Jump to content

Ankarbäcks HJ60

ankarback

Recommended Posts

ankarbackhj60.jpg

Här är en liten presentation av min HJ60. Den är en svensksåld -84 men uttagen juli -85. Typisk "svenskutrustning", vit, högtak, taklucka och diffbroms i bakaxeln. Den har 2H dieseln med 100 frustande hästar men det den inte har i effekt tar den igen på bottenvrid och underbar körbarhet på låga varv. Tuffar runt i skogen på 3-400 rpm utan problem.

Jag håller på och bygger om den till en kombinerad offroad/camping/expeditionsbil. Inredning blir en säng med förvaringutrymmen under på ena sidan och ett litet "pentry" på andra sidan. Sängen blir 180x70cm vilket fungerar då jag inte är så lång. Använder mycket maringrejor då dom tål fukt och stötar mycket bättre än vanlig husbilsutrustning.

Drivlina och hjulupphängning kommer lämnas i stort sätt orginal för bästa driftsäkerhet. Har monterat underkörningsskydd och skall montera tröskelskydd och winch fram så bilen klarar sig själv offroad.

Däcken fick bli BF Goodrich M/T 33x12,5-15 vilket är det största som får plats utan höjning. Dom funkar bra i skogen och är också riktigt bra på vägen, en bra kompromiss m.a.o.

Jag har lagt upp ett galleri där jag lägger in byggbilder vartefter saker och ting blir klara:

http://landcruiser.jasplace.se/#home

/Johan

• 3 weeks later...

Nu är inredningsbyggets första fas klar. Blev riktigt nöjd med resultatet faktiskt.

inredning.jpg

I hålet till vänster skall kylboxen in. Sen skall det till lite gardiner och en madrass till sängen.

Lite lister här och var kommer det säkert också att bli.

Massor med fler byggbilder finns i galleriet: http://landcruiser.jasplace.se/#7.0

/Johan

• 5 weeks later...

Har haft en winch liggande sen i höstas som jag äntligen skall montera. Fick en halv M8000 från en medlem i slck i höstas. Köpte sen en 24v motor från en M12000 som jag skruvat dit på den. Passade rakt av.

Tänkte få dit winchen bakom orginalstötfångaren vilket inte borde vara något problem då det är riktigt gott om plats.

lcwinch.jpg

/Johan

Ser ut som du fått till en bra lösning på bygget 8-) kul att se hur andra tänker speciellt när man håller på att bygga själv. Funderade på slangen som går mellan kompressorn och lufttanken... finns det nån risk att den kan komma i kontakt med polerna på batteriet? inte kul att kortsluta batterier :(

• 3 months later...

Lite uppdatering på bygget. Winchen är på plats. Ska dock fixa till en ny stötfångare med linstyrning innan linan kommer på plats. Inredningen är också i stort sett klar. Kapade till en madrass som klätts och funkar som soffa/säng. Riktigt bekväm att sova på blev den.

Senaste bygget blev förstärkta trösklar sk rocksliders. Kapade helt enkelt bort gamla trösklarna som blivit lite buckliga och rostiga och svetsade dit 120x60x5 stålbalk istället. Nu kan man lyfta bilen i trösklarna utan problem ;)

rockslidersklara.jpg

sangenklar.jpg

Mer bilder på projektet finns här: http://landcruiser.jasplace.se/

/Johan

• 2 months later...

Fick tag på en begagnad Webasto Airtop 2000D som efter lite mekande fick plats "under sängen".

Skönt om man vill ut och campa i bilen på vintern. Den låter dock som en ilsken dammsugare så det är väl inget man kör när man sover utan man får värma upp bilen innan man går och lägger sig och slå på den igen om man vaknar och fryser.88_8ee97aff9b987c3f966330340afbf1b6_thumb.jpg

88_995cd9f10dab3bc9c0de9493e1be81eb_thumb.jpg

88_5fde50897f39e4d70b4f094c251aa771_thumb.jpg

88_c799cb23841518da171054ab151ec368_thumb.jpg

88_0af89be70fa5bd4f5354ad380520a82c_thumb.jpg

/Johan

• 5 months later...

Tänkte jag skulle uppdatera den här tråden lite.

Senaste bygget är ett kylskåp då jag blev så trött på att ha en kylbox som skramlade runt där bak. Köpte ett kit avsett för inbyggnad i båtar och byggde ihop ett kylskåp i "pentryt". Blev riktigt bra när det blev klart. Ska bara uppfinna lite inredning till det också så att maten inte åker omkring där inne.

Byggbilder finns i galleriet: http://landcruiser.jasplace.se/#26.0

88_8e3326670e213c9b1e9f6061155c06fd_thumb.jpg

• 2 months later...

Efter turen till Estland var det dags att fixa dom provisoriska stötdämparfästena bak. Förra ägaren hade svetsat dit skruvar och det funkade inget vidare. Ena fästet hade dessutom gått av så nu fick det bli en permanent lagning. Svetsade dit en rundstång som borrats ett hål i och gängats. Ungefär som original men lite kraftigare.

Fick köpa nya u-bultar då dom gamla skar ihop. Svindyra från oljemarks men dom är bra kvalitét på iallfall.

Beställde nya dämpare från USA. Det blev Rancho RS5000 oljedämpare som fick dom gamla att se ut och kännas som cykelpumpar. Bilen går helt suveränt nu, enda nackdelen är att man känner hur dåliga framdämparna är :). Det får bli likadana fram också så småningom.

Här finns lite fler bilder: http://landcruiser.jasplace.se/#31.0

88_8a2eae60fcc20e3e46b414a0ebc1cfca_thumb.jpg

• 1 year later...

Efter ca 1,5 års stillestånd så är LCn i trafik igen. Var och besiktigade den imorse utan större problem.

Tyvärr har det blivit något paj i motorn. Misstänker att topplockspackningen har pajat.

Den går varm och jag får ingen värme i kupén. Vatten finns och vattenpumpen verkar ok...

/Johan

Kul Johan att du är på G igen! Men, trist att den krånglar. Termostaten?

Misstänker att det kan vara toppackningen men jag ska kolla termostaten först.

Bytte termostaten för ett par år sedan men bilen har ju stått så länge så den kanske fastnat?

/Johan

Nu funkar bilen igen. Skruvade isär kylsystemet och tömde ut vattnet. Kollade vattenpump och termostaten men hittade inget fel så jag skruvade ihop allt igen och fyllde på ny kylarvätska.

Nu funkar bilen som vanligt igen. Vet inte vad som var fel men misstänker att det kanske bilvit en luftficka någonstans.

/Johan