Gå till innehåll

Beadlocks

jema

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har varit 4x4-tok i snart 6mån, och ännu inte hittat något matnyttigt om beadlocks.

Jag har lite funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med!

§ Hur fungerar det, i praktiken?

§ Kan man använda vilket däck som helst på en beadlock fälg, och köra med superlågt lufttryck?

§ Hur bra är en beadlock-fälg att köra med på vägen?

§ Var hittar man beadlock fälgar i aluminium till sin LC90?

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fälgar hittar du hos de flesta större leverantörer av 4X4 produkter.

De funger på det sättet att däcket bultas fast i fälgen för att inte rotera på fälgen när man kör med extremt lågt lufttryck. Du behöver speciella däck eller däck med extra bred falls. Du måsteförborra däcken för att passa fälgen.

De går inte att köra med på vanlig väg i högre hastigheter då de är näst intill hopplösa att balansera.

Länk till kommentar

stunlåsen är skräp för allt utom möjligtvis trail. Är man minsta oförsiktig får man punktering. Man måste se till att ha exakt rätt tryck i både slang och däck. Stannar man minsta lilla och låter däcken kallna så måste man justera trycket igen. Gör man inte det så klämmer man slangen och oundvikligen får punktering…

För att summera: Följer man instruktionen till punkt och prickar fungerar de utmärkt men om man planerar att använda dem i verkligheten kan du räkna med punktering.

Jag har aldrig haft på min egen bil, men de fanns inte i 17” när mina kompisar installerade och det är jag glad för.

Länk till kommentar

Beadlocks är till för att man ska kunna köra med mycket lågt tryck utan att däcket krängs av...

Det går säkert att hitta färdiga fälgar men dom är säkert svindyra.

Oftast köper man lösa ringar i antingen stål eller alu, ber på vilka fälgar man har.

Det går åt 2st ringar per fälg, där den ena svetsas på fälgen och med den andra klämmer man fast däcket...

Du kan använda alla typer av däck och dom ska inte förborras, utan bara klämmas fast...

Det är inga problem att köra på vanlig väg i högre hastigheter, det viktigaste är att man centrerar däcket påfälgen innan man spänner ringarna...

Länk till kommentar

Om jag har förstått rätt så har du en standard KDJ90? Det första steget borde inte vara beadlocks utan kanske höjningssats, kofångare, Winch, grövre däck ja det mesta.. Du kommer inte att ta dig så långt att du behöver beadlocks med en standard 90´a utan detta kommer mer om du tänkt köra challenge eller som en av dom sista modifieringar för att få ett offroad monster..

Länk till kommentar

tror absolut beadlocks är kanon till rätt bil och körsätt... Men Jema skall du sätta det på din 90´a hade du tänkt ?

Yes :lol:

Ska du endast köra lättare offroad typ lite träffar o sånt har du ingen användning för beadlocks...

Lägg hellre dom pengarna på något annat typ bra däck :)

Länk till kommentar