Jump to content

LC 90 Bensin Viktigt!

JAK

Recommended Posts

Viktigt att tänka på vid kamremsbyte, byt vattenpump samtidigt. Vattenpumpen drivs nämligen av kamremmen,så havererar vattenpumpen så är det stor risk för allvarliga motorskador. OBS! detta är inte specifikt för LC 90 utan förekommer även på andra bilmärken.

Detta gäller inte diesel, där drivs vattenpumpen av fläktremmen.

JAK

Bra information! På min förra LC90 så byttes vattenpumpen samtidigt som kamremmen. Minns inte riktigt, men har för mig att det inte var några stora pengar för vattenpumpen, så det är väl lika bra att göra det samtidigt som du skriver.

• 2 weeks later...
Vattenpumpen drivs nämligen av kamremmen,så havererar vattenpumpen så är det stor risk för allvarliga motorskador.

JAK

Hej,

har just råkat ut för något liknande. Hela historien finns beskrivet på ett (ö)känt forum :-D

Men jag får inte ihop det alls med att kamremmen skulle driva VPn på LC 90. Tyvärr var mekanikern som fixat min bil sjuk när jag hämtade ut den från verkstaden så jag kunde inte fråga ut honom. Men mina efterforskningar på nätet och titt i mitt eget motorrum gör mig tveksam.

Har även några bilder,

källa http://www.justanswer.com/questions/k9d ... 000-toyota och

http://www.toyodiy.com/parts/g_E_2001_T ... NKW_1.html

Tack och lov så klarade sig min motor utan skador, men det blev dyrt ändå :)

Det är mycket möjligt att jag feltolkat något, jag vill bara ha klarhet i detta.

92_55b6334f6a75c91096030bd23596f35b_thumb.gif

92_555f84396bc316404957cdb4391f687a_thumb.jpg

92_0c3e88a0f494c6a2d20221015c44fb85_thumb.jpg

Hej Mr WIB

Glad för din skull att det inte blev något större haveri.

Skadan sker då vattenpumpen stannar eller går trögt på grund av skärning i lagerna,samma sak händer om sträckarhjulets lager ger upp. Det blir varmgång i remmen med skada som följd. Vattenpumpen syns till höger på din bild,och drivs av den släta ytan (baksidan)på kamremmen.

JAK

Hej JAK,

tack för det förtydligandet :-D

Jag var helt inställd på att VPn skulle drivas med den "taggiga" sidan av kamremmen...

I mitt fall hade ett spännhjul till kamremmen skurit samtidigt som vattenpumpen gav upp, antar att det ena gav det andra.

Vid nästa kamremms byte skall jag definitivt byta VPn oxå =)