Jump to content

Batteribytardax, vad ska man satsa på?

Björn Björlin

Recommended Posts

Hej,

har kommit till stadiet i livet att det är dags att byta batterier. Har både ett 24V elsystem original i bilen plus ett 12V extrasystem så det handlar alltså om 3 st batterier som behöver bytas.

Har kikat lite på olika typer av AGM batterier, dels optima och dels varta.

Nackdelen med dessa är att dom är så förbannat dyra.

Nästa alternativ är vartas silver dynamic som skall vara ett bra batteri med många förbrukare.

Silverbatteriet är ju inte ens hälften så dyrt som något AGM.

12V batteriet kommer bara vara till belysning, ev.kyl och en kompressor och 24V batterierna kommer att vara start, och winchbatterier.

Är det ändå värt att satsa på AGM eller fungerar silver någorlunda lika bra?

Kanske kan ha ett typ fritidsbatteri för 12V? Någon med erfarenheter?

Bilen används nästan enbart till offroad samt enstaka resor. Står för det mesta still.

/Björn

Lägg ut diskussionen på forumet istället.

Jag rekommenderar dig att köpa vanliga bly/syra-batterier. AGM-batterier kräver en intelligent laddning vilket du inte har i bilen. I vår båt har vi AGM-celler samt ett avancerat laddningssystem som har koll på systemet.

Priset talar också för att du skall använda den vanliga sorten. Optima (m.fl.) kan vara ett alternativ.

Lägg ut diskussionen på forumet istället.

Jag rekommenderar dig att köpa vanliga bly/syra-batterier. AGM-batterier kräver en intelligent laddning vilket du inte har i bilen. I vår båt har vi AGM-celler samt ett avancerat laddningssystem som har koll på systemet.

Priset talar också för att du skall använda den vanliga sorten. Optima (m.fl.) kan vara ett alternativ.

Vad jag förstått det som är även optimas batterier av AGM-typ, jag pratade med en batteriexpert på TH-petterson idag och han rekommederade faktiskt ett Banner AGM batteri. Men han nämnde som du skriver att det kräver bättre laddning, dock var det enda han sa att man behöver hjälpladda dem om man kör många korta sträckor. En annan typ han rekommenderade var ett konventionellt Varta heavy duty serie..

Passar mig bättre i storleken då AGM batterierna var låga och långa, och jag har plats för höga och korta batterier.

Dock var priset ännu högre på dem.

Ett 95Ah Banner AGM låg på 1850:-

Ett 100AH Varta HD låg på 1850:-

Ett 100Ah Varta HD i rätt (läs min) storlek låg på 2200:-

Har iofs tänkt att försöka knöla in tre batterier på den plats det sitter två idag, så batterihyllorna får ändå byggas om. Så storleken kanske inte spelar så stor roll...

På ett annat forum med samma fråga har väldigt många skrivit biltema, biltema och biltema.

Lite osäker då flera biltemabatterier i familjen har fungerat i ett eller ett par år för att sedan inte gå att kallstarta med.. Vill hellre lägga lite extra för att slippa byta igen om ett par år!

Jag kan varmt rekommendera Optima yellow top batterier. Lite dyrare, men enligt min erfarenhet mycket tåligare. Alla har säkert tömt batterierna efter en längre vinschning. Inga batterier tycker om det, men enligt min mening tål Optima den hanteringen mycket bättre. Det samma gäller när man står stilla och kylen gör slut på all ström… Jag har inte haft några problem med urladdning. Dock kör jag minst 10 minuter varje gång motorn är i gång…

Ställer man optima batterierna på höjden får du plats med 2 batterier på samma utrymme där toyotas normala 90Ah satt. Jag har själv 3 Optima yellow top "deep cycle" batterier i min bil, 2 av dom är kopplade som start batteri och till vinschen. Det tredje är isolerat och kopplat till alla andra tillbehören i bilen. Det innebär att jag inte riskerar att köra slut på mina start batterier även om jag låter kylboxen vara igång i ett par dagar. Laddningen på det tredje batteriet är reglerat och kopplas inte in förrän generatorn laddar för fullt. Det är också bortkopplat om man vinschar efter som all ström behövs till vinschen. Skulle man köra slut på dom vanliga batterierna kan man hjälpstarta sig själv genom att tvångs styra regulatorn.

Jag skall gå ut och se om jag kan ta ett foto…

Här kommer lite kort. Tyvärr lyckades jag inte infoga mer än en bild åt gången så det blir 3 olika inlägg..

68_70467b4d5efcf40da9fae86140c78b76_thumb.jpg

Tre batterier I ett motorrum som är trångt från början. Original satt där 1 batteri ett på var sida.

68_67331dd2f9f65a6d8421171224b31761_thumb.jpg

Vänder man optima batterierna och ställer dom på högkant så gåt dom faktiskt in utan att modifiera hållaren. Lite svårt bara att koppla bort polerna om det nu skulle behövas, men jag jobbar på en lösning… Dessa två används som start batterier, extraljuse och vinsch.

68_e74a07ab4bca58322aa24b0ad5dc5e7d_thumb.jpg

Detta batteri driver alla tillbehör så som bilradio, VHF, dator, alla cigg urtag, 230V inverter, innerbelysning, extra kompressor och kyl box på separat elsystem. Jag har monterat laddnings på batteri hållaren för att slippa dra fler kablar än nödvändigt… Dessutom börjar det bli ont om plats under huven…

• 9 months later...

Jag bytte batterier (Banner) i min HDJ100 i Norge i januari 2009. Pga nödsituation blev det

tyvärr Banner.

Efter att bilen stått stilla här (Norge)under veckan med -10 grader konstant

så satte jag på dieselvärmaren igårkväll för att köra hem till Gbg. Döm om min

förvåning när jag kommer ut en timme senare och finner bilen svinkall och stendöd.

Jag skall skall skrämma liv i den idag och köra direkt hem utan att stänga av motorn.

Fråga: Vad skall jag satsa på för batteri (tillverkare, typ etc.) och var finner jag detta

i Göteborg med omnejd?

Mvh

Mats

Henrik, jag är inte medveten om något men helt säker kan man ju inte vara.Jag har

inte kunnat märka några tecken på att batteriet skulle ha åderlåtits förut.

Vad jag dock känner igen från förra gången, när jag blev tvungen att byta batteri, är

att batteriets svaghet visade sig under samma betingelser, dvs kyla och utnyttjande av

diselvärmaren. Min avsikt är nu att agera profylaktiskt och inte bli stående när det

är som mest miserabelt klimatmässigt.

Mvh

Mats