Gå till innehåll

Rådfrågning om Hzj78

Rekommendera Poster

Hej alla Toyota entusiaster!

Jag har blivit riktigt sugen på en LC som äventyrsbil. Planen är att börja med korta resor i Norden och förhoppningsvis ge mig ut på längre expeditioner framöver. Har fått chansen att köpa en tyskregistrerad Hzj78 från 2004 med 14500 mil på mätaren. Den verkar vara i toppskick utan rost eller skador och kommer med schyssta tillbehör som stötfångare fram, vinsch, alucab taktält, awning och inredning med frys, bord och sittplats.

I mina ögon känns priset på ca 250 000 sek som ett riktigt kap för en sån här setup!(om allt nu är som det verkar)

Det jag undrar är om ni tycker priset är rimligt? Och hur smidigt är det att importera och registrera den i Sverige, några fällor att se upp för? Tex med 1hz motorn?

Tack på förhand för era tips och erfarenheter!

• Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan inte marknaden allt för bra, men 250k låter vettigt, speciellt en bil i bra skick.

Att importera bilar från Tyskland är inte svårt alls, det har vi gjort med några stycken inom familjen och har aldrig varit några problem. 
Med det sagt, kontrollera noga vad du behöver från säljaren för att genomföra importen  här https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/aga-kopa-eller-salja-fordon/import-och-export-av-fordon/fordonsimport-och-ursprungskontroll/import-fran-ett-eu-land/

Killgissning = alla bilar som har varit registrerade i ett EU land får alltid exporteras till ett annat EU land, det är väl så vissa av dessa bilar kommer till Sverige, via Spanien, Portugal osv. Men bäst att kolla upp själv ;) 

Tillägg, som vanligt, verkar något för bra för att vara sant ... jag hade minst åkt ner och hämtat bilen själv och gjort en nogrann kontroll på plats typ hos ADAC center (heter de väl?).

Redigerad av MrWIB
Tillägg
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser