Jump to content

Den ultimata däck tråden

Globecruiser

Recommended Posts

Funderar själv en del och vet många andra som funderar på det här med däck.

Fyll på i tråden med märke, bil modell och fördelar respektive nackdelar med just de däcken.

Cooper STT HDJ80 305/75/16

Fördelar: Nästan omöjliga att slita ut. Har kört mina 8000mil och de klarar lätt några till. Låg bullernivå för att vara så grovmönstrat. Mycket bra fäste offroad.

Nackdelar: 305 är för breda på HDJ80 nästa gång blir det 285. Värdelösa i sand om man inte sänker däcktrycket ganska mycket. högt rullmotstånd.

Eran tur

Cooper S/T 285/75-16 på en HDJ80

Fördelar: Det mest grovmönstrade AT däcket som är året-runt godkänt. Har fungerat bra och bullrar inte så farligt.

Nackdelar: Inget bra vinterdäck och lite tveksamma egenskaper på våt asfalt. Finns som dubbat om man vill ha bättre vinteregenskaper, men då blir det svårt att ha som åretrunt-däck :)

Omdöme: Nöjd.

BF Goodrich T/A MTkm är mitt favoritdäck (Ej att förväxla med gamla MT)

Fördelar: Extremt stryktåligt för att vara ett radialdäck med trelagers sidor och "sidebites". Grymt grepp i terrängen. Tyst och fint på vägen.

Nackdelar: Ej vintergodkänt. Tillverkas inte längre. Har just ersatts av km2 som iof säkert är minst lika bra.

/Johan

• 5 weeks later...

Hittade denna tråd “oläst” och kan inte låta bli att göra ett inlägg. Jag håller med Jens när det gäller val av favoritdäck, men jag har helt annorlunda erfarenheter. Jag har ingen aning om däcken man köper I mellanöstern är annorlunda en dom man köper har hemma. Jag tillstörsta delen kört på sand, sten och berg efter som att det är svårt att hitta annan terräng… :lol: Jag är inne på tredje omgången nu efter att haft det samma på min 100 series.

Cooper Discoverer STT 295/70-17

Fördelar: Betydligt billigare än BFG MT och andra likvärdiga däck. Utmärkta på sand om man använder dom på rätt sätt (även om man inte sänker trycket). Problemet i sand är att så fort dom börjar spinna så gräver dom rakt ner istället för framåt. Fungerar mindre bra med mer moror svaga bilar då dom ofta spinner hjulen då inte kraften räcker till. Håller sig kvar på fälgen även om man kör på lågt tryck (0,7 bar är inga problem och man kan sänka till 0,5 om man är försiktig). Väldigt mjuka vilket ger mycket hög bärighet. Dom är även underbara att klättra sten med.

Nackdelar: Bullriga, betydligt bullrigare än BFG. Omöjliga att balansera (i likhet med många andra ”tunga” däck. Gummi bitar som trillar av och gör dom ändå svårare att balansera. Slits fort, jag har inte klarat mer än 5000mil. Mina gamla BFG höll också betydligt längre.

Olika däck beroende på marknad? Inte vet jag.

Att tillägga; jag har 2 uppsättningar med 6 däck på fälg. Till vardags sitter där vanliga vägdäck på bilen Dunlop grandtrek 185/65-17. Dom fungerar ganska bra på sand också. Går att sänka trycket till 0,9 bar, 0,7 om man är försiktig. Ett AT däck är ju en kompromiss. Hyfsat både på väg och vid sidan om. Tyst och vibrationsfritt… Men jag gillar inte att kompromissa varken komfort eller framkomlighet… :lol:

Här i Sverige är prisbilden omvänd. Jag betalade 7500kr för 4st BFG men STT kostar närmare 3000kr/st.

Vet inte om dina har samma gummiblandning som dom europeiska då dom flesta säger att dom är väldigt tysta.

Kanske det fortfarande säljs gamla modellen STT i mellanöstern? Dom förde ett himla liv och var allmänt o-runda.

/Johan

Jag har Cooper st på min Landcruiser Bj70 33 12,5 15 10tums fälg Bullrar efter väg passar bra i storlek

På min 4-Runner har jag 31 10,5 15 Cooper m+s ett bra vinter däck lite litet på bilen kanske

Utöver har jag Hankook Dynapro MT RT03 32 11,5 15 ett helt suveränt däck greppar bra rullar lätt går tyst

Har erfarenhet av:

Goodyear Wrangler MTR ett trevligt & bra däck

Kumho Road Venture MT KL71 Hittills det bästa däcket hittills går tyst & klättrar otroligt bra

Cooper Discoverer STT (Nya) Bullrigt hårt rensar dåligt men en otrolig slitstyrka

Mickey Thompson Baja Claw Funkar i lera i övrigt värdelöst

BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM2 Bra att klättra med men i övrigt vad tänkte dom på när dom släppte det däcket?

BFGoodrich Mud Terrain T/A KM Ett väg däck för grusväg

Bridgestone Dueler MTMud Terrain Reviews Bra väg däck

Trelleborg kronan´s hååååååååååååååårt & dåligt

Mycket möjligt att det är olika STT som tillverkas på olika ställen.. Väldigt konstigt att det skilljer så mycket på dom annars. Dock så har du betydligt mer kraft i bilen så milen kanske det finns en logisk förklaring till.

Sand körning har jag ingen jätte stor erfarenhet av men har kört många och långa sträckor med lågt däcktryck över stock och sten och det har fungerar jätte bra..

Mina har varit tysta dom första 5-6kmilen men nu bullrar dom ganska mycket när mönstret börjar ta slut...

Väldigt stor sannolikhet att det blir en ny omgång STT nästa gång..

• 1 month later...