Jump to content

TLC90 lämplig bil för 4-barnsfamilj?

tlc

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att köpa en TLC90 bensinare 00-02 men har några frågor som jag hoppas några kan hjälpa mig att svara på.

Ni som har den modellen, hur bra funkar den som familjebil (vi måste få plats med tre bälteskuddar och en bakåtvänd barnstol)?

Finns det bra fästen för barnstolar?

Hur är det att sitta längst bak?

Går det att fälla upp det ena baksätet och ändå få in en barnvagn?

Kan man få era synpunkter på vad ni anser vara bäst respektive sämst med bilen?

Vill så gärna att bilen skall funka för våra behov men är tacksam för ÄRLIGA svar som kan vägleda mig till ett bra köp.

Sist men inte minst, någon som har en att sälja?!

mvh // tlc

Hej och välkommen till toyota4x4!

Jag har tidigare kört LC90, men eftersom mina barn är stora, så kan jag tyvärr inte hjälpa dig med de frågorna. Förmodligen någon annan här som säkert kan de sakerna bättre. MrWib kanske kan fylla på??

Men, lite allmän input kanske jag kan komma med. Som familjebil fungerade den utmärkt för oss (2 vuxna, 2 tonåringar), man sitter väldigt bra i den, även bak om man är 2 st. Mittplatsen bak har bara 2 punktsbälte vilket självklart är en nackdel. Äldre modeller delar baksätet 50/50 medans nyare (de årsmodeller du refererar till) delar sätet 60/40. Bakersta sätesraden har jag ingen erfarenhet av. Vi tyckte bilen var rymlig och uppskattade att det var enkelt att få plats med allt i det rymliga bagaget, men som sagt, vi var lite färre personer.

Bäst med bilen torde vara dess driftsäkerhet! Jag har ägt 2 olika LC90 och kört totalt ca 8000 mil med dem utan några större problem. Det pratas en hel del om kylaren på automaterna och det skulle väl i så fall vara det ända större "fel" (ingen ovanlig konstruktion, många bilar har denna lösning). Är man orolig för detta byter man kylare innan det händer något.

Nackdelar med bilen är svårt att komma på :D men det är ju onekligen lite tråkigt att tanka.. Men, det beror som bekant på hur mycket man kör, hur man kör osv. Det är ju en ganska stor bil, så man måste jämföra med liknande bilar och då sticker den inte ut.

Vidare, men det vet jag inte om det är en nackdel, så blir man lätt lite "biten" av bilen och tycker det är trist att köra "vanliga" bilar sen. :)

Om du kommer fram till att LC90 är i minsta laget för familjen så kanske en LC100 kan vara intressant? Inköpspriserna är nog ungefär det samma för ovan nämnda årsmodeller, men gissningsvis är en LC100 ngt dyrare i drift.