Jump to content

Hur är 200 som bil ?

Recommended Posts

Någon som har någon erfarenhet eller har varit ute och provkört 200 med nya Diesel V8 ?

Som jag berättade, jag var mycket nära att köpa en.

Bilen är stooor. Nästan för stor för att det skall vara politiskt korrekt att köra omkring i den.

Bilen kan summeras på följane sätt:

- Knäpp tyst.

- Gigantiskt vridmoment.

- Extremt bekväm.

- Snabb.

- Tung.

- Sagolika bromsar.

- Fullt med elektronik (alldeles för mycket i min smak).

- Opåverkad (att köra i terrängen eller på motorvägen känns lika dant).

- Bilen är så tillrättalagd att den nästan känns lite tråkig.

- Är trots allt fortfarande lite intresserad.

Tack Peder !!

det ha slagit mig att man vet väldigt lite om 200´an så därför ä det kul med en diskussion om om denna gigantiska bil.

1. Hur är drivlinan på en 200? lever 100´ns kvar ?

2. Hur fungerar 4-hjulsdriften, diffar, elektronik ?

3. Går det igentligen att använda 200´an vid sidan av vägen om man inte bor nära en sandöken ?

4. Vilka modeller finns det på marknaden, kommer det någon snik modell i europa ?

4. kommer 200´an bli en populär modell med tanke på priset ?

• 2 months later...

Jag lever i och för sig nära en sandöken men jag har haft min 200 i lite över ett år och jag är jättenöjd. For att svara på dina frågor Jens:

1. Hur är drivlinan på en 200? lever 100´ns kvar ?

Det enda som är kvar från 100 serien är bakaxel och om man väljer snikmodellen så sitter där en LSD. Resten är nytt. Fram vagn är samma som på Tundra och betydligt kraftigare än 100 serien så jag hoppas att den kommer att hålla för min airlocker. Växellåda och fördelningslåda är ny. Automaten är 6 stegad och lågväxel styrs elektriskt från ett vred på instrumentbrädan. Motorn är vridstark diesel V8 med dubbla turbo.

På denna marknaden så väl som i Australien kan man också få den med 100 seriens 4.7liters bensinare och 5 stegade automat. I USA och i vår Lexus 570 sitter där en 5.7 liters bensinare och en 6 stegs automat. Snikversionen här har Pradons 4 liters V6. En 5 steg manuel växel låda finns som alternativ, men väljer man diseln så är motorn nertrimmad för att växellådan skall hålla.

2. Hur fungerar 4-hjulsdriften, diffar, elektronik ?

Den som finns i europa har center diff och resten är elektronink. Crawl control på bensinaren och hill decent control på dieseln. På denna marknaden kan man få den utan elektronik med limited slip differential eller elektrisk diff lock bak.

En annan sak som hjälper till att ta sig fram är KRSS - kinetic dynamic suspension system. Fungerar som på dom gamla paddorna. Trycks ett hjul upp så åker det diagonala hjulet ner på andra sidan. Bara hydouralik och helt utan elektronik. Jag har tyvärr inte det på min bil, men det har blivit väldigt populär i Australien. Jag förutsätter att alla bilar i Europa kommer att ha denna funktion.

3. Går det igentligen att använda 200´an vid sidan av vägen om man inte bor nära en sandöken ?

Visst går det. Jag har i och för sig inte provat i skogen efter som att vi inte har någon sådan här och det är en stor bil. Men den går utmärkt i sanden och gör väl i från sin på sten och berg.

Men den är inte mycket större än 100 serien. Hjulbasen är den samma och den är bara 8 cm längre. Det gör frigångs vinklarna ungefär dom samma. Den är lite tyngre, men den har plats för större hjul så marktrycket är nog också det samma.

4. Vilka modeller finns det på marknaden, kommer det någon snik modell i europa ?

Det finns ett antal modeller mycket beroende på region.

Lägsta modellen är G. 4l bensin eller 4.5 TD med manuel växel låda. Deär dock inte så basic som 105 serien. Elhissar, central lås, förare och passagerare airbags är standard. Tredje radens säte är längsgående.

Nästa upp är GX

Här har du hela programmet av motorer utom 5.7l bensinaren. Treje radens säten är nerfällbara. Du får mer lulul som fotsteg och kromade handtag. Toppdelen av GX heter GXR på markanden här och GXL i australien.

Toppsegmentet heter VX.

Allt elektriskt och massor med leksaker. Top segmentet här heter VXR och i australien Sahara.

Sen har vi ju Lexus 570 och dom amerikanska modellerna. 5.7 liters bensinmotor och 6 stegad automat. Bakdörrarna öppnas elekriskt med fjärrkontrollen. Sätena fälls upp och ner samt justeras elektiskt. Du startar bilen med fjärrkontrollen upp till 300m från bilen. 3 kamror bak, 1 fram och en under varje sidospegel. Video monitorer i alla nackstöd.

Bilarna som kommer till sverige ligger på VX nivå.

4. kommer 200´an bli en populär modell med tanke på priset ?

Ingen aning. Priserna här är inte så illa... Instegsmodellerna här med disel V8 kostar motsvarande 240000 svenska. En top spec VX 500000. En lexus 900000. Jämför man med Range Rover så får man mycket bil för pengarna om man väjer Toyota...

Jag skall försöka skriva i hop något for Garaget om min 200...

innan jag började modda körde jag blandad körning normal hastighet runt 1.2l/mil. Sen jag fått på alla tillbehören så har jag inte kört en full tank bara på väg. Så väg blandat med lätt terräng met takräcke och terräng däck så ligger den på 1.5l/mil. Expeditioner (inte bara leka upp och ner på sand dynor) så ligger den på 1.8. Det ger mig en aktionsradie på 700km offroad med den diesel som finns i original tankarna.

• 4 months later...

Har i veckan haft nöjet att provköra en 200 med V8 dieseln.

Bilen är otroligt bekväm. Man sitter väldigt bra med bra sikt åt alla håll.

Denna bil hade all lull lull som förmodligen finns så det finns knappar och rattar överallt för den som gillar det, kanske lite väll mycket utrustning men allt kändes gediget.

V8 Dieseln går som en dröm. Stark genom hela registret och omkörningar är inga som helst problem.

Enda naktdelen som jag kan komma på om man använder den som vardagsbil är att den lätt blir lite stor och klumpig.

Tycker även dom borde kunna få ner bränsleförbrukningen för att vara en modern diesel.

Sedan talar priset här hemma i sverige emot bilen :-)

• 7 months later...

Bilen är magisk.

Tyst, mjuk, bekväm med en extrem kraft.

Den är som en blandning mellan en sportbil med extrem prestanda, som en lyxbil med en extrem komfort - tyst, mjuk och bekväm. Det märkligaste är att den går extremt bra i terrängen också. Jag vet att jag använde ordet extrem tre gånger i följd: Men det finns inte något annat ord som passar.

Jag har en slinga i skogen på ett hygge som jag kör där det finns en blandning mellan gropar, diken, stenar, sankt, lerigt. Min Geländewagen klarar naturligtvis av banan utan större besvär. Tre diffar gör sitt jobb. Eftersom bilen är ganska stum i fjädringen gäller det åka lungt, planerat. 35 tums däcken hjälper också till. Bilen får bättre höjd, bär bättre där det är sankt.

Ja: Efter att ha kört min Land cruiser 200 på samma bana så är jag CHOCKAD! Hur i ... är detta möjligt. Bilen går precis lika bra, klarar av samma saker, men eftersom fjädringen hela tiden är följsam så går det enklare att köra. Där det var sankt så hörs det att antispinnsystemet går in och bromsar ner det hjul som slirar.

Jämfört med en Land cruser 100 så är den bättre på alla områden: Bättre ljudanläggning, enklare navigation, mer soft fjädring med en bättre returförmåga, mer klonk i dörrarna, bättre styrning med mer vägkontakt, bättre säten, Bättre ... ja, allt är en aning bättre. Den största skillnaden är motorn: När jag accelrerar så trycks jag bakåt i stolen. (Jag har en trimbox så jag har 780 nm och 340 hk).

Det enda som jag kommer på som är mindre bra med bilen är förbrukningen: Det är svårt att komma ner till drygt en liter per mil. En mer realistisk siffra verkar vara 1, 2 eller till och med 1,3. För att vara 20 tums däck så får dessa godkänt - men när det blir riktigt gropigt på en dåligt underhållen svenska landsväg så kan det bli lite vandrigt.

Fler nackdelar: Ja, så var det där med körkortet också: det gäller att passa bilen hela tiden för att inte hamna i hastigheter betydligt över det tillåtna.

Hej Hilmar, Skoj att se att där är någon mer här få forumet som åker 200. Jag kan inte mer än hålla med dig på alla punkter. :D Jag har ju i och för sig inte antispinnsystem och 20 tumms hjul, men det får gå I alla fall. :D Synd att toyota slutat sälja den I sverige, men som tur är finns den ju kvar I resten av europa.