Jump to content

Sweden Offroad Adventures 2010

Rindiz

Recommended Posts

En lite presentation om vad som väntas 2010.

Vi är en grupp med offroadintresserade människor som för närvarande jobbar med att skapa nya trails i södra Sverige. Dessa trails ska bli något utöver det vanliga, då vi beger oss in i skogen på fedagen och kommer ut igen på söndagen.

Tanken med detta är att skapa något nytt för offroad Sverige!

Träffarna är öppna för alla 4x4 oavsett märke eller modell. Vi har ju ett stort gemensamt intresse och det är offroaden.

Det kommer hållas tre träffar per år och antalet är bergränsat till 30 bilar per träff.

mer info hittar ni på http://www.soa4x4.se

Intresset för detta har varit stort och det är inte mycket platser kvar på vår och sommartrailen.

Vi har anmälningar från Norge,Sverige & Danmark och förare som kör alla slags forden: Landrovers, Jeepar, Hummer H3, Nissa Patrol osv. Så nu hoppas vi även på er!!

Vi har även genomfört en provkörningshelg kallad X-Men. Bilder och filmer från detta hittar ni på hemsidan..

Hoppas vi ses i trailen ;)

Inte för att låta negativ men hur sjutton har ni fått tillstånd till detta? Vad är det för område ni kör på? På bilderna ser det ut som ni är ute och kör fritt mitt i skogen vilket inte är speciellt lagligt i Sverige...

/Johan

Inte för att låta negativ men hur sjutton har ni fått tillstånd till detta? Vad är det för område ni kör på? På bilderna ser det ut som ni är ute och kör fritt mitt i skogen vilket inte är speciellt lagligt i Sverige...

/Johan

Alla tillstånd finns!! Även för det datum då träffarna är aviserade. Till och med så hade vi tillstånd när vi provkörde under vår x-men helg..

Att vi kör fritt mitt ute i skogen beror på att det är så vi valt att lägga upp det hela, det ska vara så orört som möljligt och tätt inpå vildmarken

/Johan

De måste ha fått ett tillstånd från Länstyrelsen som är den enda instans som kan ge detta (efter att fått gehör från Naturvårdsverket och kommuner som är remissinstanser för dessa frågor). Enligt Terrängkörningslagen får inte endast markägaren ge sitt tillstånd. Detta måste vara ett gigantiskt genombrott - vilket är glädjande på sitt sätt - om det sköts på rätt sätt. Lycka till!

/Johan

De måste ha fått ett tillstånd från Länstyrelsen som är den enda instans som kan ge detta (efter att fått gehör från Naturvårdsverket och kommuner som är remissinstanser för dessa frågor). Enligt Terrängkörningslagen får inte endast markägaren ge sitt tillstånd. Detta måste vara ett gigantiskt genombrott - vilket är glädjande på sitt sätt - om det sköts på rätt sätt. Lycka till!

Det ät korrekt. Alla tillstånd kommer genom länstyrelsen och markägare. Jag garanterar oxå att det sköts på rätt sätt.

Det var verkligen bra jobbat! Arrangerar själv träffar och vet hur krångligt det är med tillstånd. Det var därför jag undrade. Blir riktigt sugen på att komma om det inte vore så himla långt att köra till själva starten. 3 dagar i skogen är ju bara kul men inte 60 mil motorväg enkel resa ;)

/Johan

• 5 months later...

Hej

Nu närmar sig premiären med stormsteg och vi har äntligen kunnat jobba på området föregående helg efter den långa vintern . En hel del fick vi klart och gjort och även hela nästa helg arbetar vi på för att allt ska bli så bra som möjligt till Spring , marken är i oväntat bra skick efter vintern och våra förväntningar är att det ska bli det äventyr vi alla väntat på , här följer en länk till lite bilder vi tog i helgen lite naturbilder bla. vid Norra åöverfarten lite arbetsbilder och vår nya stockbro

http://stiffe58.jalbum.net/Web

Vänliga Soahälsningar / Soacrew

Under helgen har vi i Crew arbetat hårt för att få den senaste trailen färdig , Våren har anlänt till området med full kraft och naturen börjar visa sig från sin bästa sida , mitt under vårt arbete gled en Älgko med 2 kalvar förbi på nära håll. tyvärr fanns inte kameran snabbt tillgänglig, Nedan en länk med lite nya bilder från de natursköna omgivningarna vid den nya trailen.

http://stiffe58.jalbum.net/100410

• 3 weeks later...

Hej

Så har vi då äntligen avverkat premiären av Soa Trail Spring och trots mycket slit från oss i Crew är vi väldigt nöjda och vill tacka alla medverkande nöjda deltagare som i en positiv anda gjorde detta till det äventyr i den svenska Vildmarken vi hoppats på , vädergudarna var med oss större delen av helgen. Det fanns deltagare från England och Norge. Vi i Crew kommer sammanfatta alla inputs efter helgen och bygga vidare på vårt koncept med bla fler trails och utveckla diverse saker framöver. Här nedan finns länk till de foto vi tog och även en film.

http://stiffe58.jalbum.net/Soa%20Spring%202010 109 bilder

http://www.diman.se/stiffe/Soa%20Spring%202010_1.wmv 37.51 min film

Vänliga hälsningar Soa Crew

Det hade vi verkligen, hoppas bara vi får se ett par grymma toyotor på trailen med :)

Det verkar vara kanon men jag saknar winsch än så länge men sedan så.

JAK