Gå till innehåll

Reparation av HJD80

Rekommendera Poster

Hej.

Super site denne.

Jeg kommer ifrån Danmark men bor nu i Sverige ca. 5 mil södre om Växjö.

Jeg undrar om där finns nån som kan hjälpe med min bil som kränglar. Jeg har problem när jeg skal stanna motoren. Da försökar den att starte och den larmer väldig mycket.

Hoppas där finns nån som kan och vil. Jeg försökte på autorisered värksted, men dom likar inte alle bilar som våre.

Hoppas også ni forstår mit inte så bra svenska :)

Vänliga hälsningar

Henrik

west@ulveskoven.com

0707-343438

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik !

Förstod jag dig rätt att du har problem med att stänga av motorn ?

Beskriv vad som händer så skall vi försöka hjälpa dig. Vad menar du med larmer ? Samma som låter kanske ?

Skriv gärna på engelska om du tycker det är lättare.

mvh / Jens

Länk till kommentar

Hej Jens

Ja precis.

Och den låter väldig mycket.

Ibland när vi startar motorn är det som en extra motor som kör på vänstra sida om motorblocken, sett ifrån förarsidan.

Ljudet försvinner oftast efter ett tag när bilen kommer upp i varv. Det är inte varje gång detta händer, utan kanske var fjärde eller femte gång vi startar bilen.

Det verkar även som om den mister dragkraften ibland.

Idag när vi körde var det som om den läckte lite vatten.

Hoppas du blir klokare av min förklaring :) som jag fick min fru att skriva, hon är svensk.

Mvh

/Henrik

Länk till kommentar

Jag gissar bra, men kan det vara startmotorn som hakar upp sig? Den sitter väl på vänster sida om jag inte minns fel.

Går det att köra med bilen?

Kanske någon här kan tipsa om en verkstad i närheten av växjö som kan något om Landcruiser?

Länk till kommentar

• 5 weeks later...

Det låter som om det är startmotorn som är problemet, troligtvis solenoiden som kärvar så den inte åker tillbaks som den ska. Skulle också kunna vara tändningslåset som inte "släpper" strömmen när nyckeln fjädrar tillbaka så solenoiden ligger på för länge. Hade ett liknande fel på en chevavan en gång. Där hade startmotorgaveln spruckit så att hela startmotorn satt snett. Solenoiden kärvade då eftersom ingreppet mot startkransen blev för hårt.

Var försiktig med att varva motorn med startmotorn i då den inte gillar det något vidare utan kan gå sönder.

/Johan

Länk till kommentar

Är det best om jeg tar bort startmotoren och kör den nånstans. Och vem gör nått sånnt her.

I Danmark har vi nått som heter Dielsel-elektro.

Du kan ju alltid plocka ner startmotorn och känna på drevet, om du drar i det ska det själv gå tillbaka. Känns det konstigt är det nog att rekommendera att lämna iväg startmotorn till en firma som kan kolla upp den. Jag lämnade bort en startmotor till en BJ75á förra året. Dom gick igenom startmotorn och bytte tillslagen bland annat. Kostade ca 1000:-sek totalt.

Kolla på eniro.se eller telefonkatalogen efter firma som renoverar startmotorer/generatorer det brukar finnas lite över allt..

//Anton

Länk till kommentar

Det finns en firma i Årsta(Stockholm) som heter StartGen. Dom renoverar och säljer startmotorer och generatorer till i stort sett alla förekommande bilar. Jag har köpt en startmotor och flera generatorer av dom och varit nöjd. Dom är trevliga och var väldigt tillmötesgående när det blev garantirep på en av generatorerna.

Vet dock inte om dom har postorder på sina grejor.

/Johan

Länk till kommentar