur. Vi får inte hjälpa tills dom bryter och så fort tom gör det så tar det inte många minuter att få ut bilen. 2008 vann en minimalt modifierad hela rallyt med en lokal förare mot fabriks bilarna från Mitsubishi, WV och BMV med deras enorma support.

Jag fast vhid att kunskap och erfarenhet är det viktigaste. Bilen är bara ett redskap för att komma lite längre.

En 2 CV Sahara kanske vore nåt. Hörs ju på namnet ett den är suverän i öken. Eller varför inte en Mehari 4x4 (mehari betyder bra kamel)!

Lätta bilar som går att bära fram! Tomvikt på runt 550-600 kg!

Östen