Ronnie79 Posted April 20, 2009 Report Share Posted April 20, 2009 Befriad från luftkonditionering, motorelektronik, elhissar, individuella hjulupphängningar, plast och annat skit som förr eller senare kommer skapa problem och inte hör hemma på en tillförlitlig och robust bil. Byggd för en sak - Att klara av tusentals mil hård offroadkörning i extrema förhållanden! Mycket skavanker och skönhetsrost men detta ser jag som en fördel med tanke på rånrisk i vida världen och i länder där man behöver Carnet de passage så blir det inte så dyrt eftersom bilen värderas lägre. Det maskineölla är givetvis i tipp-topp! Bilen är bland annat utrustad med: Winch Warn M8274-50 33" hjul Bodylift 4" Heavy duty fjäderpaket fram 4 link med spiralfjädring bak Diffspärr bak Diffbroms fram Upphöjda ventilationer till vxl & axlar GPS dator Säng och lådsystem 150Ah startbatterier 140Ah extrabatterier Kompressor 230V uttag Utetemperaturmätare Dieselvärmare Narkoslarm + brandvarnare Billarm Kylskåp 4st extraljus Snorkel Hemmabyggd Tonade rutor Gasolkök Brandsläckare Läs mer om bilen på http://www.4x4overland.se/bilen.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie79 Posted April 20, 2009 Author Report Share Posted April 20, 2009 Har nu byggt om våran blåa HJ60 och ersatt bladfjädringen med 4 link och spiralfjädring bak. Skall även göra det fram. Använde mig av 80 fjädrar (tack Daniel) och tillverkade långa länkarmar för att få mycket flex och komfort. Kan lova att det blev skillnad! Ojojoj... Rena skogslimousinen nu! Gjorde det med dom övre som triangelarmar för att rollcenter ska vara så högt som möjligt. Sitter 23 cm högre än dom flesta bilar med panhard stag (t.ex. 80) vilket ger mindre mycket mindre krängningar på väg och kan använda mjukare fjädrar och behöver inte ens krängningshämmare vilket gör den följsammare i terräng. Det gjorde att jag fick kapa bort två tvärballkar och lite annat krims-krams för att få plats. Gjorde länkarmarna onödigt grova för att dom garanterat ska hålla för rikligt med pisk! Alla är dessutom i samma längd och med samma bussningar för att underlätta om något ändå skulle hända. Flexar nu hela 89cm! Ska bli spännande att se hur mycket det blir med 4 link fram också. Då lär jag komma över metern! Fan va nöjd jag är! Skål! Vårstädning under bilen:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted April 20, 2009 Report Share Posted April 20, 2009 Imponerande ombyggnad. Funderar bara på vad SBP tycker, eller är det sådana ändringar som är helt ok o inte har ngn betydelse ur besiktningssynpunkt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Höök Posted April 20, 2009 Report Share Posted April 20, 2009 Robust! Låter riktigt bra. Vad är det för "GPS dator" ni använder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie79 Posted April 20, 2009 Author Report Share Posted April 20, 2009 Hoppas inte bilprovningn säger nåt. Dom har nog inte sett många HJ60 och jag har inte ändrat några mått som t.ex. hjulbas eller spårvid så det är bara att hålla tummarna. Vi använder en Asus EEE 900 för att den har solid state hårddisk. Läs mer om det på våran hemsida www.4x4overland.se/bilen.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted April 21, 2009 Report Share Posted April 21, 2009 Grymt Ronnie, Inga dåliga fästen du fått till.. och vilken fjädringsväg Du får väll spruta underredsmassa under hela bilen så ser inte SBP någon skillnad. Frågan är vad dom skall invända på ? Det där ser ju inte trafikfarligt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ankarback Posted April 21, 2009 Report Share Posted April 21, 2009 Häftig ombyggnad ! Blev grym flex på den nu. Kan inte tänka mig att bilprovningen säger något. Byter du fram också och kör några mil så det blir lite skitigt så lär dom nog inte ens märka något Du får skaffa riktigt långslagiga dämpare också för det ser ut på bilderna som om dom är begränsningen nu. /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonatan Posted April 21, 2009 Report Share Posted April 21, 2009 Jag kanske inte skall byta bustningar på mina bladfjädrar ändå. Blir lite lockad att dra igång med svetsen i stället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie79 Posted April 24, 2009 Author Report Share Posted April 24, 2009 Ja, det är fjädrar och dämpare som är begränsningen nu. Jag har inget behov av mer flex till det jag använder bilen till, att köra i 50-80km/h på riktigt kassa vägar med full packning. Det blev bara en bonus, var mest ute efter mer komfort. Jag ska byta dämpare i alla fall för nu har jag varit tvungen att montera dämparna 45 i grader lutning för att klara flexet och det blir för liten dämpverkan. Fjädrarna är egentligen för korta så dom skall också bytas. Dom är lite för mjuka, jag testade att stoppa i extra fjädrar inuti (från mondeo-02) men då blev det lite för hårt istället. Ska köpa medium eller heavy duty fjädrar istället och kanske en kort extra fjäder inuti för få mer progressivitet. Men nu har jag lite annat att roa mig med efter två dagars hardcore offroading Ville testa 4 linken rejält men det gick lite över styr... Har legat på sidan och släpat mig fram med winchen på både höger och vänster sida och dundrat över krondiken och kladdat runt. 4 Linken höll måttet! Dessvärre blev det lite andra skador såsom en intryckt framskärm, en punktering, en drivknut, ett extraljus, två lösa skärmbreddare och en massa nya småbulor. Drivknuten hoppas jag på bra garanti från AD center. Mest spännande var det att sitta fast i ett krondike liggandes på höger sida med en punktering höger bak och en sprängd drivknut fram höger fram. Fick winscha oss upp med 2wd (var helt låst fram när frihjulsnaven var i) med det ända friska och drivande hjulet vänster bak i luften! Innebar en hel del grävande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts