Gå till innehåll

Vilken växellådsolja i fabriksny växellåda?

chm

Rekommendera Poster

Hej!

Har satt i en helt nytillverkad växellåda låda i min hdj 80. Vilken typ av växellådsolja bör jag använda?

Enligt vänner som kan mer än jag kan det handla om en låda till en 100:a. Har detta någon betydelse?

kommer lägga upp detta under rubriken för 100-serien också.

Hälsningar

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet inte vad växellådan har för beteckning? 

I min låda som sitter i en HJ60 ska det vara en olja utan hypoid. Ganska viktig att veta om det ska vara med eller utan hypoid då hypoiden lägger en tjockare oljefilm vilket knäcker lagren över tid om det är tänkt att lådan ska vara utan hypoidolja.

Länk till kommentar

När det gäller växellådor så främsta momentet att tänka på är synkringar av brons. EP- tillsatser i transmissionsoljor innehåller svavel och fosfor som kan reagera med brons och orsaka korrosion, speciellt vid högre temperaturer. Toyota rekommenderar SAE 90, GL-4 eller GL-5 transmissionsolja för växellådor för äldre bilar.  Går det inte att få tag i någon 'original' Toyota- oljan så kolla efter andra växellådsoljor till bakhjulsdrivna bilar. Hade en gammal Ford Transit en gång i tiden, när jag skulle byta oljan i växellådan så hällde jag i Motul transmissionsolja (vilket är inget dåligt märke iofs) men fick byta till Fords originala olja ganska omgående eftersom det gick knappt att växla sålänge bilen var kall... 

Redigerad av valdas-76
Länk till kommentar

Säljaren angav följande uppgifter för växellådan:

Complete gearbox or transmission, 5 speeds. NEW. (H-151)

For Toyota Land Cruiser:

Series 8 (HDJ80, HZJ80, FZJ80) from 1990 to 1998.

Original AISIN Replacement.

former reference; 33030-60754

Product Details

Model

Toyota Land Cruiser J8 (1990–1998)

OEM

33030-6A261

Länk till kommentar