Jump to content

Active-Traction Control System

Globecruiser

Recommended Posts

Sitter uteslutande på de bilar med automatlåda. Arbetar ihop med varvtalssensorn i växellådan och motorn tillsammans med ABS-bromsarna. Alla komponenterna och tillsammans med bilens "engine management system" skapar ett VIRITUELLT anti-sladdsystem, ABS bromsar, anti-spinn och s.k. hill climbing control. Fungerar i teorin men blir till en huvudvärk i verkligheten. I och med att det mesta (förutom hill climbing control som jobbar även integrerat med växellådan och motorstyrningen) arbetar med ABS-systemet så får bromsarna mycket stryk. Roligaste av allt är när man kört i lera och ABS-sensorerna skicka fel signaler - då blir det rena discot på instrumentbrädan och inget fungerar. Minsta felsignal från en sensor sätter HELA systemet i default och inget av det andra fungerar.

Range Rover använder ett snarlikt system och står därför nästan alltid på verkstaden.

Föredrar hard-to-the metal.

Varför denna fråga Jens? Vad har hänt med dig?

Alltid kul att veta hur systemet fungerar :o

Har detta på den lille 90´an och det fungerar verkligen kanon i snö. Kan tänka mig att det kanske inte

är det bästa när man får in skit.

Fast samtidigt hur ofta har man behövt byta/rengöra ABS sensorn på bilar utan A-TCS ?

Tänkte bygga in ett liknande system i 80´an :P nej då..

Jag hade en fullutrustad 100 för några år sedan. Jag har ingen aning om det är samma system som på 90 – 120 men jag måste erkänna att ovan nämnda system tillsammans hydraul- systemet till stötdämparna fick mig att sälja bilen. Jag tror att det var den först årsmodellen av 100 serien som var utrustade med systemet och det kanske hade lite barnsjukdomar…

Först och främst så var kanske inte sensorerna av bästa kvalité eller installerade på något bra ställe. Ofta full med skit, sönder rostade och jätte dyra att laga / ersätta.

Men det som till slut fick mig att byta bil var att systemet var totalt livsfarligt. Något var fel på min bil och till slut hade dom bytt alla sensorer och datorn utan att hitta felet. Felet kunde uppstå n’r som helst. Tillexempel kunde köra på motorvägen och bara om vägen svängde minsta lilla kunde bilen få för sig att något var fel och panik bromsa hjulen på ena sidan. Det pågick under några sekunder och sedan stängde systemet av sig (och julgran på instrumentbrädan). Det hände oftast i vänstersvängar och under dom sekunderna som bilen bromsade åkte man säkert 2 meter i sidled. Jag hade således ingen kontroll på min bil. Det är ett under att jag inte hade någon olycka.

Problemet var att vi aldrig lyckades simulera hur det gick till och tror aldrig att förmannen på Toyota fattade vad som var fel. Men varje gång jag hämtade min bil fick jag en låda med bytta sensorer med mig hem. Tillslut beställde en ny dator från Japan men det blev inte ett dugg bättre.

Innan garantin tog slut gav jag upp och bytte till en annan 100 series med vanliga diff locks istället för elektronik.

Martin, en godvän till mig hände samma sak på Autobahn och han totalförstörde hela bilen. Det var en helt ny Mercedes 500. Bromsade på vänsterparet och bilen gick rätt in i ett sidoräcke i ca 160 km/h. Han klarade sig men bilen blev skrot.

Elektronik till trots - men oftast fungerar det på Toyota. Men kan man välja bort det då man köper bilen är detta till en stor fördel. Ju mindre elektronisk desto bättre. LC120 Standard saknar ju allt detta och har riktiga grejor vilket jag har märkt gör stor skillnad på tillförlitligheten.

Man kan koppla ur systemet genom att rycka säkringen till ABS:n men jag trodde ju alltid att dom lyckats laga det. På en nästan ny bil så skall inte detta kunna hända och Toyota intygade det samma.

Andra problemet ju bara att bilen blir tämligen värdelös off-road om man kopplar bort systemet. Bilar med anti allt har ju vanligtvis varken diffbromsar eller lås… Det är ju meningen att elektroniken skall klara av det vilket den också hjälpligt gör när den fungerar. :P Det samma gäller den hydrauliska nivå regleringen; konceptet är ju utmärkt. Låg bil när man skall stiga in och i höga farter samt massor med ground clearance när man behöver det… Men funkar inte systemet och den gör tvärt om är det inte så roligt. Ingen ground clearance när man behöver det. Tyvärr hade jag båda problemen med samma bil… Jätteskoj!

Mina 2 senaste har båda varit bas modeller som tyvärr inte kom fulldiffade men som har blivit ”åtgärdade” i efterhand. :o

Går det att koppla ur TCS´en helt och hållet ? På fj-cruiser är det visst bara att koppla bort en kontakt så blir man av med det. Borde vara likadant på 90/120 med D4d eller ?.

Konstigt att dom inte satt en orginal strömbrytare för detta ändamål.

Du vet väl vad en "orginal" strömbrytare skulle kosta!?