Gå till innehåll

Köpråd - Import av LC 73 250Td från 1988

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter jag fick använda min polares HZJ76 i somras för roadtrip till Norge, har jag själv blivit sugen på att köpa en LC. Utbudet är som bekant i Sverige relativt skralt (och rostigt), varpå i Spanien finns det avsevärt fler objekt på marknaden. Har därför fått syn på denna:

https://www.coches.net/toyota-land-cruiser-land-cruiser-lj-73-250-td-3p-diesel-1988-en-zaragoza-62666182-covo.aspx

Har ingen tidigare erfarenhet av import av bilar till Sverige. Har googlat/ChatGPT’at mig fram lite om generell information, och stora i drag är processen straight forward för mig. Min fråga är dock när det kommer till modifikationer av just äldre bilar. Ovan nämnd bil i fråga är i sammanhanget någorlunda modifierad, så tänkte höra om baserat på era erfareheter/informationen framgående av annonsen om detta är värt besväret? Och finns det även några speciella saker att ha koll på för just en import av äldre bruk? Har själv inte någon bredade kunskap av specifikt LC’s men utifrån bilderna tycker jag denna ser okej ut för sin ålder och även genomgången nyligen. 

Har tidigare bott i Spanien så har ett spanskt personnummer vilket underlättar köpet någorlunda. Kommer även befinna mig i Spanien om någon vecka så har tänkt eventuellt åka och titta på den då.

Tanken med bilen är att ha något kul att pyssla med och göra till lite mer av en overlanding rig för både helg- och längre roadtripsäventyr tillsammans med min polare.

Redigerad av LjungaB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

får inte upp den. Vilken motor har den TD250 är kanske 2LT?
Rost är ett mindre problem i Espana men kan finnas. 
Mer problem med bristande service 

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Annonsen är borttagen så bilen förmodligen såld.

Bilar avsedda för sydeuropeisk marknad utrustades inte sällan med 5-cylindrig 2.5 liters turbodiesel från VM Motori, dessa motorer är inget att rekommendera. 

När det gäller 73:an så kan det finnas betydligt mer rost än på vanliga 70 serien, massor med element som är avtagbara så många fler rostkällor. Ramen för framrutan är en av dom, går knappt att hitta någon begagnad och nya är dyra. Annars är det en gammal LC som har sina fördelar och brister..

Redigerad av valdas-76
Länk till kommentar