Jump to content

MSB

Jah

Recommended Posts

Vad är MSB? Min pappa pratade om två vita landcruiser han sett igår som såg alldeles nya ut med mycket utrustning. Han trodde det var militärbilar. Undrar om det kan vara samma bilar. Var är dom fotade?

Vad är det för modell av LC? Ser ut som en 100 fast dom verkar vara byggda på en basmodell ungefär som dom afrikanska bilarna som inte finns här.

/Johan

105:or. :D

largo42

Har hört att 105or inte går att regga här och dom där har vanlig civil regskylt. Kanske något ändrats så man kan regga dom nu, skulle ju inte vara fel.

/Johan

Är det inte så att samtliga svenska 105:or som körs av myndigheter/organisationer har ägarbundna dispenser? MEN det finns flera EU-godkända med ombyggd avgasrening i t.ex Tyskland. Bara att importera och besiktiga?

Det är 105:or och dom har dispens. Dom första som kom in var registrerade av svenska försvaret men dom har nu egen dispens. Dom köper av Toyota gibraltar och dom ombesörjer också ombyggnaden.

Dom köpte (105 modellen finns ju inte längre) G modellen med med standard takräcke och snorkel. Sedan fick dom modifierade med följande utrustning:

TJM bumper bak och fram

ARB diff lock bak och fram

Codan HF och Motorola VHF som installerades bakom ett av dom längsgående baksätena.

Arbets / varnings belysning och extraljusen.

Klädslar till sätena (galon säten är inte det skönaste).

Vissa bilar utrustades också med fast installerade satelit terminaler av inmarsat C/M typ.

Tidigare hade dom Pajero och någon Patrol. Men dom senaste åren har dom varit trogna Land Cruiser. Dom började med 70 serien och sedan 105. Jag vet inte vad dom valt för framtiden. 100 / 105 modellerna var ju ersatta av 76 och 200. Men jag vet att dom organisationerna som dom normalt stödjer har valt mestadels LC76.

Det är 105:or och dom har dispens. Dom första som kom in var registrerade av svenska försvaret men dom har nu egen dispens. Dom köper av Toyota gibraltar och dom ombesörjer också ombyggnaden....

.... Tidigare hade dom Pajero och någon Patrol. Men dom senaste åren har dom varit trogna Land Cruiser. Dom började med 70 serien och sedan 105. Jag vet inte vad dom valt för framtiden. 100 / 105 modellerna var ju ersatta av 76 och 200. Men jag vet att dom organisationerna som dom normalt stödjer har valt mestadels LC76.

Att försvaret och de fredsbevarade styrkorna använder sig av LC105 är en ren budgetfråga. Modellen är inte lämpad för vad den egentligen används till. LC105 är en SUV med terrängegenskaper och jag tycker för min del att det är näst intill skandal att man använder denna typ av fordon för dessa uppdrag. Men, försvarsmakten får 15-20 st LC105 till priset av 1 st Stridsfordon-90. Man räknar att den operativa livstiden på en LC105 är ca 1 år.

LC105 har stora problem med takstolpar/karosserier. De fordon med ballistiskt skydd är för tunga för ramen och många bilar har strukturella problem (brutna ramar, demolerade stötdämpartorn etc.). Motorerna är också ett problem då de inte orkar med vikten och den i många gånger svåra terrängen de används i.

Räddningsverket (MSB) och andra biståndsorganisationer har vissa LC105 registrerade i svenskt register och kör med dispens för "övnings/träningsändamål". Försvaret behöver inga dispenser över huvud taget då de står i det militära registret.

Den nya policyn inom försvaret är att fordonen i framtiden skall klara de miljökrav som EU ställer vilket gör att nya bilar som beställs kommer att vara EU-godkända. När det gäller extrautrustning såsom bullbars, takräcken m.m. krävs inga dispenser i det militära registret.

Det vore bra om försvaret skrotade idén med "lågbudgetfordon" (typ LC105, G-Wagen etc.) och använder sig av riktiga fordon istället.

Jag ordnade ett seminarie för några år sedan med dåvarande Räddningsverket då deras fordonsansvariga berättade om fordonsparken, utrustning m.m. Man förevisade också bilarna. Om klubben är intresserad kan jag ordna ett sådant igen.

Jag har även varit på Karossan i Södertälje som bygger om Toyotabilar för MSB och Försvaret. Kan även ordna ett besök hos dem i Södertälje eller Karlstad om flertalet är intresserade.

Men som sagt - jag hoppas bilarna på sikt försvinner från Sveriges uppdrag i olika länder och att man skaffar riktiga fordon för ändamålen

Är det inte lite en fråga om image också? Det ser ju mycket fredligare ut om man rullar in i en by med en LC än om man kommer med ett pansarmonster som stridsfordon 90. Meningen är ju att dom fredsbevarande styrkorna skall samarbeta med lokalbefolkningen och skydda dessa mot terrorister, inte skrämma dom.

En kille på jobbet har just kommit tillbaks från Afrika (kommer inte ihåg vilket land) där han var mekaniker åt FN-styrkorna där. Dom använde uteslutande LC som fordon.

Han berättade att många av förarna inte visste om att man skall låsa frihjulsnaven utan när bilarna fastnade fick alla knuffa :) Sen klagade dom på att dom inte tog sig fram och blev mycket förvånade när han visade hur det funkade...

/Johan