Gå till innehåll

Batterier

Anton

Rekommendera Poster

Ja, nu måste det inhandlas batterier till BJ-75'an. Dom batterierna som sitter i är efter åtkilliga försök inte längre villiga att fungera.

I detta fallet kommer batterierna att användas till start och winsch. Dock ämnas det inte att användas till "winsch-challenge" utan ändast när det behövs :)

Det har diskuterats en del kring batterier tidigare på lite olika forum.. Vad har ni för erfarenheter, tips och kluriga idéer? Det pratas optima, trojan, tudor/exide och säkert flera till.. Gel eller blött?

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anton,

Jag har under alla år använt mig av Optima. Men med åldern kommer visdom(?!). Fördelen med gellpatterier eller spunna batterier är att inte plattorna skakar loss när det skakar och hoppar (pratar här under ganska extrem körning).

Jag kör en del expeditioner och jag tror att bilen först kommer att skaka sönder inan vanliga blybatterier gör det.

Med tanke på priset och hur vi använder bilarna är jag tämligen övertygad om att vanliga blybatterier är till fylles. Man kan dock välja batterier från en erkänd och bra tillverkare (Tudor, Exide m.fl.).

I min LC120 (för expeditioner m.m.) kommer jag att använda mig av blybatterier. För Paris-Dakar med FJ'n kommer jag att använda AGM-batterier.

För din del röstar jag på vanliga blybatterier av hög kvalitet.

mvh,

Länk till kommentar

Den största fördelen med gelébatterierna är den snabbare återhämtningen efter en urladdning.

Jag har använt Tudors Maxima batterier i min off-sucki har fungerat bra i hop med winschning.

Dessutom är dom inte så dyra,vilket jag uppskattar.

JAK

Länk till kommentar

Det låter mycket bra. Efter lite egen efterforskning sedan tidigare har jag också funderat mer åt traditionella blybatterier. För mina föräldrar har det fungerat fint i deras HDJ-80 som rullar på lite mer söder ut på kartan :)

Jag ska kolla runt på lite olika märken/varianter så får vi se vad det kan bli!

Länk till kommentar