Jump to content

4runners till salu

Pelle

Recommended Posts

Hej

Är på utlandsjobb i Kosovo och kommer att köpa en av FN's gamla 4runners 3.0 TD manuell årsmodell 2000 som står här nere troligen i morrn. Det finns flera hundra till salu för runt 55 000 men problemet är att dessa inte är EU-registrerade (direktimporterade från Japan utan tullning etc). I mitt fall så kvittar det då den kommer att komma hem som flyttgods och jag på det viset kommer runt diverse regler rörande nyregistrering av fordon hoppas jag.

Slitdelar som hjulupphängningar är dåliga på allihop men maskinellt går dom bra så när som på synkringarna på 1an och 2an som är slut på allihop. Ytterst få har haft maskinella problem. Karrossen på i princip alla har småbucklor/repor och dom har i gått runt 20 tusen mil på mycket dåliga vägar.

Lite bilder finns på länken nedan och om det är någon hugad spekulant så kan jag förmedla. Hur du sen få in den i Sverige är ju en annan femma....

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=2

Mvh Pelle

I och med att den inte är EU-godkänd så är det bara att glömma om du inte tar den som flyttgods från ett icke EU-land.

Sedan tycker jag ca SEK 60 000 är ganska mycket för en 10-års och förhållandevis misskött 4-Runner som inte är regbar i EU.

Jo, jag vet reglerna på flyttgods. Jag ska inte hem än på länge, om den ens kommer med hem när det nu blir.

Kan dock vara bra att ha flyttgods-erfarenheten tills man ska plocka hem nått nyare/dyrare i framtiden så jag tror jag släpar hemma denna på rent studiesyfte samt lastbilsreggar den så har jag provat på den övningen också med bilprovningen.

Mitt primära mål är att köpa en billig bil som jag kan känna mig någolunda säker med, här nere, när man möter galningarna som tror dom kan göra 2-sekunders omköringar med sina gamla Golf-dislar som accellererar precis lika bra som en död gris. Jag behöver nått där dom "gå in under golvet" om dom nu ska bli närgångna och det billigaste och stryktåligaste som jag kan få tag i, och dessutom inte gråta blod om jag skulle kvadda, är dessa.

€ ligger idag på 10kr så vi pratar 50 000 och prisförhandlingen är inte färdig än.

Hittade en med bara 12 000 mil på mätarn som såg riktigt bra ut. Smartskallarna har dock kört ut dom på en åker som nu mer liknar en chokladpudding efter allt regn och snöslask vi fått senaste veckan. Efter 2 omtag när jag skulle trixa ut den så satte den sig fint i leran. Nu väntar vi på lite minusgrader så det blir lite bärighet för att få upp den.

Kan ni skicka ner lite av den bitande kylan ni har i Sverige? :lol: