Jump to content

Carls LC 120

Carl

Recommended Posts

Har kört 4X4 av olika fabrikat men insåg så småningom att Toyota LC var den bästa kombinationen av komfortabel vägbil och kompetent bil för vid sidan av allfarvägen utfärder. Har också en Volvo TGB 11 för mer extrem terrängkörning.

Mitt Land Cruiser innehav är en äldre LC 90 samt en nyare LC KDJ 120 standard. Båda har dieselmotor.

LC 120:n är nu under uppbyggnad för att bli en fungerande expeditionsbil. Modifieringar hittills är bytt främre stötfångare, monterad Warn vinsch, OME fädring o stötdämpning, monterad snorkel, 3 x Hella 3000, VHF/UHF komradio samt GPS. Tillverkning av extra bränsletank har påbörjats för att öka räckvidden.

Hur är det med extratank? Behöver man reg.besiktiga den med det. Behövs det isf några intyg eller volymuppgifter eller är det bara att tuta och köra?

//Björn

Du behöver göra en ny regbesiktning där bla vägning ingår. Volym och var tanken är placerad m.m. är av betydelse. I praktiken måste all utrustning som utgör "del av bilen" eller permamnent utrustning reg besiktigas (gäller nya stötfångare, vinsch, reservhjulshållare bak = vägning, trafiksäkerhetsaspekt, längd/bredd på fordonet etc).

När det gäller extratanken så är infästningen i bilen viktig, att anslutningar m.m. är säkerhetsmässigt korrekt gjorda etc.

mvh,

Har tyvärr ingen fungerande digkamera just nu, inköp pågår så bild kommer. Betr tankbygget har jag idag beställt en rostfri plåt, 2 mm, som tanken kommer att byggas av. Anledning att jag bygger tanken själv är framförallt priset. Färdig tank kostar i Australien komplett 5.190 SEK men hemma i Sverige går den på ca 20.000 kronor.

Bilder kommer !

Idag har tankbygget börjat, har gjort mall i masonit, volymen blir knappt 100 liter (97). Anslutning kommer att göras mot ordinarie påfyllning samt avluftning. Upphängning via befintliga hål i karossbalkar (ej ramen).Pumpen är en centrifugalpump med kapacitet 300 liter/tim.

Min avsikt är att göra en anslutning på ordinarie påfyllningsrör för huvudtanken, och också att nyttja den avluftningsledningen. Vet inte om jag tänkt fel men bör väl fungera. När huvudtanken är full bör det fortsätta fylla extratanken eftersom den anslutningen ligger högre än huvudtankens anslutning.Kommer också att ansluta pumpledningen från extratanken på intaget till huvudtanken.

Kom gärna med synpunkter.

Ok, har några bilder på tanken, har påbörjat monteringen idag, hoppas bli färdig imorgon. Tanken är inte så märkvärdig, byggd i 2 mm rostfri plåt, volymen blev exakt 89,4 liter, tanken har dräneringsplugg i nederkant ena gaveln. Ställer man bilen lite lutande ska allt rinna ur. Påfyllning sker via ordinarie tankpåfyllning med hjälp av en inkoppling på ledningen till huvudtanken. Påfyllningen på extratanken har försetts med en backventil så att det inte ska skvimpa över. Avluftning sitter på tanktoppen o ansluts till ordinarie avluftning med hjälp av ett T rör. Pumpen monteras på ett fästjärn, svetsat på gaveln på tanken. Pumpen (införskaffad av Jens i GBG) är av tyskt fabrikat och av membrantyp. Kapacitet ca 4 lit/min.

Upphängning av tanken sker på fyra punkter med hjälp av rostfri gängstång.62_a76ed6bc452a449de6b96ac28646b578_thumb.jpg

På bilden i inlägget är inte påfyllningen ditsvetsad ännu, på gaveln syns två kopplingar, den ena är för sugledningen samt den andra för dränering. Sugledningen förses med filter. Fästjärnen sitter två st på varje långsida, ska alltså dit gängad stång som fästs i gängade fyrkant brickor som lagts in i balkarna i karossbotten.